Gå til innhold

Merkelig med mat i micro

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer på litt av hvert
Skrevet

Hvorfor blir mat så fuktig når mat steker den i mikroovnen? Tenker da særlig på bakverk, men også mange andre ting. Spesielt gjærbakst blir jo nesten som "ferskt" igjen etter noen sekunder i mikroen (hvis man spiser det med det samme det kommer ut vel og merke).

En annen ting jeg lurer på med mat i mikro er hvorfor ting med mye fett i blir varmere enn andre ting? Andre ting som blir varmere enn mange andre ting er feks mais, men det er det jo ikke så mye fett i. Ting som det går sent å varme opp er bla poteter.

Og hvorfor blir maten varmere rundt kanten enn i midten??

Gjest my guess
Skrevet

Hvorfor blir mat så fuktig når man steker den i mikroovnen?

S: Fordi vannet ikke fordamper i mikroen på samme måte som når man koker noe?

En annen ting jeg lurer på med mat i mikro er hvorfor ting med mye fett i blir varmere enn andre ting?

S: Fett har lavere kokepunkt?

S: Maten varmes opp utenfra og inn.

Gjetter litt villt her altså.

Skrevet

En annen ting jeg lurer på med mat i mikro er hvorfor ting med mye fett i blir varmere enn andre ting?

''S: Fett har lavere kokepunkt? ' Det er heller at fett kan bli veldig veldig varmt, mens vann blir ikke varmere enn 100 gr under normale forhold

Skrevet

Fett har høyere kokepunkt (enn vann f.eks.). Varmere å brenne seg på fett enn vann, ikke sant?

Gjest my guess
Skrevet

Fett har høyere kokepunkt (enn vann f.eks.). Varmere å brenne seg på fett enn vann, ikke sant?

Jeg tenkte at fett har lavere kokepunkt og derfor koker lengre. Altså at det blir varmere enn resten av maten som ikke rekker å koke opp. Men jeg bare gjetter altså!

Skrevet

Jeg tenkte at fett har lavere kokepunkt og derfor koker lengre. Altså at det blir varmere enn resten av maten som ikke rekker å koke opp. Men jeg bare gjetter altså!

Hehe,- ja det gjør du...

Gjest my guess
Skrevet

Hehe,- ja det gjør du...

Var det dårlig gjetta på de andre også?

Skrevet

Hvorfor blir mat så fuktig når mat steker den i mikroovnen?

Antagelig fordi vannet i maten blir vanndamp i maten og fordi ikke ovnen er varm, tørker den ikke.

Jeg tror ikke det blir mye varmere. Mikrobølgene varmer opp vannet i maten, så maten blir sjelden varmere enn 100 grader. Imidlertid har fett større varmekapasitet enn vann, dvs. kan lagre mer varme, og derfor brenner du deg mer når du spiser fett enn andre ting. Det samme gjelder for eksempel for kakao, som man lettere brenner seg på enn te og kaffe.

Det er fordi mikrobølgene trenger seg inn fra utsiden.

Skrevet

Var det dårlig gjetta på de andre også?

De var vel ikke så ille egentlig ;-)

Tror jeg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...