Gå til innhold

Sier du en eller et appelsin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et strikk - strikket - fler strikk - aill strikkan :o)

Huff, nå begynner strikk å bli et rart ord også:-)

• Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Babette

16

• Bookworm

13

• hidi, the scorpion

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest Silver Fairy
Skrevet

et hoppestrikk, og et hårstrikk?? Det er hvertfall ikke skriftlig rett, har aldri hørt noen si det heller.

Det er godt mulig det ikke er skriftlig riktig, men vi sier det her. Så jeg har hørt mange si det. :-)

Skrevet

En! Ferdig med den diskusjonen. Aldri hørt noen si "Skal det være et appelsin?" Det må i såfall være pene østlandsfruer som kan dra ut av seg noe slikt :-/

Skrevet

Har de siste årene lagt merke til at mange, særlig yngre mennesker, sier "hun" i tilfeller der jeg ville brukt "henne"

For eks:

Jeg tok HUN med til butikken!

Jeg skal hilse HUN fra deg etc......

Jeg synes dette høres merkelig ut, og har ikke sett det skriftlig noe sted heller..

Noen av dere som snakker sånn??

Ej sier "ho"

Skrevet

Jeg har aldri hørt noen si et appelsin, det kan umulig være riktig

Gjest prust
Skrevet

Jeg sier en appelsin, - appelsinen. Har aldri hørt noen si et appelsin - appelsinet.

MEN mannen min og de der han kommer fra sier EI appelsina - den appelsino :-)

Skrevet

Jeg sier en appelsin. Men har hørt folk si et også.

Men hva med strikk? (hoppe-, bukse-, hår-)

Var borti en familie i påsken som hårdnakket påsto at det het et strikk?

Jeg sier en.

EN hver gang ;)

Skrevet

En eller et diplom?

Jeg sier en der også, men tror det er feil.

Når det gjelder det med å sitte på, var poenget at jeg har hørt "kan jeg sitte på deg til butikken", altså uten med.

Et diplom

Gjest Angela26
Skrevet

E(i)n diplom - diplomen. Et diplom - diplomet

Det legg ein/et diplom pà bordet.

Ae har et diplom.

Sjer du det diplomet?

Kor mang diploma har du?

:-)

Skrevet

EN diplom!!!!!

Det heter da virkelig ikke diplomen, men diplomet :)

Gjest prust
Skrevet

Det heter da virkelig ikke diplomen, men diplomet :)

Jeg har alltid sagt EN diplom, men registrerer rundt meg at ikke alle er enige med meg.....

Tror vel det er valgfritt?

Gjest prust
Skrevet

Jeg sier en appelsin. Men har hørt folk si et også.

Men hva med strikk? (hoppe-, bukse-, hår-)

Var borti en familie i påsken som hårdnakket påsto at det het et strikk?

Jeg sier en.

Jeg sier ET strikk når jeg mener et hoppestrikk, men EN strikk når jeg mener hårstrikk eller gummistrikk.

Skrevet

Jeg har alltid sagt EN diplom, men registrerer rundt meg at ikke alle er enige med meg.....

Tror vel det er valgfritt?

Nei,i ordboka til norsk språkråd står det n3 og det betyr et diplom hvis du går inn på gramatiske forklaringer

Gjest prust
Skrevet

Nei,i ordboka til norsk språkråd står det n3 og det betyr et diplom hvis du går inn på gramatiske forklaringer

Æsj. Gidder ikke lese ordbok....

Blæh!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg sier en appelsin, - appelsinen. Har aldri hørt noen si et appelsin - appelsinet.

MEN mannen min og de der han kommer fra sier EI appelsina - den appelsino :-)

''MEN mannen min og de der han kommer fra sier EI appelsina - den appelsino :-)''

Helt rett, er slik det skal sies ;o)

Skrevet

Det heter EN appelsin - appelsinen.

Appelsin er et hannkjønnsord.

Skrevet

Det heter EN appelsin - appelsinen.

Appelsin er et hannkjønnsord.

Her må jeg si som i den gamle reklamen for Oil of Ulay: Ja, men ikke nødvendigvis.

Jeg har en følelse av at Liv Ullmann sier et appelsin. Hun snakker så gammelmodig.

Skrevet

Her må jeg si som i den gamle reklamen for Oil of Ulay: Ja, men ikke nødvendigvis.

Jeg har en følelse av at Liv Ullmann sier et appelsin. Hun snakker så gammelmodig.

Da må hun vel også si " et .... app...el...sin" ;-) Hun er nokså stakkato til tider.

Skrevet

Da må hun vel også si " et .... app...el...sin" ;-) Hun er nokså stakkato til tider.

Ja, men hun er litt sjarmerende og selvironisk. Og jeg glemmer aldri hennes "jeg er så moderne, jeg skriver med kulepenn".

Men du: Så du den nye serien "Armywives" på TV2 i går kveld? Der var det mye snacks for en uniformdigger som meg. Nam nam. Jeg savner fortsatt "Brothers and sisters", men vil gjerne være positiv til nye serier. Og denne virket ganske bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...