Gå til innhold

Oreokake, ikke som forventet, oppskrift?

Anbefalte innlegg

Gjest kakeglad
Skrevet

Gikk lenge å tenkte på å bake oreo dream cake, men var ganske sikker på at jeg kom til å få en nedtur, derfor ventet jeg i månedsvis før jeg bakte den.

Og jeg fikk rett - skikkelig nedtur, kunne overhodet ikke samenlignes med den kjøpte varianten (egon, peppes) - jeg er overbevist om at det må finnes en annen oppskrift enn den med knust oreokjeks, en med vanlig kakedeig som skal stekes i ovnen! Så please, anyone- help me...?:)

Gjest Kariell
Skrevet

''"Oreo Dream Cake" er en av de aller beste kakene jeg har smak noensinne!!!!!! Oppskriften er fra Amerika, der denne kaken er veldig populær (kaken kalles også for "Brownie Pie"). Kaken smelter på tungen i en fantastisk smak av marengs, pisket krem, pecannøtter og Oreo kjeks (se tips). Dessuten er den faktisk veldig lett å lage. Denne kaken MÅ du bare ikke gå glipp av!!

Ingredienser:

3 eggehviter

en liten klype salt

160 g sukker

0,5 ts vaniljeessens

135 g Oreo kjeks (13 stk)

75 g pecannøtter

Pynt:

3 dl kremfløte

50 g Oreo kjeks (3 stk)

Fremgangsmåte:

Pisk eggehvitene stive sammen med en klype salt (se tips). Tilsett sukkeret litt og litt under pisking. Pisk videre til du får en svært stiv og tykk marengs. Vend i vaniljeessens, grovt hakkede Oreo kjeks og grovt hakkede pecannøtter.

Ha deigen i en rund kakeform (22 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 170°C i 35 min. Avkjøl kaken i formen.

Løsne kaken fra formen med en skarp kniv. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat.

Pisk kremfløten til luftig krem og fordel oppå den kalde kaken. Pynt med grovt hakkede Oreo kjeks. Oppbevar kaken kjølig frem til servering.

Tips:

Oreo er definitivt Amerikas mest berømte kjeks og består av doble mørke sjokoladekjeks fylt med en slags vaniljesmørkrem. På kjekspakken står det dessuten i all beskjedenhet at Oreo er "The World's No 1 Biscuit !". Du får kjøpt kjeksene i Norge, blant annet i matvarebutikken Centra, hos Smart Club og hos butikkene til Deli de Luca.

Til denne kaken bruker du en pakke Oreo kjeks på 176 g som inneholder 4 små poser à 4 stk (16 stk tilsammen).

75 g pecannøtter tilsvarer 1 pk fra Den lille nøttefabrikk.

Ikke bruk mye salt, en bitte liten klype er nok. Kaken smaker ikke noe av saltet, men saltet gjør at marengsen blir ekstra stiv.''

Denne, kanskje? Fra http://www.detsoteliv.no Det er også en annen der, men der er bunnen kun laget av kjeks og smør.

Skrevet

Søkeord "oreo" på www.detsoteliv.no gir deg alle oppskriftene på Oreo-kake. Her er flere typer - kanskje en anv de du leter etter....? :)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...