Gå til innhold

Fast eller flytende rente

Anbefalte innlegg

Gjest Linn K.A.
Skrevet

Jeg skrev et innlegg forleden dag om det kanskje er på tide å binde renta. Fikk et svar på den om at det burde jeg ikke gjør, og at den man kun bør binde den på historisk nivå.

Jeg leser i Dagens Næringsliv at analystikere er overbevist om at flere banker følger etter Dnb Nor sin renteøkning tidligere i uken. Lederen i rentebordet i Danske Capital Norge, spør at utlånsrenten vil ligge på rundt 8 prosent for at bankene fortsatt skal kunne tjene penger.

Banken jeg vurderer har i dag en flytende utlånsrente innenfor 80 % på 6,55 effektiv, mens hvis jeg binder den for f.eks 3 år så

er renta på 6,67(for de samme betingelsene).

Går renta opp med 1,5 % i forhold til dagens flytende rente så vil lånet koste meg ca 15000 mer pr år(før rentefradag).

Er det bare jeg som tar så feil av tryggheten med fast rente i dagens økonomi? Jeg kan ikke se at renten pluteslig skulle falle ned til 3-4 % igjen på 2-3 år?

Hva mener du?

Skrevet

Vi har bundet renta. Men det gjorde vi for ca 1.5 år siden. Vi "tapte" litt da, men valgte å gjøre det fordi vi antok at renten ville stige og vi har et budsjett som tilsier at vi må vite hva vi har i utgifter fremover. Vi "tjener" på det nå, fikk et bra tilbud og bandt renten. Egentlig mest for å få sove godt om natten.

Økonomien er ikke ræva, men det er begrenset hvor stort rentehopp vi ville klare.

Men om jeg ville bundet renten i dag....? Det vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det på det nivået der. 5 % og under, men ikke over.

Det er mer økonomisk og ha flytende rente, men da må man ha økonomi til å være med på moroa når renta er høyest.

Skal du binde renta over 5 %, så må du tenke mer på om du vil ha råd til å blir med på ei høye rente eller ikke, enn det rent økonomiske.

Bindingen av renta gir trygghet, men sjeldent økonomisk gevinst.

Skrevet

med så høy prosent så, nei. det ville jeg ikke gjort. enig med argumentet for at binding må renta være under fem prosent. binder du den når den er høyere enn det vil du mest sansynlig tape på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...