Gå til innhold

SMS når man kjører bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg håper virkelig ikke hun kjører på de veien jeg gjør.

Forøvrig håper jeg hun skjener ut til høyre og ut av veien den dagen det smeller og ikke til venstre og inn i en bil...

Har vært i ditt nærområde også, men samtidig har jeg tross alt litt vett, selv om mine innrømmelser kanskje ikke tyder på det. :-)

Eller. Det blir feil å si at jeg har vært i ditt nærområde. For jeg vet ikke hvor ditt nærområde er, men har vært i byen din fire fem ganger de siste årene. Men jeg kan garantere deg at jeg ikke har lest eller skreve sms'er når jeg har kjørt der. Å følge E6 gjennom den byen, har gitt meg flere nestenulykker, enn til og med gjennom Oslo. Og med nesten ulykker, tenker jeg på situasjoner som har oppstått på grunn av andre trafikkanters oppførsel i trafikken.

Som motorsyklist, ser man gjerne trafikken med helt andre øyne enn mange bilister..

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

9

• Lillemus

7

• Katt-ja

4

• cathlin

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Helt enkle meldinger går fint an å både lese og skrive...for meg. Har ikke blikket mer vekk fra veien enn andre har ved å skifte cd eller kanal på radioen. For ikke å snakke om hvis man har en masete unge eller baby i baksetet...

Men det har mye å gjøre med om man er god til å kjøre med en hånd,- det gjør jeg som regel ellers også,- hviler den ene i vinduet og styrer med den andre. Så jeg er vant til det. Selvsagt bruker jeg begge hender (og hverken ringer eller sender meldinger) hvis det er uoversiktelig, vanskelige kjøreforhold etc.

Men det er jo ikke noe jeg gjør hver gang jeg kjører,- kun av og til.

Skrevet

Helt enkle meldinger går fint an å både lese og skrive...for meg. Har ikke blikket mer vekk fra veien enn andre har ved å skifte cd eller kanal på radioen. For ikke å snakke om hvis man har en masete unge eller baby i baksetet...

Men det har mye å gjøre med om man er god til å kjøre med en hånd,- det gjør jeg som regel ellers også,- hviler den ene i vinduet og styrer med den andre. Så jeg er vant til det. Selvsagt bruker jeg begge hender (og hverken ringer eller sender meldinger) hvis det er uoversiktelig, vanskelige kjøreforhold etc.

Men det er jo ikke noe jeg gjør hver gang jeg kjører,- kun av og til.

''Men det er jo ikke noe jeg gjør hver gang jeg kjører,- kun av og til.''

Prøv å forklar det for de etterlatte til den du tar livet av den dagen du kjører ned noen fordi du er opptatt med å skrive sms fremfor å konsenterer deg om å kjøre bil...

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, hender jeg leser sms og kanskje svarer helt kort mens jeg sitter i bilen - men gjerne mens jeg venter på grønt lys, da (har hendt noen har tutet på meg, ja...).

Ville neppe gjøre det med barn i bilen.

Skrevet

''Men det er jo ikke noe jeg gjør hver gang jeg kjører,- kun av og til.''

Prøv å forklar det for de etterlatte til den du tar livet av den dagen du kjører ned noen fordi du er opptatt med å skrive sms fremfor å konsenterer deg om å kjøre bil...

Jeg kaster et blikk på sms'en jeg mottar, og taster svar (med blikket på veien), og kaster et blikk på meldingen før jeg sender.

Du kaster aldri et blikk på noe annet enn veien? På landeveien når du ikke akkurat møter en bil, og det ikke går /sykler noen der? Skifter ikke cd, fikler ikke med radioen eller ordner noe med barna?

Skrevet

Jeg skriver aldri sms mens jeg kjører, men det hender jeg leser sms om den tikker inn mens jeg er på en strekning jeg kjenner godt. Jeg tar stort sett telefonen om den ringer mens jeg kjører, men jeg er alltid kort og gjør ringeren oppmerksom på at jeg kjører.

Skrevet

Jeg kaster et blikk på sms'en jeg mottar, og taster svar (med blikket på veien), og kaster et blikk på meldingen før jeg sender.

Du kaster aldri et blikk på noe annet enn veien? På landeveien når du ikke akkurat møter en bil, og det ikke går /sykler noen der? Skifter ikke cd, fikler ikke med radioen eller ordner noe med barna?

Ordner ikke noe med ungene. CD-spilleren behersker jeg i blinde så jeg trenger ikke slippe veien med blikket for å bruke den, radiokanalene er forhåndsinnstilte og må jeg endre på noe der eller ang. varmen eller vifta så gjør jeg det når det ikke kommer biler imot. Enkelt og greit.

Skrevet

Ordner ikke noe med ungene. CD-spilleren behersker jeg i blinde så jeg trenger ikke slippe veien med blikket for å bruke den, radiokanalene er forhåndsinnstilte og må jeg endre på noe der eller ang. varmen eller vifta så gjør jeg det når det ikke kommer biler imot. Enkelt og greit.

Det er jo akkurat det jeg også sier,- jeg bruker mobilen på rolige veistrekninger når det ikke kommer biler imot og uten fotgjengere og syklister. Ikke ved vanskelige forhold.

Jeg er veldig _for_ å kjøre forsvarlig, jeg foretar aldri farlige forbikjøringer, jeg har _aldri_ vært borti en farlig situasjon (i alle fall ikke en forårsaket av meg), har aldri bulket. På ca 25 år, med mye kjøring. Har som regel kjørt 20-30.000 km i året.

Jeg er så irritert på den ensidige fokuseringen på mobil. Det er klart at man ikke bør bruke den helt som om man ikke kjører, men en fornuftig bruk (for den som håndterer det) synes jeg er OK. F.eks. at man faktisk kjører like godt med en hånd som med to.

Og, hvis man sitter og niglor på veien hele tiden (som du påstår at du gjør) tror jeg man blir ganske anspent og sliten av å kjøre.

Skrevet

Nei, ikke SMS. Mulig unntak: Lesing mens jeg står på rødt lys på steder jeg vet det tar en evighet.

Men det har hendt at jeg har svart telefonen, selv om jeg ikke har handsfree. Kommer an på hvem som ringer og hvor jeg kjører.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Det er jo akkurat det jeg også sier,- jeg bruker mobilen på rolige veistrekninger når det ikke kommer biler imot og uten fotgjengere og syklister. Ikke ved vanskelige forhold.

Jeg er veldig _for_ å kjøre forsvarlig, jeg foretar aldri farlige forbikjøringer, jeg har _aldri_ vært borti en farlig situasjon (i alle fall ikke en forårsaket av meg), har aldri bulket. På ca 25 år, med mye kjøring. Har som regel kjørt 20-30.000 km i året.

Jeg er så irritert på den ensidige fokuseringen på mobil. Det er klart at man ikke bør bruke den helt som om man ikke kjører, men en fornuftig bruk (for den som håndterer det) synes jeg er OK. F.eks. at man faktisk kjører like godt med en hånd som med to.

Og, hvis man sitter og niglor på veien hele tiden (som du påstår at du gjør) tror jeg man blir ganske anspent og sliten av å kjøre.

''Jeg er så irritert på den ensidige fokuseringen på mobil. Det er klart at man ikke bør bruke den helt som om man ikke kjører, men en fornuftig bruk (for den som håndterer det) synes jeg er OK. F.eks. at man faktisk kjører like godt med en hånd som med to.''

Jeg syns det fint at man fokuserer på mobilbruk ved bilkjøring. Ser man på det som greit kan det fort utvikle seg til en uvane. "Alle andre gjør det jo" eller "bare en kort melding" kan fort ende i en smell. Og jo mer man gjør det jo større er sjansen for uhell.

Dette handler om noe helt annet enn å kjøre med en hånd.

Skrevet

"Ordner ikke noe med ungene. CD-spilleren behersker jeg i blinde så jeg trenger ikke slippe veien med blikket for å bruke den, radiokanalene er forhåndsinnstilte og må jeg endre på noe der eller ang. varmen eller vifta så gjør jeg det når det ikke kommer biler imot. Enkelt og greit."

Skjønner at du har barn som aldri spør deg om noe mens du kjører, ikke krangler eller sier se den rosa kua på den blå enga...

Og radiokanelene håndterer du fra rattet, slik at du slipper å slippe det. Eller, så handler helt sikkert hånda helt av seg selv når den bytter kanaler.

De gangene du endrer varmen eller noe på vifta, passer du pa at det ikke kommer noen imot.

Ok, greit.

Jeg sa at jeg leser, svarer telefonen og sender sms når jeg kjører. Jeg vet det er dumt, og jeg vet at jeg kommer til å gjøre det igjen.

Men jeg fortalte ikke noe om situasjonene hvor jeg gjør det. Pluss at jeg vet veldig godt hvordan det er å kjøre bil med små barn som prater, krangler, peker, maser, synger, ler... Jeg vet alt annet som gjøres i bilen, Radio, cd, dvd, varme av og på osv... Og mange av de tingene er like ille som det å kaste et raskt blikk på mobilen.

Undersøkelser viser at hf ikke er noe særlig sikrere enn det å snakke i mobilen. Det er oppmerksomheten man har på samtalen som er den farlige, ikke det at man holder mobilen i handa...

Gjest togli
Skrevet

Ja.... *flau*

Til mitt forsvar får det vel sies at jeg ikke trenger å se på mobilen når jeg sms'er....

*lusker beskjemmet ut*

Skrevet

"Ordner ikke noe med ungene. CD-spilleren behersker jeg i blinde så jeg trenger ikke slippe veien med blikket for å bruke den, radiokanalene er forhåndsinnstilte og må jeg endre på noe der eller ang. varmen eller vifta så gjør jeg det når det ikke kommer biler imot. Enkelt og greit."

Skjønner at du har barn som aldri spør deg om noe mens du kjører, ikke krangler eller sier se den rosa kua på den blå enga...

Og radiokanelene håndterer du fra rattet, slik at du slipper å slippe det. Eller, så handler helt sikkert hånda helt av seg selv når den bytter kanaler.

De gangene du endrer varmen eller noe på vifta, passer du pa at det ikke kommer noen imot.

Ok, greit.

Jeg sa at jeg leser, svarer telefonen og sender sms når jeg kjører. Jeg vet det er dumt, og jeg vet at jeg kommer til å gjøre det igjen.

Men jeg fortalte ikke noe om situasjonene hvor jeg gjør det. Pluss at jeg vet veldig godt hvordan det er å kjøre bil med små barn som prater, krangler, peker, maser, synger, ler... Jeg vet alt annet som gjøres i bilen, Radio, cd, dvd, varme av og på osv... Og mange av de tingene er like ille som det å kaste et raskt blikk på mobilen.

Undersøkelser viser at hf ikke er noe særlig sikrere enn det å snakke i mobilen. Det er oppmerksomheten man har på samtalen som er den farlige, ikke det at man holder mobilen i handa...

Ungene mine er såpass store at de takler at jeg ikke kan gi dem full oppmerksomhet når jeg kjører bil. Ikke kan jeg alltid skifte sang når jeg kjører heller og da må de vente til jeg kan slenge ut en hånd og gjøre det.

Gjest togli
Skrevet

Jeg behersker mobilen i blinde og det er ikke tull en gang ;)

Gjest togli
Skrevet

Ungene mine er såpass store at de takler at jeg ikke kan gi dem full oppmerksomhet når jeg kjører bil. Ikke kan jeg alltid skifte sang når jeg kjører heller og da må de vente til jeg kan slenge ut en hånd og gjøre det.

Jeg husker mora mi tok lappen først når jeg var i 10-årsalderen. I flere år etter at hun tok lappen fikk vi ikke lov å snakke i bilen for da ble hun distrahert *hehe*

Skrevet

Leser: Forutsatt at det er en rett strekning uten møtende biler tar jeg ihvertfall en kjapp titt på skjermen for å se hvem det er fra + får da fort med hovedinnholdet i meldingen. Dette tar ikke blikket mer bort fra vei og kjøring enn det å kikke i sidespeilet.

Hvis jeg på bakgrunn av dette skjønner at et svar et påkrevet ganske snart, kan jeg sende et kort svar som "ja" eller "ok", igjen forutsatt at trafikkforholdene er som beskrevet. Trengs det lenger svar som ikke kan vente, ringer jeg opp, selv om jeg ikke har handsfree, men er veldig kort og sier at jeg er i bil.

Skrevet

Hadde en skremmende opplevelse i påska, med min gamle mor og to unger i bilen. Vi kjørte på en ganske smal vei i et tettbygd strøk. Mot oss kom en bil fra Securitas (av alle). Plutselig skjener bilen hans over veien, rett mot min bil. Jeg står på bremsen og hiver bilen så langt ut av veien jeg kan, før han "våkner" og kaster bilen tilbake i sitt kjørefelt i siste liten. Han satt og tastet på mobilen sin da dette skjedde.

Skummelt!

Skrevet

Leser: Forutsatt at det er en rett strekning uten møtende biler tar jeg ihvertfall en kjapp titt på skjermen for å se hvem det er fra + får da fort med hovedinnholdet i meldingen. Dette tar ikke blikket mer bort fra vei og kjøring enn det å kikke i sidespeilet.

Hvis jeg på bakgrunn av dette skjønner at et svar et påkrevet ganske snart, kan jeg sende et kort svar som "ja" eller "ok", igjen forutsatt at trafikkforholdene er som beskrevet. Trengs det lenger svar som ikke kan vente, ringer jeg opp, selv om jeg ikke har handsfree, men er veldig kort og sier at jeg er i bil.

Akkurat sånn gjør jeg det også...

Kanskje litt lengre samtaler enn bare helt korte, da.

Skrevet

Altså... Ja, jeg sender sms.... Men, jeg tar hensyn jeg også. Men uansett. Det finnes mye galskap bak rattet der ute. Noe av det står jeg også for, men det er fordi jeg ikke stopper for å svare på en telefon eller sms. På samme måte som ikke du stopper for å bytte sang eller noe liknende. Vi prøver å se forholdene an, men mye kan skje. Selv der vi er helt alene i bilen og alene på veien. Konsekvensene kan bli store for oss selv, familien og eventuelle mennesker som kanskje får traumer på grunn av hva som har skjedd med oss.

Men når vi gjør de handlingene vi gjør, tenker vi nok på en eller annen måte at det skjer ikke oss. Samtidig kan vi ikke gå rundt å være redd for alt.

Skrevet

Akkurat sånn gjør jeg det også...

Kanskje litt lengre samtaler enn bare helt korte, da.

"bare helt kort" er uansett et vurderingsspørsmål! ;-)

Jeg mener ikke nødvendigvis at de alltid er av 3-sekunderstypen "kanke-snakke-er-i-bil-uten-hansfree-ringer-senere-hadet", men at jeg ikke ringer for å "godprate". ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...