Gå til innhold

Lønn- har du grunn å klage?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke-signatur- idag
Skrevet

Lønn ca 420 000,- pr år. Og har høyere utdanning (ca 9 år universitet).

Enn du? Hva tjener du i forhold til utdannelse? klager du på lønna?

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

5

• fei1365380229

3

• lille fisk

3

• ingoen

2

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg klager ikke, fordi vi klarer oss veldig fint i det daglige liv.

Tjener 350 000,-, har ingen særlig utdanning over vgs.

Gjest blæh
Skrevet

320 000,- 8 års studier etter vgs. Ja, jeg klager iblant.

Gjest mallet
Skrevet

Ca 400.000. Høyere utdanning (6 år). Ingen grunn til å klage, og det gjør jeg ikke heller.

Skrevet

har lyst til å klage, men tør ikke. er egentlig fornøyd med lønna (300.000 1 år etter vgs), men min kollega som har jobbet der kun 6mnd tjener mer enn meg.. fordi han er mann og 10 år eldre enn meg antar jeg, for vi har samme utdannelse og jeg er ung, men har jobbet der i 4 år-

ikke bra formulert det der, men dere skjønner

Skrevet

har lyst til å klage, men tør ikke. er egentlig fornøyd med lønna (300.000 1 år etter vgs), men min kollega som har jobbet der kun 6mnd tjener mer enn meg.. fordi han er mann og 10 år eldre enn meg antar jeg, for vi har samme utdannelse og jeg er ung, men har jobbet der i 4 år-

Hvis han er 10 år eldre enn deg, så har han vel lengre ansiennitet også, og det teller i forhold til lønn.

Skrevet

Hvis han er 10 år eldre enn deg, så har han vel lengre ansiennitet også, og det teller i forhold til lønn.

jeg vet det, men jeg synes det er urettferdig når jeg gjør 4 ganger så mye som han, og kontrollerer arb hans, at han skal tjene mer enn meg bare fordi han er eldre!

Gjest mallet
Skrevet

Samle sammen alle argumentene du har for at du fortjener høyere lønn (du gjør en god jobb, har opparbeidet erfaring gjennom fire år i stillingen, kollegaen din får høyere lønn selv om han har vært i jobben kortere osv) og be om et møte med sjefen. Tenk gjennom hva du mener er et fornuftig lønnsnivå også, slik at du vet hva du skal svare om han/hun spør hva slags lønn du ser for deg.

En av grunnene til at kvinner ofte har lavere lønn enn menn er nettopp det at vi ikke "tør" å be om det vi mener vi fortjener. Men sjefen biter ikke, og det verste som kan skje er at du får et nei. Og selv om du får et nei så vil sjefen huske samtalen neste gang det er ordinær lønnsjustering, spesielt om du minner ham/henne på det.

Skrevet

Jeg har utbetalt 9000 kr i mnd nå, så you guess. ;)

Gjest mallet
Skrevet

jeg vet det, men jeg synes det er urettferdig når jeg gjør 4 ganger så mye som han, og kontrollerer arb hans, at han skal tjene mer enn meg bare fordi han er eldre!

Også saklige argumenter du bør ta med deg inn i et møte med sjefen :)

Hvis du ikke gjør noe med det selv, så skjer det heller ingenting, bedriften er selvsagt fornøyd med å betale så lite de kan klare å komme unna med. Og tenk så stolt du blir av deg selv når du har motet deg opp til å ta denne samtalen :)

Skrevet

Samle sammen alle argumentene du har for at du fortjener høyere lønn (du gjør en god jobb, har opparbeidet erfaring gjennom fire år i stillingen, kollegaen din får høyere lønn selv om han har vært i jobben kortere osv) og be om et møte med sjefen. Tenk gjennom hva du mener er et fornuftig lønnsnivå også, slik at du vet hva du skal svare om han/hun spør hva slags lønn du ser for deg.

En av grunnene til at kvinner ofte har lavere lønn enn menn er nettopp det at vi ikke "tør" å be om det vi mener vi fortjener. Men sjefen biter ikke, og det verste som kan skje er at du får et nei. Og selv om du får et nei så vil sjefen huske samtalen neste gang det er ordinær lønnsjustering, spesielt om du minner ham/henne på det.

jeg vet at jeg bør, men jeg er pysete... hvis jeg får nei vil jeg ikke ha noe dårlig stemning osv... vi jobber såpass tett sammen.. JA, jeg vet at det er utrolig dårlig unnskyldninger!

Desuten "vet ikke jeg" hva kollegaen min tjener...

Gjest prust
Skrevet

Lønna mi er 370.000, jeg jobber 70% så da blir det vel ca 260.000 jeg ha i lønn i praksis. Har 5 år på høyskole og 12 års ansinnitet.

Synes jeg tjener for dårlig, og har sagt i fra -. fikk et lønnshopp, så det hjalp nå litt, med fremdeles er det for dårlig. Gjennomsnittet med min utdanning tjener 415.000 - leste jeg nylig.

Gjest mallet
Skrevet

jeg vet at jeg bør, men jeg er pysete... hvis jeg får nei vil jeg ikke ha noe dårlig stemning osv... vi jobber såpass tett sammen.. JA, jeg vet at det er utrolig dårlig unnskyldninger!

Desuten "vet ikke jeg" hva kollegaen min tjener...

Kollegaen din trenger ikke å vite at du har bedt om høyere lønn og i alle fall ikke hvilke argumenter du har brukt, og det er ikke noen lov mot å vite hva kollegaen tjener, så det trenger ikke sjefen med å bry seg med hvordan du vet. Om du er saklig og likefram når du snakker med sjefen er det ingen grunn til at det skal skape dårlig stemning. Det blir fortere dårlig stemning om du er gretten på kollega og sjef fordi du mener du ikke får den lønnen du fortjener i forhold til kollegaen :)

Gjest bergens
Skrevet

410.000,- + bonus

kun 3 år på vgs - klager ikke..

candyqueen_83
Skrevet

Tjener bare 240 000. Videregående utdanning innen helse. Syns vi har altfor dårlig betalt i forhold til ansvar på jobb.

Har bare 2 års ansiennitet.

Gjest ganske fornøyd
Skrevet

Tjener bare 240 000. Videregående utdanning innen helse. Syns vi har altfor dårlig betalt i forhold til ansvar på jobb.

Har bare 2 års ansiennitet.

Trådstarter har 420000 med 9 års utdannelse ETTER videregående. Hxn har altså investert i utdannelse. Husk at de som har lang utdannelse har både tapt arbeidsfortjeneste de årene utdannelsen varer (evt. dobbel jobb), og i tillegg ofte et stort studielån. Det syns jeg må tas med når man regner på lønna, ikke bare hvor stort ansvar man har.

Når det er sagt så er jeg enig i at du har for dårlig lønn. Antagelig trådstarter også, hvis hxn har en jobb hvor det er nødvendig med den lange utdannelsen hans.

Selv har jeg ca 390000 med 4 års utdannelse etter videregående.

candyqueen_83
Skrevet

Trådstarter har 420000 med 9 års utdannelse ETTER videregående. Hxn har altså investert i utdannelse. Husk at de som har lang utdannelse har både tapt arbeidsfortjeneste de årene utdannelsen varer (evt. dobbel jobb), og i tillegg ofte et stort studielån. Det syns jeg må tas med når man regner på lønna, ikke bare hvor stort ansvar man har.

Når det er sagt så er jeg enig i at du har for dårlig lønn. Antagelig trådstarter også, hvis hxn har en jobb hvor det er nødvendig med den lange utdannelsen hans.

Selv har jeg ca 390000 med 4 års utdannelse etter videregående.

Men jeg mener jo ikke at trådstarter har for god lønn da. Har ikke kommentert det. Jeg syns 420 000 for 9 års utdannelse etter vgs ikke er så veldig bra. For all del, 420 000 er myye penger, men jeg vet også at det koster å utdanne seg, og at man har mye tapt arbeidsinntekt.

Men jeg syns også alle innen helsevesenet har altfor dårlig lønn. Man har ansvar for andre mennesker, og kan faktisk drepe ved å gjøre en bitteliten feil. Men kan man pc, og kan hacke seg inn på diverse nett osv tjener man 1 million med en gang. Henger ikke på greip.

Gjest ViViola
Skrevet

Men jeg mener jo ikke at trådstarter har for god lønn da. Har ikke kommentert det. Jeg syns 420 000 for 9 års utdannelse etter vgs ikke er så veldig bra. For all del, 420 000 er myye penger, men jeg vet også at det koster å utdanne seg, og at man har mye tapt arbeidsinntekt.

Men jeg syns også alle innen helsevesenet har altfor dårlig lønn. Man har ansvar for andre mennesker, og kan faktisk drepe ved å gjøre en bitteliten feil. Men kan man pc, og kan hacke seg inn på diverse nett osv tjener man 1 million med en gang. Henger ikke på greip.

Nå kaster jeg sikkert en brannfakkel her, men jeg synes faktisk ikke at 240 000,- er så dårlig lønn for 3-årig vgs-utdanning.

Du har ikke ansvar for livet til mennesker, det har legene og til en viss grad sykepleiere. Det er de som er ansvarlige. Sett ut fra de 240 000,- der mot 400 000,- for en med 9-årig utdanning, så tjener du rått.

Både helsesektoren og utdanningssektoren må gjerne tjene mer penger for min del, men da må det også jaggu bli stilt litt mer krav til yrkesgruppene i forhold til pasientbehandling og hvordan man behandler elevene.

Mener

Gjest ViViola
Skrevet

320 000,- 8 års studier etter vgs. Ja, jeg klager iblant.

Oj. Jobber du full stilling også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...