Gå til innhold

Lønn- har du grunn å klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert ikke "sånne som meg" du ønsker svar fra, jeg er uføretrygdet.

Det jeg egentlig ville si er at jeg jobbet i mange år før jeg ble syk, og mange år etter også, og tjente vel ikke mye i forhold til andre.

Men med kun vgs, 1 år på hjelpepleierskole, diverse mer eller mindre tellende kurs og omskolering til helsesekretær, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har klaga på lønna, selvom jeg ikke hadde sagt nei takk til mer, så klart:-)

Nå som uføretrygdet, er jeg også rimelig fornøyd, selvom jeg gjerne, veldig gjerne skulle jobbet, så gikk ikke det, og da er jeg lykkelig fornøyd med at jeg faktisk får utbetalt penger hver eneste måned.

Det er en fin ting i landet vårt som gir oss den muligheten.

Men jeg må innrømme, det er greit å ha en mann som også har inntekt:-)

Jeg bidrar til å betale regninger, kjøpe mat etc etc, og det er en god følelse for meg og kunne bidra med mitt på det område:-)

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

5

• fei1365380229

3

• lille fisk

3

• ingoen

2

candyqueen_83
Skrevet

Nå kaster jeg sikkert en brannfakkel her, men jeg synes faktisk ikke at 240 000,- er så dårlig lønn for 3-årig vgs-utdanning.

Du har ikke ansvar for livet til mennesker, det har legene og til en viss grad sykepleiere. Det er de som er ansvarlige. Sett ut fra de 240 000,- der mot 400 000,- for en med 9-årig utdanning, så tjener du rått.

Både helsesektoren og utdanningssektoren må gjerne tjene mer penger for min del, men da må det også jaggu bli stilt litt mer krav til yrkesgruppene i forhold til pasientbehandling og hvordan man behandler elevene.

Mener

Legen må gi meg tillatelse til å f.eks sette insulin. Men gjør jeg en feil og trekker opp feil dose, uten at jeg skulle oppdage det kan den personen dø. Pga min feil. Har jeg da ikke ansvaret i det hele tatt? Spiller det ingen rolle for meg da?

Og jeg har ikke sagt at ikke trådstarter har dårlig lønn i forhold til utdannelse.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Legen må gi meg tillatelse til å f.eks sette insulin. Men gjør jeg en feil og trekker opp feil dose, uten at jeg skulle oppdage det kan den personen dø. Pga min feil. Har jeg da ikke ansvaret i det hele tatt? Spiller det ingen rolle for meg da?

Og jeg har ikke sagt at ikke trådstarter har dårlig lønn i forhold til utdannelse.

''Legen må gi meg tillatelse til å f.eks sette insulin. Men gjør jeg en feil og trekker opp feil dose, uten at jeg skulle oppdage det kan den personen dø.''

Man skal være bra bevisstløs for å gi feil dose insulin, kan ikke skjønne at det skal være sånn et veldig ansvar. Det er jo noe folk sjøl setter så lenge de er i stand til det, vel?

candyqueen_83
Skrevet

''Legen må gi meg tillatelse til å f.eks sette insulin. Men gjør jeg en feil og trekker opp feil dose, uten at jeg skulle oppdage det kan den personen dø.''

Man skal være bra bevisstløs for å gi feil dose insulin, kan ikke skjønne at det skal være sånn et veldig ansvar. Det er jo noe folk sjøl setter så lenge de er i stand til det, vel?

Det har hendt på min arbeidsplass, og også andre steder jeg vet om. Jeg har ikke gjort det selv da. Men vet at folk har blingsa i papirene og trekt opp f.eks morgendose i stedet for kveldsdose. Heldigvis blitt oppdaget de gangene. Men en gang trenger det ikke å bli oppdaget. Dette var bare et eksempel da.

I forrige innlegg stod det at legene har ansvaret. Leger går under helsevesen, og jeg mener også at de har altfor dårlig lønn i forhold til ansvarsområdet sitt.

candyqueen_83
Skrevet

Det var bare et eksempel. Jeg snakker generelt om alle under helsevesenet. Leger, sykepleiere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, vernepleiere +++

Mennesker er visst mindre verdt å ha omsorg for enn pc-greier. Sånn er det bare.

Gjest it-ansatt
Skrevet

Men jeg mener jo ikke at trådstarter har for god lønn da. Har ikke kommentert det. Jeg syns 420 000 for 9 års utdannelse etter vgs ikke er så veldig bra. For all del, 420 000 er myye penger, men jeg vet også at det koster å utdanne seg, og at man har mye tapt arbeidsinntekt.

Men jeg syns også alle innen helsevesenet har altfor dårlig lønn. Man har ansvar for andre mennesker, og kan faktisk drepe ved å gjøre en bitteliten feil. Men kan man pc, og kan hacke seg inn på diverse nett osv tjener man 1 million med en gang. Henger ikke på greip.

Greit nok at folk i IT-bransjen oftest tjener bedre enn i helsesektoren. Men jeg synes ofte at folk har et helt skjevt bilde av hvor "enkel" og "fett betalt" en IT-jobb er. For det er jo bare å sitte og trykke på noen knapper foran PCen, ikke sant? Sannheten er at en ufaglært IT-ansatt ikke tjener spesielt godt (jobber som regel på supportavdelinger til luselønn, godt under tariff), og en faglært IT-ansatt har ofte lang utdannelse, bruker gjerne mye av fritiden sin på å holde seg faglig oppdatert, og har en krevende arbeidshverdag. Ofte med stort ansvar også, for å ikke gjøre feil som gjør at folk mister alle bildene de har lagret eller all e-posten de vil ta vare på eller at bankkontoen din blir åpen for allverden. Selvsagt ikke et like stort ansvar som liv og død i helsesektoren, men likefullt et ansvar. Det er ofte en grunn til at IT-utdannede har høy lønn, selv om jeg er enig i at helsesektoren har for dårlig betalt. Men at vi har "en million" i lønn er svært langt fra sannheten. De fleste jeg kjenner til tjener mellom 320.000 og 500.000. (De med høyest lønn har også lang ansiennitet og erfaring). Og da har man i tillegg ofte mye ubetalt overtid i perioder før leveranser, og mange har vaktordninger som gjør at de må være tilgjengelige på kvelder og helger en uke i måneden f.eks.

Gjest ViViola
Skrevet

Det er legen som har ansvaret, rent formelt, og det er h*n som vil måtte ta smellen om noe skulle skje.

Gjest selv MBA
Skrevet

Litt pussig i grunnen hvordan folk fokuserer på utdanning når det er snakk om lønn.

Det er da evnen til å utføre jobben som teller, om denne kommer av formal- eller realkompetanse burde være irrelevant.

Skrevet

Klager ikke. God lønn synes jeg selv, er i IT-bransjen.

Gjest fdkgjproegjapog
Skrevet

Jeg har tre år på høgskole og tjener 380.000 i året. Klager ikke så ofte.

Samboeren min har kun 9 år på skole og tjener ca. 275.000. Han klager!

Gjest dårlig lønn
Skrevet

Har 3 år med fag på universitet men er på feil sted og har assistentlønn.

Skrevet

Jeg har ingen lang utdanning, men der jeg jobber er der mange som har flere år mindre enn meg, som tjener mer. Men vi blir lønnet ettter jobb, ikke etter utdanning, så det spiller ingen rolle om vi sluttet skolen som 15-åringer eller 30-åringer!

Gjest klukk klukk
Skrevet

Det har hendt på min arbeidsplass, og også andre steder jeg vet om. Jeg har ikke gjort det selv da. Men vet at folk har blingsa i papirene og trekt opp f.eks morgendose i stedet for kveldsdose. Heldigvis blitt oppdaget de gangene. Men en gang trenger det ikke å bli oppdaget. Dette var bare et eksempel da.

I forrige innlegg stod det at legene har ansvaret. Leger går under helsevesen, og jeg mener også at de har altfor dårlig lønn i forhold til ansvarsområdet sitt.

Kanskje det er forskjellen? at syke/hjelpe pleiere faktisk er såpass lite trent, og gjør sånne feil ofte. Har hørt det jeg også, og kan ikke akkurat si at de jeg kjenner som har disse yrkene er de "skarpeste knivene i skuffen"... tror fint mange greier sykepleier jobbe, men tror ikke de greier andres...

Skrevet

6 års universitet - 500.000,- + bonus. Klager ikke.

Skrevet

Tja, har egentlig ikke grunn til å klage, for jeg har jo faktisk klart å fått meg et 10 mnd vikariat! Det er jammen meg vanskelig å få tak i faste stillinger i undervisningssektoren for tiden.

Har 4 årig lærerhøgskole + 2 år med tilleggsfag og holder nå på med mastergrad på universitetet. Har fått ansennitet etter en sommerjobb i kommunen for mange år siden (6-7 år). Har en årslønn på 340.000. Tror egentlig ikke dette er noe å klage på, men jeg har jo også en stor sum i studielån nå etter hvert.Og så er jo lærerlønningen fastsatt, dvs ingen mulighet for tillegg eller ekstravakter.

Mvh

Skrevet

6 års universitet - 500.000,- + bonus. Klager ikke.

Oh la la!

Skjønner godt at du ikke klager, gitt! Heldiggrisen!

Skjønner at jeg har valgt feil type fagområde..hehe!

Gjest ja jeg klager
Skrevet

3 år høyere utdanning

300 000 kr

Jobber 100%

Gjest Er egentlig fornøyd jeg
Skrevet

Har ingen utdanning utover videregående. Har ingen erfaring fra tidl. i jobben min og tjener rett over 300.000.- + bonus.

Sånn sett er jeg fornøyd. Utdanninga mi gav meg 250.000.- i siste jobb.

Jeg klager ikke, men har nå vært på jobben såpass lang tid nå at jeg kan regne med at jeg kan "kreve" å gå opp i lønn til nivå av de andre, sjefen sa så ved forrige lønnsøkning. De andre tjener noe mer enn meg pga ansenniteten.

Alikavel tjener vi noe dårlig. Gjennomsnittet på vår stilling i Norge er en god del høyere enn i allefall lønnen min.

Gjest blæh
Skrevet

Litt pussig i grunnen hvordan folk fokuserer på utdanning når det er snakk om lønn.

Det er da evnen til å utføre jobben som teller, om denne kommer av formal- eller realkompetanse burde være irrelevant.

Selvfølgelig har utdanning noe å si. At man har utdanning vil si at man har tapt mange års arbeidsfortjeneste og sannsynlig også har stort studielån som må nedbetales av lønna.

Men for all del, kunne godt vært enig i lønn under utdanning, og så ellers klin lik lønn for alle mulige stillinger. Men det er vel ikke så mange som er enig i det heller.

(Signaturen har forøvrig ingenting med dette innlegget å gjøre, men jeg brukte det i samme tråd tidligere)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...