Gå til innhold

Dere med snorkende mannfolk i heimen...

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg vil sooooooove
Skrevet

Er det noen av dere som har prøvd et eller annet for dette med hell?

De første årene vi var sammen så var det omtrent ikke en lyd fra gubben. Hvordan det gikk til aner vi ikke for han har "alltid" snorket, mens med meg så var det så stillt at jeg synes det var unormalt for et stort hannkjønn å være :)

Vel, nå ta han igjen tapt tid for å si det sånn, og at jeg er en veldig så lightsleeper gjør jo selvsakt ikke saken noe enklere.

Den første tiden så kunne jeg dytte bort i ham med benet så ble det stilt en lang stund, men nå så romler han før han har kræsjet hodet på puta så dette hjelper ikke lenger.

Saken er jo at jeg i min despresjon etter å få ro sparker borti ham i hytt og pine, slik at når morgenen kommer så har ikke bare jeg, men vi begge hatt en dårlig natt med forstyrret søvn.

Vi kan jo selvsakt sove på separate sovrom men ærlig talt......det orker jeg ikke tanken på, så før det alternativet så får vi prøve både det ene og det andre. (dessuten så romler det såpass at jeg hører det for godt inn på gjesterommet også som blir det eneste alternativet for en av oss i så tilfelle)

Så................har sett både snorkeplaster, sånne plastikflipper til å lime på nesa, spray til halsen etc. etc. Operasjon er vel ogaå et alternativ etter hvert?

Er det noe av dette som kan være dugendes til å prøve?

Noen av dere som kan fortelle hva dere har endt opp med å gjøre være seg det funket eller ikke?

Takker mye for svar her. Det blir laaaaaaaaange dager om dagene.

:)

Gjest ihuga
Skrevet

Selv bruker jeg Quies, altså det man kaller sov-i-ro, i ørene. Det demper lydene betraktelig. Blir det for gæli, som det enkelte ganger gjør, må jeg bare ta dyna og forlate åstedet :)

Han har forsøkt slik nesespray, men det fungerte dårlig her dessverre.

mariaflyfly
Skrevet

Naboen min har fjerna en god bit av drøvelen - altså snorkeoperasjon. Hjalp visst ikke en tøddel.

Skrevet

Det er jammen ikke lett når en har slike netter nei. Hos oss er de sjeldnere nå enn før. Vi har ikke gjort noe, det er tilfeldig. Han står i kø for undersøkelse med apparat et døgn fordi han ofte har pustestopp i tillegg. Få mannen din til lege i første omgang, det kan være han kan fjerne polypper i nesen?

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg tror jeg ville fått ham til lege, kanskje han "bare" har store polypper?

Vet ikke om det er helt sammenlignbart, da, men minstejenta hos oss snorket som en voksen mann. Hun fjernet mandlene og polypper, og vips - nå sover hun så stille at jeg må ta på henne for å kjenne at hun puster.

Skjønner godt at du blir halvgal, ja, det der er bare ille!

Gjest togli
Skrevet

Det eneste som funker hos oss er det at jeg er døv. I motsatt fall hadde det nok blitt skilsmisse ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det eneste som funker hos oss er det at jeg er døv. I motsatt fall hadde det nok blitt skilsmisse ;-)

Hehe, enkelte fordeler skal du ha :o).

Gjest enkelt inngrep
Skrevet

Han bør selv ta ansvar for snorkingen sin, i den grad det er mulig. Og muligheter er det: en snorkeoperasjon er lett, ufarlig, og hjelper godt i de aller fleste tilfelle. Mange menn er riktignok livredd for leger, men som sagt, han bør være mann nok til å gjøre det som står i hans makt for å ta ansvar her.

Fram til operasjon kan det også være nyttig med "Snorkeplaster" som man får kjøpt på apoteket. En liten stripe som settes tvers over nesen (men følg bruksanvisningen for å gjøre det rett!!!) - det åpner nesen og minsker snorkingen.

Jeg syns det er rimeligere at han foretar en snorkeoperasjon framfor at du må være avhengig av sov-i-ro i ørene hver natt. Med mindre dere vil ha separate soverom, da.

Gjest annlovinda
Skrevet

Han bør selv ta ansvar for snorkingen sin, i den grad det er mulig. Og muligheter er det: en snorkeoperasjon er lett, ufarlig, og hjelper godt i de aller fleste tilfelle. Mange menn er riktignok livredd for leger, men som sagt, han bør være mann nok til å gjøre det som står i hans makt for å ta ansvar her.

Fram til operasjon kan det også være nyttig med "Snorkeplaster" som man får kjøpt på apoteket. En liten stripe som settes tvers over nesen (men følg bruksanvisningen for å gjøre det rett!!!) - det åpner nesen og minsker snorkingen.

Jeg syns det er rimeligere at han foretar en snorkeoperasjon framfor at du må være avhengig av sov-i-ro i ørene hver natt. Med mindre dere vil ha separate soverom, da.

Samboeren min foretok en snorkeoperasjon for noen år siden, er vel 6 år siden.

Men det hjalp ikke i det hele tatt. Dessverre.

Gjest annlovinda
Skrevet

Samboeren min snorker.

Og som deg, jeg merket ingenting av det i starten. Men han snorker nok mer nå enn i starten.

Han ble operert for over 6 år siden. Hjalp ikke en tøddel.

Har også prøvd slik spray, tror den het snorenz. Hjalp litt i perioder.

Har også prøvd slik bøyle til å puttte inni nesa, den hjalp nok ikke på han i det hele tatt.

Har også prøvd slik plaster til å bruke oppå nesa, det var en vits for han.

Så jeg bruker ørepropper, det er det som har fungert best. Syntes det var ubehagelig i starten, men er blitt vant til det. Det eneste er at etter at jeg begynte å bruke ørepropper så tåler jeg nok ennå mindre lyd enn tidligere.

Er sambo veldig forkjølet så pleier han å legge seg på gjesterommet den perioden. For da vet han at han snorker ennå mer. Og da blir det lite søvn på oss begge, meg for at han snorker, og han fordi jeg vekker og dytter borti han hele tida. Fungerer greit for oss begge dette.

AneM1365380603
Skrevet

Mannen min prøvde snorkespray, noe som ikke funket. Etter det er han operert to ganger, og joda, han er blitt merkbart bedre. Jeg sover uansett med ørepropper. Jeg brukte litt tid på å venne meg til det, men nå er det godt å stenge alle lyder ute. Han vekker meg alltid om han skal på jobb før ungene er stått opp, slik at jeg kan ta ut øreproppene.

Gjest enkelt inngrep
Skrevet

Samboeren min foretok en snorkeoperasjon for noen år siden, er vel 6 år siden.

Men det hjalp ikke i det hele tatt. Dessverre.

For enkelte hjelper det ikke. Men jeg kjenner flere som har fått stor hjelp - og ikke bare partneren, men søvnkvaliteten blir mye bedre (og man blir mindre sliten) for den som blir operert.

Som sagt, det finns alltid unntak. Men det er vel verdt å forsøke.

Skrevet

Samboer snorket også veldig mye. Har ikke tall på de gangene jeg har tilbrakt natta på sofaen. Jeg blir sur av dårlig nattesøvn og fungerer dårlig neste dag.

Han tok det opp med fastlegen og ble henvist til øre-nese-halsspesialist. Han fikk time på søvnlaboratorium på sykehuset. Det viste seg at han hadde flere pustestopp hver natt.

Han tok en snorkeoperasjon og det hjalp en stund. Kanskje et halvt - ett år. Noe av grunnen til at han begynte å snorke igjen er nok en vektoppgang. Overvektige har lettere for å snorke. Samboer er 30 kg over normalvekt.

Ny runde med spesialist og sykehuset. Nå sover han med en maskin som sørger for åpne luftveier. Den er så stille at jeg blir bysset i søvn. Svak, jevn during.

Dersom mannen er overvektig så er slanking noe han kan gjøre for å minske snorkingen. Utover det så anbefaler jeg lege for å få en utredning.

Gjest mora2
Skrevet

Min tante fortalte at det hjalp å smatte..

Min mann snorker bare når han ligger på ryggen..Og da dunker jeg bare i han ;0)

trollemor;o)
Skrevet

Hehe, kjenner igjen det med sparkinga...

Vi har hørt at å operere er risikabelt og tar derfor ikke den sjansen. I perioder går det veldig bra, jeg sover godt og aner ikke om han snorker eller ei. Men så kommer de periodene jeg sover lett og da sliter jeg. Vi har en seng stående oppredd på gjesterommet og dit går en av oss i de gangene vi ikke orker mer. Enten jeg fordi jeg er lei av snorking eller han fordi han er lei av spark;o)

Kommer det et mirakelmiddel mot snorking vil han nok prøve det, men vi vil ikke at han skal operere.

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg og gubben ligger på forskjellige rom pga snorking,sånn løste vi det : )

Gjest hos oss ja
Skrevet

Hos oss så holder det at jeg skyver ham over til å ligge på siden.

Skrevet

Vi sover i hver vår etasje. I tilegg til at jeg dermed forskånes for snorkingen, har ordningen den fordelen at han ikke forstyrrer meg om morgenen. Han forlater huset før kl. 06.30, dvs. før jeg står opp, og jeg våkner ikke av hans klokkeradio eler oppstandelse. Vi har også hvert vårt bad. Det hender jeg hører garasjedøra og bilen, men bare fjernt.

På hoteller og den slags ligger vi i dobbeltseng, og da ligger han såpass "på ank" at han ikke snorker noe særlig. Han vet jo hvor lite som skal til for å vekke meg eller holde meg våken. Selv den svakeste tikking kan holde meg lys våken.

Gjest Jeg vil sooooooove
Skrevet

Oy da, det var mange svar. Er ikke den eneste som sitter i dette problemet nei.

Gubben her har tatt dette veldig på alvor og har time hos legen allerede i dag.

Tror det gjorde sitt at jeg forrige sa til ham: "du, du må flytte deg helt over til din side", og så lå han helt på sin kant! (vi har akkurat kjøpt ny seng og der han ville ha 120 ville jeg ha 180 og da endte vi opp med 150 som ble "veldig nær/liten" i forhold til dette problemet.

Så han vil ta en prat med lege. Der får de sjekke ut og vurdere inngrep. Jeg sa til ham at han kunne få en oversikt over plaster etc å bruke så kunne slikt prøves en stund før inngrep. Men kanskje er det som noen sa her polypper el. som kan hjelpe til på problemet.

Ellers så kom det inn en del historier/tips her. Jeg synes ikke om å ligge med propper i ørene, dels for at dette vil være en langt tilvenning for meg å klare å ligge med og dels fordi jeg er førstemann oppe på morgenene.

Jeg er ikke så glad i tanken å ha separate sovrom eller at jeg flytter meg på natta. Jeg har en problematisk rygg og senga vår nå er kjøpt inn med tanke på alt slikt. Orker ikke å slite ut ryggen på gjestesenga. Gubben kunne dratt dit, det er nå så. Men det er jo litt ukoselig å ha separate sovrom synes jeg, selv om det er det som kanskje vil skje hvis problemet vårt ikke løser seg, jeg ser jo det.

Takk for tips og historier alle sammen. Håper dette løser seg. Med dårlig søvn og full og stressende jobb så er ikke kvaliteten på resten fritiden/resten av dagen den største, det er helt sikkert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...