Gå til innhold

Automat eller manuelt gir???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe en Subaru Forester. Kikker stort sett på 05-modeller.

Men vi er fryktelig i tvil om automatgir eller manuelt. Har prøvekjørt bilen med automat og det var en drøm, men ingen av bilene vi har hatt før har vært med automat, så det er ikke et must.

Hva taler for og mot automat, og hva ville dere som er bilkyndige her ha valgt på en slik bil? Motoren er bensindrevet forøvrig og 2,0.

Skrevet

Jeg hadde uten tvil valgt automat, det er svært behagelig og kjøre med.

Nå kjører jeg bilsport så sånn sett så liker jeg å geare og er avhengig av det under løp, da blir automat altfor tregt, men under vanlig kjøring foretrekker jeg automat.

Gjest gomle
Skrevet

Tja, det er vel litt smak og behag. Står man mye i kø er vel automat best, men ellers er det hipp som happ synes jeg. Når man kjører ut i kryss osv er manuell best, for da skjer giringen tregere med automat (man har jo giret klart når man har manuell). Vi valgte automat sist vi kjøpte bil, mest fordi vi tenkte den holder seg bedre i pris, og er lettere å selge igjen senere. Synes nemlig det blir mer og mer automat, og da går man vel ofte ikke over til manuell igjen?

Gjest Elextra
Skrevet

Om jeg kunne velge ville jeg utvilsomt valgt automat, og det har jeg også gjort de siste to gangene jeg har valgt bil.

Har hørt noe om at de som liker å kjøre litt "hardt" ikke liker automat, men jeg tilhører ikke den gruppen.

Husk også at biler med automatgir holder seg langt bedre i pris.

Skrevet

Tja, det er vel litt smak og behag. Står man mye i kø er vel automat best, men ellers er det hipp som happ synes jeg. Når man kjører ut i kryss osv er manuell best, for da skjer giringen tregere med automat (man har jo giret klart når man har manuell). Vi valgte automat sist vi kjøpte bil, mest fordi vi tenkte den holder seg bedre i pris, og er lettere å selge igjen senere. Synes nemlig det blir mer og mer automat, og da går man vel ofte ikke over til manuell igjen?

Du kan gire en autmat også, hvis du ønsker det, f,eks når du står rolig og vil ha litt ekstra akselerasjon.

Skrevet

Vi har automat på våre biler, og jeg foretrekker det. Særlig i forbindelse med kø-kjøring, men ellers også. Men det er selvsagt en smaksak... Automatgear bruker vel litt ekstra bensin (0,1 l/mil ekstra, kanskje?)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg liker automat best og har det på min nåværende bil. Tror aldri jeg kommer til å gå tilbake til manuelt igjen, selv om jeg syntes bilen til svigers var så morsom å kjøre forrige helg, den er manuell. ;)

Skrevet

Automat. Har kjørt det noen år nå. Veldig behagelig. Vet at jeg for MANGE år siden leste at girkassa på en automat har 4 ganger så lang levetid som en manuell, og at motoren har 50% økt levetid. Vet ikke om tallene er de samme i dag, men at det er en stor forskjell er det nok ingen tvil om.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Automat. Har kjørt det noen år nå. Veldig behagelig. Vet at jeg for MANGE år siden leste at girkassa på en automat har 4 ganger så lang levetid som en manuell, og at motoren har 50% økt levetid. Vet ikke om tallene er de samme i dag, men at det er en stor forskjell er det nok ingen tvil om.

Det med økt levetid på både motor med automatkasse og at automatkassen har lengre levetid enn manuellt gir er bare tull desverre.Alt avhenger av service og kjøremønster.Drar du en tung henger med automatkasse senker du levealderen på denne.Gir du pokker i service og oljeskift minsker du levealder på både motor og gearkasse uansett.Generelt sett er manuellt gir mye mindre avansert å reparere og nesten ingen problemer å dra tungt lass.

Clutchen derimot får juling og økt slitasje ved tunge lass.Jeg ville mye heller skiftet en clutch til 10 000.- enn en overhaling av en automatkasse til 100 000.- ref 2003 Audi A6 med vanlig automatkasse uten firehjulstrekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...