Gå til innhold

spagetti-vri

Anbefalte innlegg

Gjest matklar
Skrevet

Hva bør jeg bytte til som er bedre enn vanlig spagetti? Er klar for noe nytt der nå. Spiser barna deres like greit den typen du anbefaler som denne "gammeldagse" typen? Jeg ser de selger slike klaser med pasta, er den bra på smaken?

Skrevet

Vi spiser bare fersk pasta ( i sånn gjennomsiktig plastboks). Ungene liekr også denne bedre, men de vet nesten ikke om annet.

Skrevet

Så lenge pastaen ikke er tilsatt noe så smaker den stort sett det samme uansett fasong. :o) Forskjellen går vel i hvordan de suger opp sausen og sånt. Båndspaghetti (klaser) er godt til kjøttsaus f.eks.

Skrevet

Du kan gjerne bruke mørk pasta. Fullkornpasta er mye sunnere. Lys pasta er egentlig ikke sunt i det hele tatt, men det er veldig godt da. Synes fullkornspasta er bedre jeg, blir fortere mett, og den varer lengre.

Skrevet

Du kan gjerne bruke mørk pasta. Fullkornpasta er mye sunnere. Lys pasta er egentlig ikke sunt i det hele tatt, men det er veldig godt da. Synes fullkornspasta er bedre jeg, blir fortere mett, og den varer lengre.

Fullkornspasta er kjempebra! Skjønner ikke at det ikke kom på markedet før!

Gjest annlovinda
Skrevet

Vi bruker kun fullkornspasta her hjemme hos oss.

Vi synes den er minst like god i smak, også er den sunnere.

Skrevet

Smaken er jo den samme uansett om det er båndspagetti (som du beskriver), vanlig spagetti, makaroni eller andre fasonger.

Allt typer kan du også få som fullkornspasta. Her er det en litt annen smak. Den går ned på høykant her i huset.

Skrevet

Fullkornspasta er kjempebra! Skjønner ikke at det ikke kom på markedet før!

Det har jo eksistert veldig lenge i andre land, dvs folk har jo laget det i evigheter. Jeg har ofte laget fullkornpasta når jeg har laget min egen pasta. det er ekstra godt når den er hjemmelaget, men det er litt mer klundrete å lage synes jeg.

Kjøpepastaen med fullkorn er helt grei den også, og burde helt klart vært på norsk marked for lenge siden!

Gjest Kayia
Skrevet

Du, det er kjempestor forskjell på ulike former for pasta, så ikke bare bruk én variant da!:) Det er type saus som bestemmer hvilken pasta som passer til, og spagetti passer foreksempel godt til oljebaserte sauser eller til tomatsaus (feks bolognese).

Penne (pastarør) finnes med og uten riller, der de med riller fester tyntflytende sauser bedre enn de uten. Og du har farfalle (sånne sommerfugl-formede) som er super til lett sommermat, og canneloni (pastarør) som er fabelaktige til litt tykke, kraftige sauser med feks spinat.

Båndspagetti (sånne nøster som du nevnte) egner seg også kjempegodt til litt kraftige, kremede sauser med større biter grønnsaker til. Prøv bånspagetti med en kremet saus og laks (røkt laks funker bra) feks - kjempegodt! :) Og om du ikke har prøvd - unn deg fersk pasta. Stor forskjell på fersk og tørket spør du meg.

Dere neddi her som sier at de ulike typene smaker likt tar kort og godt fullstendig feil! ;) Det er som å si at kaffe med melk og cappuchino smaker det samme!:)

Gjest togli
Skrevet

Vi spiser bare fersk pasta ( i sånn gjennomsiktig plastboks). Ungene liekr også denne bedre, men de vet nesten ikke om annet.

Hvor kjøper du den?

Skrevet

Du, det er kjempestor forskjell på ulike former for pasta, så ikke bare bruk én variant da!:) Det er type saus som bestemmer hvilken pasta som passer til, og spagetti passer foreksempel godt til oljebaserte sauser eller til tomatsaus (feks bolognese).

Penne (pastarør) finnes med og uten riller, der de med riller fester tyntflytende sauser bedre enn de uten. Og du har farfalle (sånne sommerfugl-formede) som er super til lett sommermat, og canneloni (pastarør) som er fabelaktige til litt tykke, kraftige sauser med feks spinat.

Båndspagetti (sånne nøster som du nevnte) egner seg også kjempegodt til litt kraftige, kremede sauser med større biter grønnsaker til. Prøv bånspagetti med en kremet saus og laks (røkt laks funker bra) feks - kjempegodt! :) Og om du ikke har prøvd - unn deg fersk pasta. Stor forskjell på fersk og tørket spør du meg.

Dere neddi her som sier at de ulike typene smaker likt tar kort og godt fullstendig feil! ;) Det er som å si at kaffe med melk og cappuchino smaker det samme!:)

''Dere neddi her som sier at de ulike typene smaker likt tar kort og godt fullstendig feil! ;) Det er som å si at kaffe med melk og cappuchino smaker det samme!:)''

Jeg tror heller jeg vil ta i skikkelig og si at det å si at de ulike pastatypene smaker det samme er som å si at kaffe latte og café au lait smaker det samme!! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Vi bruker mye fersk pasta (slik som kjøpes i kjøledisken), og vi liker denne langt bedre enn den tørre, og jeg innbiller meg også at den er noe sunnere. Da kjøper vi gjerne tagliatelle (båndpagetti).

Ellers er jeg ikke særlig begeistret for Sopp-spagetti, og når jeg kjøper tørr pasta, enten det er rørpasta, sommerfuglpastsa, tagliatelle eller vanlig spaghetti, kjøper jeg heller italiensk enn denne norske. Fullkornpasta er også godt, men resten av familien foretrekker den vanlige.

Gjest Kayia
Skrevet

''Dere neddi her som sier at de ulike typene smaker likt tar kort og godt fullstendig feil! ;) Det er som å si at kaffe med melk og cappuchino smaker det samme!:)''

Jeg tror heller jeg vil ta i skikkelig og si at det å si at de ulike pastatypene smaker det samme er som å si at kaffe latte og café au lait smaker det samme!! ;-)

....eller cappuccino. De er jo alle varianter av miksen kaffe + melk, men tilberedt på ulik måte. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...