Gå til innhold

Ja, så var det klart for den samtalen...

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Hehe. I grunnen var det vel Animal Planet + info fra eldre opplysningsvillige søsken som introduserte temaet for minsteberta her.

"alstå, mamma, når dokker parra for å lage meg..."

*sukk*

*haha* Skjønner at den ungen har sett Animal Planet, ja :-)))

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• AneM1365380603

9

• hidi, the scorpion

9

• KaVa

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Vår yngste forklarte oss ved middagsbordet (hun var da 5 år) om hvordan barn blir laget, dette hadde hun "lært" av noen andre barn i barnehagen.

"Da tar pappa tissen i rompa til mamma, og legger igjen et frø der, som vokser til en baby."

Det kom ikke noen flere spørsmål rundt dette, sånn var det bare. Kan tro at vår eldste på 10 satt å rødmet på andre siden av bordet :)

Har foreløpig ikke fått noen flere spørsmål rundt dette.

Det blir nok min unge som skal informere de andre i barnehagen på mandag ;)

Skrevet

Det blir nok min unge som skal informere de andre i barnehagen på mandag ;)

Apropos barns 'informering' i barnehagen: Jeg hørte en historie der far i huset tok med seg barna i dusjen om morgenen for å få det fort unnagjort. En morgen sklir et av barna, og i farten griper h*n tak i pappas tiss. Ikke så voldsomt festlig for foreldrene at barnet høyt og tydelig sier i bhg: "Jeg dro pappa i tissen i morges, jeg" ;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

He, he, min eldste fikk alt forklart av Trond-Viggo Torgersen i sin tid, der han hev sædceller (taustumper) rundt omkring i studio....;)

Det gikk rett hjem, trengte ikke forklare en ting etterpå ;)

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes ikke det var så flaut å fortelle en 6-7-åring om forplantning, men verre da han som 10-åring har sett på Raske Menn på TV og spør "hve betyr det at noen 'drar'n'?" ;-)

Datteren på 5 fikk høre "Dangelbærsangen" en gang. Da den var ferdig lo hun og ropte "Mamma - han sa guttefitta...". Lurer på hvorfor hun reagerte på det da. Et ord hun egentlig aldri skal ha hørt.

Nå er det spilleforbud av den sangen så lenge de små er her.

Skrevet

He, he, min eldste fikk alt forklart av Trond-Viggo Torgersen i sin tid, der han hev sædceller (taustumper) rundt omkring i studio....;)

Den episoden der, skulle jeg gjerne hatt på CD. Kanskje den finnes på youtube?

hidi, the scorpion
Skrevet

Den episoden der, skulle jeg gjerne hatt på CD. Kanskje den finnes på youtube?

Aner ikke, men den burde vært påbudt i alle hjem med nysgjerrige håpfulle ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes ikke det var så flaut å fortelle en 6-7-åring om forplantning, men verre da han som 10-åring har sett på Raske Menn på TV og spør "hve betyr det at noen 'drar'n'?" ;-)

Hehe, det fikset du sikkert en kul forklaring på :P.

Skrevet

Hehe, det fikset du sikkert en kul forklaring på :P.

*S* Husker ikke helt hva jeg sa, men tror jeg bare sa fort og greit at det betyr at de tok seg på tissen.

Men jeg tok en liten "omskrivning med to do" da han en annen gang spurte hva "kåt" betød, tror det også var fra en Raske Menn-sang el lign, og det ble brukt i en slik setting at min forklaring passet helt fint*S*. Jeg sa at det kunne bey at man var yr og glad og opprømt, og forklarte om vårkåte kalver som bykser vilt ute på jordet når de slippes ut om våren, supplert med forklaringer om olderfar som hadde kalver da mor var barn...;-)

Skrevet

Datteren på 5 fikk høre "Dangelbærsangen" en gang. Da den var ferdig lo hun og ropte "Mamma - han sa guttefitta...". Lurer på hvorfor hun reagerte på det da. Et ord hun egentlig aldri skal ha hørt.

Nå er det spilleforbud av den sangen så lenge de små er her.

Ja, den sangen synes 10-åringen er utrolig kul!! ;-) At voksne menn kan få seg til å synge så mye rart...;-)

Men fordelen med 10-åringer kontra 5-åringer er at de (stort sett) har skjønt at man ikke skal buse ut med hvilke ord som helst i hvilken som helst setting;-) 5-åringer kan jo finne på å stille et høylydt spørsmål om ymse ord mens du står i kø i butikken - min 10-åring ville nok synes at det var for flaut...;-)

Gjest togli
Skrevet

Mine to eldste var interessert da jeg skulle ha nr. 3 (eller i alle fall den eldste, nr 2 var litt liten da, men ettersom han diltet etter storebror, var han også tilstede under samtalen). Vi hadde boka "Et barn blir til". Der er det blant annet bilder av en fødsel (hvor man ser "alt") - det syntes de var veldig greit å se.

Vesla på tre har begynt å interessere seg for tema, noe som er litt sårt- i og med at hun ikke vil kunne få barn på den vanligste måten selv.. Jeg føler jeg må inkludere litt mer for henne - dette med mulighet for adopsjon, fosterforeldre etc

Jeg skjønner at det blir litt spesielt mht minstejenta di, ja... Min treåring spurte også isted om hvorfor noen ikke fikk baby i magen (vi har familiemedlemmer som har flere prøverørsforsøk bak seg).

Jeg forklarte at det ikke er alle som kan lage baby selv, men at det er noen barn i andre land som trenger mamma og pappa. Da kan de som ikke kan få baby i magen, få lov til å bli mamma og pappa til barn i andre land som ikke har mamma og pappa. Dette syntes hun var en flott greie :-)

Jeg tror barn lett aksepterer slike forklaringer uten noe om og men :)

Skrevet

hehe.. tror faktisk det er mer pinlig for foreldrene enn barna når det emnet kommer opp.. kommer litt an på barnets alder da selvfølgelig..

Gutten min kom hjem med en bok som heter "kroppen vår" da de hadde den leselyst aksjonen.

Jeg begynte å lese, og syns dette var jo en flott bok. Veldig godt formulert på en pedagogisk måte, slik barne kunne forstå og også lettere huske.

Plutselig kom vi til kapittelet "hvordan ble jeg meg" eller noe sånt.

Å du store, der var det ikke lagt skjul på den minste ting gitt.. Jeg holdt på å svelge tungen da jeg oppdaget at dette var litt ekstremt detaljert..

Greide heldigvis å ro meg fint inn og droppet det mest detaljerte =))

Gjest togli
Skrevet

Har hatt små samtaler med mine om emnet, men har så langt fått få detaljerte spørsmål. Yngstemann hos meg spør om de utroligste detaljer, så jeg kan bare glede meg :-). Nesten flaut å innrømme at jeg synes det kan bli pinlig - jeg er vel for preget av at dette var et "ikke-tema" i min egen oppvekst.

Den gamle Trond-Viggo boken om kroppen kan være god å ha :).

Jeg har den boka, så nå tror jeg jeg får finne den fram :)

Gjest togli
Skrevet

Apropos barns 'informering' i barnehagen: Jeg hørte en historie der far i huset tok med seg barna i dusjen om morgenen for å få det fort unnagjort. En morgen sklir et av barna, og i farten griper h*n tak i pappas tiss. Ikke så voldsomt festlig for foreldrene at barnet høyt og tydelig sier i bhg: "Jeg dro pappa i tissen i morges, jeg" ;-)

Åh, hjelpe meg :-)))))

Gjest togli
Skrevet

hehe.. tror faktisk det er mer pinlig for foreldrene enn barna når det emnet kommer opp.. kommer litt an på barnets alder da selvfølgelig..

Gutten min kom hjem med en bok som heter "kroppen vår" da de hadde den leselyst aksjonen.

Jeg begynte å lese, og syns dette var jo en flott bok. Veldig godt formulert på en pedagogisk måte, slik barne kunne forstå og også lettere huske.

Å du store, der var det ikke lagt skjul på den minste ting gitt.. Jeg holdt på å svelge tungen da jeg oppdaget at dette var litt ekstremt detaljert..

Vi er nok litt preget av vår egen oppvekst ;)

Gjest togli
Skrevet

Heldig du da ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Fantastisk skrevet! Ta vare på dette til konfirmasjonen, om hun ikke alt er konfirmert ;)

Gjest togli
Skrevet

For ikke å snakke om den gangen min tiåring spurte hva "moralsex" var for noe ;-))))

Skrevet

Fantastisk skrevet! Ta vare på dette til konfirmasjonen, om hun ikke alt er konfirmert ;)

Må da være utrolig pinlig at foreldrene under konfirmasjonsmiddagen skal fortelle om da barnet fant ut at mor og far har pult? ;-)

Skrevet

For ikke å snakke om den gangen min tiåring spurte hva "moralsex" var for noe ;-))))

LOL!!!!

Hva sa du da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...