Gå til innhold

Ja, så var det klart for den samtalen...

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

*S* Husker ikke helt hva jeg sa, men tror jeg bare sa fort og greit at det betyr at de tok seg på tissen.

Men jeg tok en liten "omskrivning med to do" da han en annen gang spurte hva "kåt" betød, tror det også var fra en Raske Menn-sang el lign, og det ble brukt i en slik setting at min forklaring passet helt fint*S*. Jeg sa at det kunne bey at man var yr og glad og opprømt, og forklarte om vårkåte kalver som bykser vilt ute på jordet når de slippes ut om våren, supplert med forklaringer om olderfar som hadde kalver da mor var barn...;-)

*mektig imponert*

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• AneM1365380603

9

• hidi, the scorpion

9

• KaVa

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

For ikke å snakke om den gangen min tiåring spurte hva "moralsex" var for noe ;-))))

Ha, ha ;)

Da hadde jeg glatt sagt at moralsex er når begge vil ;-0

Gjest togli
Skrevet

LOL!!!!

Hva sa du da?

Jeg sa at enkelte ting kan man vente med å høre om til man blir voksen ;-P

Holdt på å si at det ikke var noe ord som het det, men da hadde hun garantert blitt fiksert på å finne ut hva det egentlig het....

Skrevet

Jeg skjønner at det blir litt spesielt mht minstejenta di, ja... Min treåring spurte også isted om hvorfor noen ikke fikk baby i magen (vi har familiemedlemmer som har flere prøverørsforsøk bak seg).

Jeg forklarte at det ikke er alle som kan lage baby selv, men at det er noen barn i andre land som trenger mamma og pappa. Da kan de som ikke kan få baby i magen, få lov til å bli mamma og pappa til barn i andre land som ikke har mamma og pappa. Dette syntes hun var en flott greie :-)

Jeg tror barn lett aksepterer slike forklaringer uten noe om og men :)

''Jeg tror barn lett aksepterer slike forklaringer uten noe om og men :)''

Det tror egentlig jeg og.

Poden på snart 9 hadde forøvrig sett et Newtonprogram nylig om prøverørsbefruktning, og ble kjempeglad, for han så for seg at lillesøster vil kunne bli mamma gjennom prøverør. han har snappet opp at lillesøster ikke vil kunne få baby i magen, og det synes han er veldig trist. Så vi snakket om at det ikke var sikkert at det var aktuelt for vesla, men at det er maaaaaaange år til hun kanskje vil bli mamma, og innen da kan det ha skjedd mye innen vitenskapen. Dessuten vil hun uansett kunne bli en omsorgsperson for barn som trenger henne, dersom hun vil - mamma gjennom adopsjon, fostermor eller jobbe i barnehage el.lignende. Da var det greit for han også.

Gjest togli
Skrevet

Datteren på 5 fikk høre "Dangelbærsangen" en gang. Da den var ferdig lo hun og ropte "Mamma - han sa guttefitta...". Lurer på hvorfor hun reagerte på det da. Et ord hun egentlig aldri skal ha hørt.

Nå er det spilleforbud av den sangen så lenge de små er her.

"guttefitta" høres jo ut som et morsomt ord, så sikkert derfor hun lo :-))

Gjest togli
Skrevet

''Jeg tror barn lett aksepterer slike forklaringer uten noe om og men :)''

Det tror egentlig jeg og.

Poden på snart 9 hadde forøvrig sett et Newtonprogram nylig om prøverørsbefruktning, og ble kjempeglad, for han så for seg at lillesøster vil kunne bli mamma gjennom prøverør. han har snappet opp at lillesøster ikke vil kunne få baby i magen, og det synes han er veldig trist. Så vi snakket om at det ikke var sikkert at det var aktuelt for vesla, men at det er maaaaaaange år til hun kanskje vil bli mamma, og innen da kan det ha skjedd mye innen vitenskapen. Dessuten vil hun uansett kunne bli en omsorgsperson for barn som trenger henne, dersom hun vil - mamma gjennom adopsjon, fostermor eller jobbe i barnehage el.lignende. Da var det greit for han også.

Så søt storebror da... Fin omsorg for lillesøster :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Må da være utrolig pinlig at foreldrene under konfirmasjonsmiddagen skal fortelle om da barnet fant ut at mor og far har pult? ;-)

Vi hadde en ekstrem morsom episode når min pode var 4-5 år, vil ikke fortelle det her pga faren for gjenkjennelse, men tok den i konfirmasjonen, og han syntes bare den var herlig ;)

Skrevet

Fantastisk skrevet! Ta vare på dette til konfirmasjonen, om hun ikke alt er konfirmert ;)

han er fremdeles 1. klassing =))

Nesten sånn jeg gruer meg til neste leselyst aksjon.. Vet der finnes flere slike bøker, da venninnen min hadde samme problemet med sin 1.klassing.

Det var nesten komisk, akkurat samme dagen som jeg var i denne litt pinlige situasjonen så tikket det inn en melding på msn. Det var da venninnen min som måtte fortelle om det pinlige hun nettopp hadde vært utfor.

Så vi hadde å slarve om da ja =))

Gjest togli
Skrevet

Jeg har hatt denne samtalen med 3 av mine. Jeg har tegnet sædcelle og egg, og sagt at når de smelter sammen så blir det halvparten fra hver.

Snuppa på 5 var nå egentlig mest opptatt av hva hun hadde på seg da hun kom ut. Typisk jåledukka.. Hun så nok for seg en rosa prinsessekjole ;) Hun spurte da hun var ca 3 år, og så utrolig forventningsfull ut.

Hehe, artig jente :)

Skrevet

For ikke å snakke om den gangen min tiåring spurte hva "moralsex" var for noe ;-))))

''moralsex''

ler så jeg griner! Så søtt, da...

Gjest togli
Skrevet

Mine har merkelig nok ikke vært interessert i dette i det hele tatt.

Jeg forklarte det for gutten min etter han var begynt på skolen - for at han skulle høre min versjon før andres - men han har ikke spurt noe mer.

Hun som går i første nå, har ikke spurt - kanksje det er på tide med litt opplysning for henne og?

Hun som er fire, har i alle fall ikke spurt!

Kan jo tenkes at de vet om det fra før. Dagens unger får vite det utroligste! ;-P

hidi, the scorpion
Skrevet

han er fremdeles 1. klassing =))

Nesten sånn jeg gruer meg til neste leselyst aksjon.. Vet der finnes flere slike bøker, da venninnen min hadde samme problemet med sin 1.klassing.

Det var nesten komisk, akkurat samme dagen som jeg var i denne litt pinlige situasjonen så tikket det inn en melding på msn. Det var da venninnen min som måtte fortelle om det pinlige hun nettopp hadde vært utfor.

Så vi hadde å slarve om da ja =))

Du beskrev situasjonen så nydelig og humoristisk!

Ja, det er mange pinlige situasjoner med barn i hus, men du verden som man ler av det i ettertid, he, he ;)

Skrevet

Du beskrev situasjonen så nydelig og humoristisk!

Ja, det er mange pinlige situasjoner med barn i hus, men du verden som man ler av det i ettertid, he, he ;)

Ja det er sant =))

Skrevet

*mektig imponert*

;-)

Det hører med til historien at spørsmålet egentlig var rettet til far, og mor svarte mens han fortsatt satt og sa "øøøøhhhh".

Det er da noen fordeler å komme fra gårdbrukerslekt;-)

Gjest togli
Skrevet

Hehe, min 5-åring har foreløpig godtatt: "Noen ganger koser mammaer og papper på en spesiell måte, og da blir det noen ganger baby i mammaens mage."

Er vel bare et tidsspørsmål før dette må utdypes nærmere. :o)

Da har du noe å se fram til ;)

Gjest ViViola
Skrevet

Mine to eldste var interessert da jeg skulle ha nr. 3 (eller i alle fall den eldste, nr 2 var litt liten da, men ettersom han diltet etter storebror, var han også tilstede under samtalen). Vi hadde boka "Et barn blir til". Der er det blant annet bilder av en fødsel (hvor man ser "alt") - det syntes de var veldig greit å se.

Vesla på tre har begynt å interessere seg for tema, noe som er litt sårt- i og med at hun ikke vil kunne få barn på den vanligste måten selv.. Jeg føler jeg må inkludere litt mer for henne - dette med mulighet for adopsjon, fosterforeldre etc

'' Jeg føler jeg må inkludere litt mer for henne - dette med mulighet for adopsjon, fosterforeldre etc''

Det tror jeg er veldig lurt uansett, jeg, for våre barn støter jo stadig på alternative måter å få barn på.

Vi har tatt med dette hele tiden, og våre har hatt full kontroll over både naturmetode, kunstig befruktning, adopsjon og fosterfamiliesituasjon fra de begynte å spørre. Og det gjorde de tidlig.

Skjønner at du er trist på jentas vegne, skulle bare mangle!

Skrevet

Jeg sa at enkelte ting kan man vente med å høre om til man blir voksen ;-P

Holdt på å si at det ikke var noe ord som het det, men da hadde hun garantert blitt fiksert på å finne ut hva det egentlig het....

Lurt mht å ikke si det med ordet:-)

Jeg har også noen ganger tydd til det at han må vente til han blir større. Jeg vil gjerne være åpen om det meste i forhold til det barnet mitt vil snakke om, men jeg synes ikke 10-åringer trenger å få vite om alle mulige sex-varianter som finnes;-)

Skrevet

'' Jeg føler jeg må inkludere litt mer for henne - dette med mulighet for adopsjon, fosterforeldre etc''

Det tror jeg er veldig lurt uansett, jeg, for våre barn støter jo stadig på alternative måter å få barn på.

Vi har tatt med dette hele tiden, og våre har hatt full kontroll over både naturmetode, kunstig befruktning, adopsjon og fosterfamiliesituasjon fra de begynte å spørre. Og det gjorde de tidlig.

Skjønner at du er trist på jentas vegne, skulle bare mangle!

''Skjønner at du er trist på jentas vegne, skulle bare mangle!''

Litt trist, er man jo. Men jeg anser både valg om ikke å bli mamma, valg om adopsjon og valg om å bli fosterforeldre er fullverdige alternativer.

Dessuten er det heldigvis lenge til hun må forholde seg til disse valgene. Men hun skal vite at valgene ER der.

Gjest ViViola
Skrevet

''Skjønner at du er trist på jentas vegne, skulle bare mangle!''

Litt trist, er man jo. Men jeg anser både valg om ikke å bli mamma, valg om adopsjon og valg om å bli fosterforeldre er fullverdige alternativer.

Dessuten er det heldigvis lenge til hun må forholde seg til disse valgene. Men hun skal vite at valgene ER der.

Og jeg tror at når man tar med begrepene allerede fra første stund, så er de like naturlige - i hennes hode - som "naturmetoden".

Forøvrig - medisinsk forskning styrer jo på, og innen det blir aktuelt for henne kan det jo ha skjedd noe!

:-)

AneM1365380603
Skrevet

Lurt mht å ikke si det med ordet:-)

Jeg har også noen ganger tydd til det at han må vente til han blir større. Jeg vil gjerne være åpen om det meste i forhold til det barnet mitt vil snakke om, men jeg synes ikke 10-åringer trenger å få vite om alle mulige sex-varianter som finnes;-)

Min 10-åring sa her en dag "Håper jeg blir kjønnsmoden tidlig, for da kan jeg og -kjæresten- få unger tidlig. Da satser jeg på det motsatte ;) Han har byttet kjæreste et par ganger etter det.

Jeg ser han har begynt å bli interessert i det der temaet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...