Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/04/531559.html

Ja, hva synes dere? Er det flott, likegyldig, skandale...?

Jeg synes i alle fall det er skandale at begrepet 'moralsk' forsvinner. Hva tenker de på?? Et samfunn uten moral er ikke noe samfunn, men barbari.

Imidlertid er det veldig bra at menneskerettighetene eksplisitt er implementert i den nye formuleringen. Dette er regler som fornuften med nødvendighet må gi aksept for - med unntak av noen få: Da tenker jeg på artikkel 16, dessuten er det vel endel som ikke ser på artikkel 25, 2, første setning som innlysende.

http://www.unhchr.ch/udhr/lang/nrr.htm

For øvrig er jeg vel snart bortimot alene om å synes at det er ok at ungene i Norge lærer om Jesus og utvalgte historier fra NT. Men det er en annen diskusjon...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Holmes

13

• favn

13

• fei1365380229

1

• hidi, the scorpion

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

At formålsparagrafen blir borte betyr ikke at elevene ikke skal lære om Jesus, NT eller andre ting fra kristendommen. Du må skille mellom formålsparagraf og læreplanen. Dette er en vanlig feil som kommer opp når man diskuterer formålsparagrafen.

Skrevet

At formålsparagrafen blir borte betyr ikke at elevene ikke skal lære om Jesus, NT eller andre ting fra kristendommen. Du må skille mellom formålsparagraf og læreplanen. Dette er en vanlig feil som kommer opp når man diskuterer formålsparagrafen.

Ja, jeg sier jo det... :)

fei1365380229
Skrevet

Jeg syns det er fantastisk at den kristne formålsparagrafen forsvinner. Livssyns indoktrinering for være en familiesak.

Jeg syns det er flott at ungene lærer om Jesus, Allah, Budha og alt det andre. Det var skikkelig eventyrstund for meg når jeg var liten...

Men, jeg syns kanskje timene bør bli noe mindre, det kunne kanskje heller vært en del av samfunnsfagen.

Skrevet

Ja, jeg sier jo det... :)

Ja, jeg så det.

Men jeg har ikke sett noe forslag som sier at norske elever ikke skal lære om det.

Dessuten mener jeg det er fint å få vekk formålsparagrafen som sier at alle barn skal få en kristen "oppseding".

Gjest Spekepølse
Skrevet

Det er FLOTT!

Men det blir vel bare på papiret, slik som med det nye KRL-faget (RLE) - i navnet og prinsippet fjerner de kristendommen fra å være i en hovedposisjon, men lærebøkene og opplegget er det samme som før ...

Skrevet

Ja, jeg så det.

Men jeg har ikke sett noe forslag som sier at norske elever ikke skal lære om det.

Dessuten mener jeg det er fint å få vekk formålsparagrafen som sier at alle barn skal få en kristen "oppseding".

Jeg benyttet anledningen til å nevne det, det var det hele. Enig i at det er overflødig meningsytring når det gjelder diskusjon om formålsparagraf.

Skrevet

Jeg syns det er fantastisk at den kristne formålsparagrafen forsvinner. Livssyns indoktrinering for være en familiesak.

Jeg syns det er flott at ungene lærer om Jesus, Allah, Budha og alt det andre. Det var skikkelig eventyrstund for meg når jeg var liten...

Men, jeg syns kanskje timene bør bli noe mindre, det kunne kanskje heller vært en del av samfunnsfagen.

Jeg vet ikke riktig... for meg er religionsundervisning viktig. Det er fordi stort sett alle mennesker er berørt av fenomenet. Også vi, selv om vi lever i en sekulær kultur.

Skrevet

Det er FLOTT!

Men det blir vel bare på papiret, slik som med det nye KRL-faget (RLE) - i navnet og prinsippet fjerner de kristendommen fra å være i en hovedposisjon, men lærebøkene og opplegget er det samme som før ...

Nå har vel den formålsparagrafen som vi har, bare vært på papiret de siste20-30 år.

Det var jo derfor det var på tide å gjøre noe med den.

Skrevet

Det er FLOTT!

Formålsparagrafen har aldri kommet til syne på annen måte for mine barn enn at høytidene blir markert. Da kan man kanskje si at det er en sovende paragraf og som sådan uten verdi.

Men jeg reagerer på at 'moralsk' skal bort.

Gjest restny
Skrevet

Jeg synes det er både kjedelig og trist at den kristne formålsparagrafen forsvinner. Blir utrolig provosert av denne regjeringa som bare visker ut verdier som vårt land har hatt i århundrer.

Skrevet

Jeg vet ikke riktig... for meg er religionsundervisning viktig. Det er fordi stort sett alle mennesker er berørt av fenomenet. Også vi, selv om vi lever i en sekulær kultur.

Det er jo særlig i sekulære kulturer at religionsundervisning er viktig. Men det bør ikke forveksles med kristendomsundervisning.

Skrevet

Jeg synes det er både kjedelig og trist at den kristne formålsparagrafen forsvinner. Blir utrolig provosert av denne regjeringa som bare visker ut verdier som vårt land har hatt i århundrer.

Hvilke verdier er det den fjerner?

Gjest Spekepølse
Skrevet

Verdiene blir ikke visket ut - bare den overdrevne linken mellom kristendom og de gode verdiene. i tilfelle du ikke har sett det, så lever verdiene i beste velgående også blant de ikke-kristne.

I følge en ny undersøkelse er 40 % av norges befolkning ateister:)

Gjest Spekepølse
Skrevet

Det må være den verdien som innebærer at man er tålmodige og nestekjærlige - men ikke mot alle, fx homofile;)

Skrevet

Det må være den verdien som innebærer at man er tålmodige og nestekjærlige - men ikke mot alle, fx homofile;)

Ja, eller den verdien som sier at det kun er kristendommen som forvalter gode verdier i samfunnet vårt.

Gjest o skolen
Skrevet

Formålsparagrafen har aldri kommet til syne på annen måte for mine barn enn at høytidene blir markert. Da kan man kanskje si at det er en sovende paragraf og som sådan uten verdi.

Men jeg reagerer på at 'moralsk' skal bort.

Formålsparagrafen sikrer det kristne livssynet fordeler i skoleverket.

Og den gjør at man kan vise til denne når man påvirker barna til å tro på jesus, og for eksempel lar dem synge kristne matsanger.

Gjest ViViola
Skrevet

''«kristen og humanistisk tradisjon og i ulike religionar og livssyn og slik dei er forankra i menneskerettane».''

Synes denne setningen var flott, jeg, og mye bedre enn den gamle!

Gjest Spekepølse
Skrevet

Ja, eller den verdien som sier at det kun er kristendommen som forvalter gode verdier i samfunnet vårt.

egzactly:)

Gjest restny
Skrevet

Jeg synes det er en flott verdi at vi har en kristen formålsparagraf. Jeg ønsker at Norge alltid skal være et kristent land. Skal tro hvor lenge vi får beholde korset i flagget?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...