Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse
Skrevet

Jeg vet ikke riktig... for meg er religionsundervisning viktig. Det er fordi stort sett alle mennesker er berørt av fenomenet. Også vi, selv om vi lever i en sekulær kultur.

men det er forskjell på religionsundervisning og religionsopplæring/oppseding:)

man kan da lære mye om religioner uten å skulle påvirkes til å tro på dem:)

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Holmes

13

• favn

13

• fei1365380229

1

• hidi, the scorpion

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes det er en flott verdi at vi har en kristen formålsparagraf. Jeg ønsker at Norge alltid skal være et kristent land. Skal tro hvor lenge vi får beholde korset i flagget?

Jeg ventet på den med korset i flagget. Den kommer alltid når vi diskuterer formålsparagrafen i skolen. Det er billig retorikk, og burde egentlig blitt stående uimotsagt, men jeg kan i hvert fall si så mye som at i skolen i dag så foregår det så godt som ingen kristen "oppseding". Da tror jeg du som lærer hadde ligget tynt an. Så det er på tide å få vekk sovende paragrafer, og få inn noen som er i takt med praksis.

Skrevet

Det er jo særlig i sekulære kulturer at religionsundervisning er viktig. Men det bør ikke forveksles med kristendomsundervisning.

Neida, men det er jo ikke til å stikke under en stol at vårt sekulære samfunn for en stor del er tuftet på kristendommen (vi kan sikkert ta med åsatrua for å være pk) og etter hvert humanismen. Vi har fint lite fra andre religioner/kulturer i bånn.

Globalisering er fint det, men det betyr ikke at alle skal være like og 'nøytrale' (haha).

Skrevet

Nettopp! Indoktrinering kan foreldrene ta seg av, så kan skolen lære dem faktaene om religionene, og hvor utbredt de er, og kanskje til og med komme med noen kritiske bemerkninger til dem.

Skrevet

Ja, jeg sier da ikke annet. Det er vel sånn det har fungert i skolen siste 'tredve' årene.

Skrevet

Neida, men det er jo ikke til å stikke under en stol at vårt sekulære samfunn for en stor del er tuftet på kristendommen (vi kan sikkert ta med åsatrua for å være pk) og etter hvert humanismen. Vi har fint lite fra andre religioner/kulturer i bånn.

Globalisering er fint det, men det betyr ikke at alle skal være like og 'nøytrale' (haha).

Jeg kunne ikke vært mer enig i det. Men skolen har ingenting med religiøs oppdragelse å gjøre, det får foreldrene ta seg av. At kristendommen får en noe større plass i et fag, er for meg helt naturlig, og da bruker jeg de samme argumentene som du.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det må være den verdien som innebærer at man er tålmodige og nestekjærlige - men ikke mot alle, fx homofile;)

Nå synes jeg du var ufin.....

Du kan ikke sette alle kristne i samme boks.

Skrevet

Formålsparagrafen sikrer det kristne livssynet fordeler i skoleverket.

Og den gjør at man kan vise til denne når man påvirker barna til å tro på jesus, og for eksempel lar dem synge kristne matsanger.

Er det ikke fælt (hadde jeg nær sagt)...

Neida, for å svare litt mer seriøst... Hva mener du med å tro på Jesus? Det er vel for lengst en etablert sannhet at mannen er en historisk skikkelse som fenget over snittet i sin samtid og ettertid. Det vel også udiskutabelt at den boka (NT) for en stor del har formet vår kultur på godt og ondt.

Gjest restny
Skrevet

Jeg ventet på den med korset i flagget. Den kommer alltid når vi diskuterer formålsparagrafen i skolen. Det er billig retorikk, og burde egentlig blitt stående uimotsagt, men jeg kan i hvert fall si så mye som at i skolen i dag så foregår det så godt som ingen kristen "oppseding". Da tror jeg du som lærer hadde ligget tynt an. Så det er på tide å få vekk sovende paragrafer, og få inn noen som er i takt med praksis.

Melder meg ut av diskusjonen, kjenner jeg blir helt deppa. Orker ikke tenke på den utviklingen vi ser. Skal man tenke på det kan en like godt grave seg ned.

Skrevet

''«kristen og humanistisk tradisjon og i ulike religionar og livssyn og slik dei er forankra i menneskerettane».''

Synes denne setningen var flott, jeg, og mye bedre enn den gamle!

Det er veldig bra at menneskerettighetene og humanisme eksplisitt nedfelles som fundament.

Men jeg er altså lett rystet over at 'moralsk' forsvinner. Etikk/moral holder på å bli passé og det er ikke bra.

Gjest ViViola
Skrevet

Det er veldig bra at menneskerettighetene og humanisme eksplisitt nedfelles som fundament.

Men jeg er altså lett rystet over at 'moralsk' forsvinner. Etikk/moral holder på å bli passé og det er ikke bra.

Tja... Ordet "moral" har vært med til nå, men har det hjulpet spesielt? Nei.

Det er viktigere å utøve moral, framfor å ha det skrevet på et ark.

Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig i det. Men skolen har ingenting med religiøs oppdragelse å gjøre, det får foreldrene ta seg av. At kristendommen får en noe større plass i et fag, er for meg helt naturlig, og da bruker jeg de samme argumentene som du.

Hvis jeg forstår siste setning rett, sier du at kristendommen bør ta mer plass i religionsundervisningen enn andre religoner? Enig. Hvis det er det du sier da :)

Skrevet

Melder meg ut av diskusjonen, kjenner jeg blir helt deppa. Orker ikke tenke på den utviklingen vi ser. Skal man tenke på det kan en like godt grave seg ned.

restny:

"Melder meg ut av diskusjonen, kjenner jeg blir helt deppa. Orker ikke tenke på den utviklingen vi ser. Skal man tenke på det kan en like godt grave seg ned."

Ja, i god kristen tradisjon...

Skrevet

Delvis enig at de uttrykkene blir passé, men jeg synes denne formuleringen er bra: "Ho skal byggje på respekt for menneskeverdet og på åndsfridom, nestekjærleik, likeverd og solidaritet"

Mye moral i det...

Skrevet

Hvis jeg forstår siste setning rett, sier du at kristendommen bør ta mer plass i religionsundervisningen enn andre religoner? Enig. Hvis det er det du sier da :)

Jeg sier at jeg ikke har noe i mot det, av de grunnene som du nevnte ovenfor her...

Skrevet

Tja... Ordet "moral" har vært med til nå, men har det hjulpet spesielt? Nei.

Det er viktigere å utøve moral, framfor å ha det skrevet på et ark.

Med den innstillingen trenger vi ikke ha noe på papir. Det er jo 'bare' å gjøre det...

Alle institusjoner har en visjon, et mål eller noe som bærer og legitimerer institusjonens eksistens og virksomhet. Vi kan ikke frata skolen all oppdragende kraft, det er umulig hvis vi snakker om en skole slik vi kjenner den. Og da kommer vi ikke utenom etikk/moral, det å forsøke å gi og etablere etisk standard.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, eller den verdien som sier at det kun er kristendommen som forvalter gode verdier i samfunnet vårt.

''den verdien som sier at det kun er kristendommen som forvalter gode verdier i samfunnet vårt.''

Nemlig! Der har du det som for meg er essensen, at vi i Norge er moralske og forvalter gode verdier selv om vi ikke henger det på knaggen kristendom.

Gjest ViViola
Skrevet

Med den innstillingen trenger vi ikke ha noe på papir. Det er jo 'bare' å gjøre det...

Alle institusjoner har en visjon, et mål eller noe som bærer og legitimerer institusjonens eksistens og virksomhet. Vi kan ikke frata skolen all oppdragende kraft, det er umulig hvis vi snakker om en skole slik vi kjenner den. Og da kommer vi ikke utenom etikk/moral, det å forsøke å gi og etablere etisk standard.

''Alle institusjoner har en visjon, et mål eller noe som bærer og legitimerer institusjonens eksistens og virksomhet. Vi kan ikke frata skolen all oppdragende kraft, det er umulig hvis vi snakker om en skole slik vi kjenner den. Og da kommer vi ikke utenom etikk/moral, det å forsøke å gi og etablere etisk standard.''

Jeg er da ikke uenig i det, men jeg synes ikke den gamle formålsparagrafen akkurat smalt i bordet. Moral kan man ikke vedta, det må gjennomføres for å ha noen kraft.

Skrevet

Delvis enig at de uttrykkene blir passé, men jeg synes denne formuleringen er bra: "Ho skal byggje på respekt for menneskeverdet og på åndsfridom, nestekjærleik, likeverd og solidaritet"

Mye moral i det...

Det har du helt rett i. Jeg har oversett den setningen der gitt. Ser nå at den står for både barnehager og skoler.

Denne er også bra: 'Opplæringa skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.' Det siste må sies å være 100% sekulært inspirert...

Skrevet

''Alle institusjoner har en visjon, et mål eller noe som bærer og legitimerer institusjonens eksistens og virksomhet. Vi kan ikke frata skolen all oppdragende kraft, det er umulig hvis vi snakker om en skole slik vi kjenner den. Og da kommer vi ikke utenom etikk/moral, det å forsøke å gi og etablere etisk standard.''

Jeg er da ikke uenig i det, men jeg synes ikke den gamle formålsparagrafen akkurat smalt i bordet. Moral kan man ikke vedta, det må gjennomføres for å ha noen kraft.

... og det er selvsagt ikke jeg uenig i.

Men det er da ingen motsetning at noe _både_ står som del av en paragraf og at det samme praktiseres.

Ellers har jeg nå blitt oppmerksom på at det likevel finnes massevis av moral i noen av formuleringene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...