Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest bikku
Skrevet

Jeg syns det er trist det som skjer, og er redd for at vi mister vår egen tradisjon på kjøpet. Selv om vi ikke til daglig betegner oss som "kristne", bygger mye i vår kultur nettopp på kriste grunnverdier (sier dermed ikke at andre religioner ikke kan ha tilsvarende verdier!). Lovverket er det viktigste eksemplet, men også litteratur, generelt verdenssyn, mm. Denne siden av vår kultur og identitet oppdager man som regel ikke før man står overfor "noe annet". Og for ikke å miste oss selv i møtet med en stadig mer globalisert verden, så synes jeg det er trist at dette forsvinner ut av skolen.

Men det kan ha noe godt for seg også. Det har vært en hvilepute for meg at skolen har tatt noe av denne oppgaven. Nå må jeg trå mer aktivt til selv for å formidle det jeg syns er nødvendig at barna skal kunne. Selv om jeg forlengst er ute av statskirka og denslags, så syns jeg det er viktige ting fra den protestantiske kristne kulturen barna bør ha med seg i sitt møte med verden.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Holmes

13

• favn

13

• fei1365380229

1

• hidi, the scorpion

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia
Skrevet

Her tror jeg du har misforstått. Begrepet moral forsvinner da ikke, det bare skilles fra religion. Der det moralske tidligere var udefinert fordi det var ens med den kristne moral, er det nå bredt definert, med humanistiske verdier som fundament. Les bare:

''Opplæringa i skole og lærebedrift skal opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt. Ho skal byggje på respekt for menneskeverdet og på åndsfridom, nestekjærleik, likeverd og solidaritet, slik desse grunnleggjande verdiane kjem til uttrykk i kristen og humanistisk tradisjon og i ulike religionar og livssyn og slik dei er forankra i menneskerettane. Opplæringa skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.''

Skrevet

Det har du helt rett i. Jeg har oversett den setningen der gitt. Ser nå at den står for både barnehager og skoler.

Denne er også bra: 'Opplæringa skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.' Det siste må sies å være 100% sekulært inspirert...

Ja. Og ikke minst inspirert av moralsk tenkemåte.

Jeg kan ikke fri meg for å tenke at en del av de kristne som uttaler seg om denne saken egentlig tenker på dobbeltmoral når de snakker om moral.... Men det er meg da, jeg har lett for å misforstå:)

Gjest ViViola
Skrevet

... og det er selvsagt ikke jeg uenig i.

Men det er da ingen motsetning at noe _både_ står som del av en paragraf og at det samme praktiseres.

Ellers har jeg nå blitt oppmerksom på at det likevel finnes massevis av moral i noen av formuleringene.

''Ellers har jeg nå blitt oppmerksom på at det likevel finnes massevis av moral i noen av formuleringene.''

Og det tror jeg er mye viktigere, da blir det mer "håndfast" og begripelig - en formålsparagraf blir gjerne noe høytravende og abstrakt.

:-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg syns det er trist det som skjer, og er redd for at vi mister vår egen tradisjon på kjøpet. Selv om vi ikke til daglig betegner oss som "kristne", bygger mye i vår kultur nettopp på kriste grunnverdier (sier dermed ikke at andre religioner ikke kan ha tilsvarende verdier!). Lovverket er det viktigste eksemplet, men også litteratur, generelt verdenssyn, mm. Denne siden av vår kultur og identitet oppdager man som regel ikke før man står overfor "noe annet". Og for ikke å miste oss selv i møtet med en stadig mer globalisert verden, så synes jeg det er trist at dette forsvinner ut av skolen.

Men det kan ha noe godt for seg også. Det har vært en hvilepute for meg at skolen har tatt noe av denne oppgaven. Nå må jeg trå mer aktivt til selv for å formidle det jeg syns er nødvendig at barna skal kunne. Selv om jeg forlengst er ute av statskirka og denslags, så syns jeg det er viktige ting fra den protestantiske kristne kulturen barna bør ha med seg i sitt møte med verden.

Enig med deg!

Gjest Spekepølse
Skrevet

Det er veldig bra at menneskerettighetene og humanisme eksplisitt nedfelles som fundament.

Men jeg er altså lett rystet over at 'moralsk' forsvinner. Etikk/moral holder på å bli passé og det er ikke bra.

Etikk og moral er da på ingen måte i ferd med å bli passé!

I alle dager er det slags påstand?

Med større og større fokus på menneskerettigheter er jo nettopp moral og etikk i større og mer overordnet fokus enn noen sinne, ettersom de i prinsippiet skal overstyre den etikken og moralen religiøse leire måtte mene passe best!

ærlig talt - det er ikke kirken og islam som har kjempet for kvinners rettigheter, homofiles rettigheter og mot diskriminering generelt i samfunnet!

Gjest Spekepølse
Skrevet

Er det ikke fælt (hadde jeg nær sagt)...

Neida, for å svare litt mer seriøst... Hva mener du med å tro på Jesus? Det er vel for lengst en etablert sannhet at mannen er en historisk skikkelse som fenget over snittet i sin samtid og ettertid. Det vel også udiskutabelt at den boka (NT) for en stor del har formet vår kultur på godt og ondt.

vil tro det er snakk om å tro på jesus som guds sønn og ikke som en ordinær menneskelig filosof:)

Mye har formet vår kultur på godt og vondt, man skal ikke innbille seg at kristendommen er det eneste som har formet oss.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Neida, men det er jo ikke til å stikke under en stol at vårt sekulære samfunn for en stor del er tuftet på kristendommen (vi kan sikkert ta med åsatrua for å være pk) og etter hvert humanismen. Vi har fint lite fra andre religioner/kulturer i bånn.

Globalisering er fint det, men det betyr ikke at alle skal være like og 'nøytrale' (haha).

det er heller ikke til å dytte under en stol at mye av den liberaliteten vi ser i den norske kirke i dag kommer UTENFRA:) Det er det sekulære som presser på, og uten det ... ja, hvem vet hvor langt tilbake i tid kirken villle vært.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...