Gå til innhold

Fast ansettelse og lønn

Anbefalte innlegg

Gjest nyutdanna
Skrevet

Nå er jeg ansatt som vikar, men skal snart få kontrakt på fast ansettelse. Er det ikke vanlig å gå opp i lønn da?

Skrevet

Det er faktisk noe du har krav på. Ser du har fått et par svar under her, men disse er ikke riktige. Du har krev på høyere lønn, og burde forhandle om dette omgående.

Gjest ViViola
Skrevet

Det er ingen automatikk i det, nei, men om du blir tilbydt fast ansettelse, så har du mulighet til å forhandle om lønn. Og da kan jo ditt krav være at du skal ha høyere lønn for å jobbe i en fast stilling på akkurat det stedet.

Så må du jo vurdere om det er smart å starte et arbeidsforhold på den måten.

:-)

Gjest nyutdanna
Skrevet

Det er ingen automatikk i det, nei, men om du blir tilbydt fast ansettelse, så har du mulighet til å forhandle om lønn. Og da kan jo ditt krav være at du skal ha høyere lønn for å jobbe i en fast stilling på akkurat det stedet.

Så må du jo vurdere om det er smart å starte et arbeidsforhold på den måten.

:-)

Takk for svar.

"Så må du jo vurdere om det er smart å starte et arbeidsforhold på den måten."

Tja, når lønna er så dårlig ser jeg på det som en "vikarlønn" og at det er en litt dårlig lønn slik at de "tester" meg for å se om jeg kan være den rette for jobben. Når de tilbyr meg fast stilling betyr jo det at de er fornøyde og vil beholde meg så håper de også kan gi meg en lønn som jeg synes jeg fortjener. :)

Gjest ViViola
Skrevet

Takk for svar.

"Så må du jo vurdere om det er smart å starte et arbeidsforhold på den måten."

Tja, når lønna er så dårlig ser jeg på det som en "vikarlønn" og at det er en litt dårlig lønn slik at de "tester" meg for å se om jeg kan være den rette for jobben. Når de tilbyr meg fast stilling betyr jo det at de er fornøyde og vil beholde meg så håper de også kan gi meg en lønn som jeg synes jeg fortjener. :)

''Når de tilbyr meg fast stilling betyr jo det at de er fornøyde og vil beholde meg så håper de også kan gi meg en lønn som jeg synes jeg fortjener. :)''

At de er fornøyd er det vel ingen tvil om, så lenge de tilbyr fast stilling. Om de tenker at det er fast stilling til samme lønn, så bør du være forberedt på hva du vil gjøre.

Lykke til!

(Er det lov å spørre hva du jobber med og hvilken lønn du får? Av og til blir man litt blind, vet du, er jo ikke sikkert du ligger så lavt som du selv føler - og kan gå på en liten smell om du peiser på med lønnskrav fra første stund...)

Gjest utdanna
Skrevet

''Når de tilbyr meg fast stilling betyr jo det at de er fornøyde og vil beholde meg så håper de også kan gi meg en lønn som jeg synes jeg fortjener. :)''

At de er fornøyd er det vel ingen tvil om, så lenge de tilbyr fast stilling. Om de tenker at det er fast stilling til samme lønn, så bør du være forberedt på hva du vil gjøre.

Lykke til!

(Er det lov å spørre hva du jobber med og hvilken lønn du får? Av og til blir man litt blind, vet du, er jo ikke sikkert du ligger så lavt som du selv føler - og kan gå på en liten smell om du peiser på med lønnskrav fra første stund...)

Jobber som markedskonsulent og får 300. Jeg trodde lønnen var bra helt til jeg snakket med noen gamle studiekompiser som tjener 350 - 370. De er gutter og jeg mener jenter skal ha samme lønn for nogen lunde lik stilling. Arbeidsoppgavene våre er ca det samme.

Gjest utdanna
Skrevet

Lykke til!

Jobber som markedskonsulent og får 300. Jeg trodde lønnen var bra helt til jeg snakket med noen gamle studiekompiser som tjener 350 - 370. De er gutter og jeg mener jenter skal ha samme lønn for nogen lunde lik stilling. Arbeidsoppgavene våre er ca det samme.

Gjest ViViola
Skrevet

''De er gutter og jeg mener jenter skal ha samme lønn for nogen lunde lik stilling.''

Helt enig, men - for å si det litt kjipt - velkommen til den virkelige verden...

Synes godt du kan ta opp dette med lønn, ja, men vær forberedt i fall de sier nei.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...