Gå til innhold

Hvilken bank har dere og er dere fornøyde?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Et lån som bankene gir når man skal bygge hus. Siden man ikke har noe sikkerhet å by på, så blir renta skyhøy. Har man byggelån, ønsker man å ha en så komprimert byggeperiode som mulig, slik at lånet kan gjøres om til ordinært huslån.

Kan man ikke få lån med sikkerhet i tomten/prosjektet, da?

Gjest ViViola
Skrevet

Kan man ikke få lån med sikkerhet i tomten/prosjektet, da?

Det er jo på en måte det man gjør, men om man f.eks. skal låne 3 mill, derav 400 000 er til tomten, så har jo ikke banken spesielt mye sikkerhet om det går "åt skogen" før prosjektet er i havn.

Endel banker har nå begynt å tilby lån til mer ordinær rente, et "vanlig boliglån". Vi hadde det, og slapp derfor unna både press, stress og en god del penger i renter. Men da tar jo banken en større sjanse.

Skrevet

Det er jo på en måte det man gjør, men om man f.eks. skal låne 3 mill, derav 400 000 er til tomten, så har jo ikke banken spesielt mye sikkerhet om det går "åt skogen" før prosjektet er i havn.

Endel banker har nå begynt å tilby lån til mer ordinær rente, et "vanlig boliglån". Vi hadde det, og slapp derfor unna både press, stress og en god del penger i renter. Men da tar jo banken en større sjanse.

Jeg tviler sterkt på at man får et vanlig lån under husbygging i Skandiabanken grunnet at de ikke har nok sikkerhet da. Jeg synes det er tungvint at nettbanken regner ut hvor mye du har disponibelt etter å ha trekt regning. Likte mye bedre slik vi hadde det før.

Bare synes Skandiabanken skrytes opp i skyene, men den er mye mer tungvint nettbankløsning enn det vi hadde før. Angrer på at jeg ikke tok Landkredit.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at man får et vanlig lån under husbygging i Skandiabanken grunnet at de ikke har nok sikkerhet da. Jeg synes det er tungvint at nettbanken regner ut hvor mye du har disponibelt etter å ha trekt regning. Likte mye bedre slik vi hadde det før.

Bare synes Skandiabanken skrytes opp i skyene, men den er mye mer tungvint nettbankløsning enn det vi hadde før. Angrer på at jeg ikke tok Landkredit.

Nei, i Skandiabanken får man ikke slike lån, de har jo ikke noe annet enn "rå" vurderinger.

Skifter til Gjensidige nå, og jeg synes ikke de har verken bedre eller dårligere nettbankløsning. Heller ikke Fokus skiller seg nevneverdig ut, verken i den ene eller andre retningen.

Kan du ikke bare gå til Landkredit, da, hvis du liker de bedre?

Skrevet

Har to banker, skandiabanken og sparebank1. Er veldig fornøyd med servicen i sparebank1 og synes det er en betryggelse å kunne stikke innom i banken hvis det er noe jeg lurer på. Men til vanlige betalinger bruker jeg skandiabanken fordi det er gebyrfritt.

Gjest Elextra
Skrevet

Men om man skal bygge hus, må man vel ikke ut med hele kontraktsprisen idét spaden settes i jorden? Om man kjøper ferdighus, betaler man vel mesteparten først når huset er ferdig...

Vi hadde boligkreditt, som er en gunstig løsning når man skal betale over tid. Men vi hadde noe egenkapital, og kunne nok fått mange typer lån, men boligkreditt var da mest gunstig for oss.

Gjest ViViola
Skrevet

Men om man skal bygge hus, må man vel ikke ut med hele kontraktsprisen idét spaden settes i jorden? Om man kjøper ferdighus, betaler man vel mesteparten først når huset er ferdig...

Vi hadde boligkreditt, som er en gunstig løsning når man skal betale over tid. Men vi hadde noe egenkapital, og kunne nok fått mange typer lån, men boligkreditt var da mest gunstig for oss.

''Men om man skal bygge hus, må man vel ikke ut med hele kontraktsprisen idét spaden settes i jorden?''

Neida, man har betalingsplan i forhold til hvor ferdig huset er. Men det er en større risiko for banken å ta - å gi byggelån, altså - for hva om kunden bruker pengene på heftig festing og sydenturer, liksom, så får ikke banken igjen pengene sine på samme måten som når man gir lån til ferdig bolig.

Gjest Elextra
Skrevet

''Men om man skal bygge hus, må man vel ikke ut med hele kontraktsprisen idét spaden settes i jorden?''

Neida, man har betalingsplan i forhold til hvor ferdig huset er. Men det er en større risiko for banken å ta - å gi byggelån, altså - for hva om kunden bruker pengene på heftig festing og sydenturer, liksom, så får ikke banken igjen pengene sine på samme måten som når man gir lån til ferdig bolig.

Skjønner hva du mener :-).

Gjest ViViola
Skrevet

Skjønner hva du mener :-).

Og en liten ting til: Verdien på huset er stort sett mindre enn byggekostnaden en stund, fordi det tar tid å opparbeide uteområder. Det er også en "plage" for bankene.

Gjest Blikkboks
Skrevet

Har to banker, skandiabanken og sparebank1. Er veldig fornøyd med servicen i sparebank1 og synes det er en betryggelse å kunne stikke innom i banken hvis det er noe jeg lurer på. Men til vanlige betalinger bruker jeg skandiabanken fordi det er gebyrfritt.

Tusen takk for svar.

Ha en flott kveld

Gjest Blikkboks
Skrevet

Vi byttet fra en lokal bank til Skandiabanken. Det er en del ting jeg ikke er fornøyd med:

- når du betaler regninger i nettbanken, trekker den ikke bort beløpet slik at du ser hvor mye du har igjen. Du må vente til påfølgende dag når regningen faktisk er trekt.

- man kan ikke ha disposisjonsrett hos andre. Dersom man har felles økonomi, må enten alle kontoene stå på den ene. Eller sånn som vi må logge hos inn hos hverandre.

- du får bare åpnet din egne kontoer i nettleseren din. Du må laste ned noe for å gjøre det. Vi bruker derfor en annen nettleser for å se på de kontoer som står på partner.

- sikkerhetskortene må skrapes for nr, ville heller hatt en elektronisk dings som skifter kode hvert sekund.

- de tilbyr ikke byggelån.

Alt dette hadde vi bedre i gammel bank.

Et annet alternativ er Landkredit. De er også gebyrfrie. Tror de oppfyller bedre en del ting en det Skandiabanken gjør, og at du får en kundekonsulent.

Tusen takk for godt svar.

Ha en super kveld

Gjest Blikkboks
Skrevet

Jeg har også Skandiabanken og er kjempefornøyd. De gangene jeg har trengt hjelp har det ikke vært noe problem å ikke ha en kundebehandler jeg kan gå til. Mail eller telefon er like greit :) Ingen gebyrer, super kundeservice - har bare hørt godt om de av de jeg kjenner som har den banken også. Lykke til med valget ;)

Tusen takk for svaret :-D

Skrevet

Vi byttet fra en lokal bank til Skandiabanken. Det er en del ting jeg ikke er fornøyd med:

- når du betaler regninger i nettbanken, trekker den ikke bort beløpet slik at du ser hvor mye du har igjen. Du må vente til påfølgende dag når regningen faktisk er trekt.

- man kan ikke ha disposisjonsrett hos andre. Dersom man har felles økonomi, må enten alle kontoene stå på den ene. Eller sånn som vi må logge hos inn hos hverandre.

- du får bare åpnet din egne kontoer i nettleseren din. Du må laste ned noe for å gjøre det. Vi bruker derfor en annen nettleser for å se på de kontoer som står på partner.

- sikkerhetskortene må skrapes for nr, ville heller hatt en elektronisk dings som skifter kode hvert sekund.

- de tilbyr ikke byggelån.

Alt dette hadde vi bedre i gammel bank.

Et annet alternativ er Landkredit. De er også gebyrfrie. Tror de oppfyller bedre en del ting en det Skandiabanken gjør, og at du får en kundekonsulent.

" sikkerhetskortene må skrapes for nr, ville heller hatt en elektronisk dings som skifter kode hvert sekund."

Jeg bruker den elektroniske dingsen som kalles mobiltelefon ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...