Gå til innhold

Kan ikke ha hunden lenger:o(

Anbefalte innlegg

Gjest huff, ikke i dag!
Skrevet

Av forskjellige årsaker kan vi ikke ha hunden vår lenger, desverre.

Og nå er jeg så veeeeldig usikker på hva vi skal gjøre. Har ikke lyst å omplassere ham, han er litt "frynsete", og har litt små adferdsproblemer, men er stort sett veldig snill og grei...

Problemet er bare at jeg ikke klarer å gi ham bort fordi jeg er så redd han ikke skal få det bra, at de som overtar ham ikke skal bli glad i ham, eller at de ikke skal orke og ha ham og gi ham bort igjen!!!

Så tenker jeg at kanskje det beste ville være å avlive ham? Er jeg et helt forferdelig menneske nå? Jeg er ikke redd for at jeg ikke skal få det bra hvis han er hos andre, ikke missforstå, men jeg er livredd for at han ikke skal ha det bra!

Regner med at jeg vil få en skyllebøtte nå, og det får jeg bare ta, men jeg mener dette seriøst, og håper på mange gode ord, tips og råd i en meget fortvilet situasjon.

Skrevet

Den som har mest grunn til å være fortvila er ikkje du men hunden din, som har "valget" mellom å bli gitt bort til fremmede og å bli avliva.

Selvfølgelig er det beste å gi bort hunden til noen som er glad i dyr!

Er det en rasehund eller ei garrabikkje vi snakker om her?

Gjest Thea89
Skrevet

hei. jeg ville ikke avlivd hunden min om jeg ikke kunne

hatt den mere. men gitt den bort til noen som virker

som dyreelskere.. og jeg hadde krevd å få høre hvordan

det går med den.

ikke avliv den..

Skrevet

Hvis dere har mulighet til å ha hunden litt på deltid kunne dere kanskje delt hunden med noen andre? Og hvis dere ikke kan ha den i det hele tatt kan dere prøve å ha den på deltid med noen andre i en prøveperiode først? Hvis det ikke haster så klart... På den måten vet dere hvordan hunden vil få det hos de andre + det blir en mykere overgang å gi den fra seg. Leste for litt siden en artikkel om noen som delte en hund fordi ingen av de kunne ha en hund på heltid, men begge var hundeglade så det virker som en veldig fin ordning.

Skrevet

Du sier du er redd for å få skyllebøtter pga dette innlegget, og det tolker jeg som at du allerede vet hva som er riktig og galt i denne situasjonen.

Selvfølgelig skal du omplassere hunden, man kan ikke bare avlive et dyr fordi man ikke er helt fornøyd med den (det er egentlig det du sier, siden han stort sett er snill og grei, men har noen atferdsproblemer): Du visste kanskje ikke hvor mye jobb det er å få en harmonisk og fin hund når du skaffet deg den? Det skulle du ha tenkt på, og det må du ta ansvaret for nå. Avlivning er i hvert fall ikke rettferdig overfor hunden.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

''Jeg er ikke redd for at jeg ikke skal få det bra hvis han er hos andre,''

Det er vel strengt tatt viktigere at hunden din har det bra?

Gjest D*lilith
Skrevet

Du må ikke avlive hunden,du finner sikkert noen som blir skikkelig glad i han.

Gjest huff, ikke i dag!
Skrevet

''Jeg er ikke redd for at jeg ikke skal få det bra hvis han er hos andre,''

Det er vel strengt tatt viktigere at hunden din har det bra?

Nettopp det jeg mente å få frem da, at det er ikke det jeg er redd for at JEG ikke får det bra, men jeg tenker på hunden!! Er livredd for at han ikke kommer til å få det bra!

Gjest huff, ikke i dag!
Skrevet

Du sier du er redd for å få skyllebøtter pga dette innlegget, og det tolker jeg som at du allerede vet hva som er riktig og galt i denne situasjonen.

Selvfølgelig skal du omplassere hunden, man kan ikke bare avlive et dyr fordi man ikke er helt fornøyd med den (det er egentlig det du sier, siden han stort sett er snill og grei, men har noen atferdsproblemer): Du visste kanskje ikke hvor mye jobb det er å få en harmonisk og fin hund når du skaffet deg den? Det skulle du ha tenkt på, og det må du ta ansvaret for nå. Avlivning er i hvert fall ikke rettferdig overfor hunden.

Du har nok missforstått litt!

Vi kan ikke ha den lenger av div årsaker sa jeg, ikke fordi han har div adferdsproblemer, det var ikke det som var grunnen!!! Men det er grunnene til at jeg er redd andre ikke takler ham, og kanskje igjen vil gi ham bort...

Jeg takler de adferdsproblemene hans, men desverre pga sykdom kan vi ikke ha ham lenger...

Enig med deg at det er for lettvindt og skaffe seg hund og så ikke ville ha den mer pga noen problemer, men sykdom rår jeg ikke over desverre!!!

Gjest huff, ikke i dag!
Skrevet

Hvis dere har mulighet til å ha hunden litt på deltid kunne dere kanskje delt hunden med noen andre? Og hvis dere ikke kan ha den i det hele tatt kan dere prøve å ha den på deltid med noen andre i en prøveperiode først? Hvis det ikke haster så klart... På den måten vet dere hvordan hunden vil få det hos de andre + det blir en mykere overgang å gi den fra seg. Leste for litt siden en artikkel om noen som delte en hund fordi ingen av de kunne ha en hund på heltid, men begge var hundeglade så det virker som en veldig fin ordning.

Det haster desverre ganske mye, og det er ikke mulig å ha ham halvt en gang... Eller så var det et godt forslag, takk for det:o)

Gjest huff, ikke i dag!
Skrevet

Den som har mest grunn til å være fortvila er ikkje du men hunden din, som har "valget" mellom å bli gitt bort til fremmede og å bli avliva.

Selvfølgelig er det beste å gi bort hunden til noen som er glad i dyr!

Er det en rasehund eller ei garrabikkje vi snakker om her?

Jeg er jo selvfølgelig også fustrert over dette, ingen drømmesituasjon dette skal jeg si deg...

Det er en rasehund by the way, selv om jeg ikke skjønner hva det har med saken og gjøre...

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Vi kan ikke ha den lenger av div årsaker sa jeg, ikke fordi han har div adferdsproblemer, det var ikke det som var grunnen!!! Men det er grunnene til at jeg er redd andre ikke takler ham, og kanskje igjen vil gi ham bort...

Jeg takler de adferdsproblemene hans, men desverre pga sykdom kan vi ikke ha ham lenger...

Enig med deg at det er for lettvindt og skaffe seg hund og så ikke ville ha den mer pga noen problemer, men sykdom rår jeg ikke over desverre!!!

Kanskje dere skal sjekke at de dere evt gir hunden bort til har lang erfaring med hund? Hvis dere forklarer på forhånd at hunden har adferdsproblemer og at den derfor trenger ekstra oppfølging, kommer nok uerfarne hundeeiere til å si de ikke vil ha hunden.

Skrevet

Nei det skjønner jeg, men det kom dårlig fram i ditt opprinnelige innlegg, så akkurat der tror jeg ikke du kan skylde på at det er jeg som misforstår. Jeg tok utgangspunkt i det du skrev, og at det ikke var den hele situasjonen, kan ikke jeg gjette meg fram til.

Gjest jamvold
Skrevet

Hvis det er rasehund med stamtavle så er det ofte at oppdretteren kan være interessert i å få den tilbake.

Har du prøvd å snakke med oppdretter til din hund?

Skrevet

Jeg er jo selvfølgelig også fustrert over dette, ingen drømmesituasjon dette skal jeg si deg...

Det er en rasehund by the way, selv om jeg ikke skjønner hva det har med saken og gjøre...

Det er selvfølgelig mye lettere og mange flere potensielle gode hjem til en rasehund enn en blandingshund, ikkje noe rart det.

Gjest huff, ikke i dag!
Skrevet

Det er selvfølgelig mye lettere og mange flere potensielle gode hjem til en rasehund enn en blandingshund, ikkje noe rart det.

Ja, sånn sett ja... Det er nok sant!

Gjest mora2
Skrevet

Uff, så trist for dere!

Skjønner tanken din godt, men om hunden vil takle eierbyte ville jeg gjort det!

Det som er viktig er at du er helt åpen og ærlig om hundens problemer, slik at ny eier vet hva de får..

Og du kan jo gjøre avtaler om at du får følge hunden litt, så kan du jo se selv om den har det bra eller ikke.

Og det beste hadde jo vært om du brukte lang tid på å finne den rette eieren, men det blir kanskje litt vanskelig.

Lykke til..

Skrevet

Synes du kan diskutere det med dyrlege. Vedkommende vil sikkert kunne gi et svar på om problemene er store nok til at hunden faktisk bør avlives. Av og til er faktisk det det riktigste å gjøre.

Gjest poljda
Skrevet

Virker som mange ser på hunden som et menneske men det er den jo ikke. Den er et dyr akkuratt som andre dyr.

Det kan være direkte dyrplageri å gi bort et dyr. Det viktigste er at dyret har det bra mens det lever. De vet jo ikke noe om hva som skal skje når de får en sprøyte som avliver de. De merker ikke noe. Dyr blir avlivet hver enste dag. Jeg er vokst opp med dyr og har vært vant til å se geit som jeg har blitt glad i blitt sendt til slakt. Hvis du ikke er sikker på at dyret får det bra så er kanskje best å avlive det på en fin måte så klart. Men jeg ville selvsagt først prøvd å finne et godt hjem til det og da ville jeg bare gitt det bort til noen du kjenner som du mener vil ta seg godt av den så kn du også se den av og til.

Gjest huff, ikke i dag!
Skrevet

Virker som mange ser på hunden som et menneske men det er den jo ikke. Den er et dyr akkuratt som andre dyr.

Det kan være direkte dyrplageri å gi bort et dyr. Det viktigste er at dyret har det bra mens det lever. De vet jo ikke noe om hva som skal skje når de får en sprøyte som avliver de. De merker ikke noe. Dyr blir avlivet hver enste dag. Jeg er vokst opp med dyr og har vært vant til å se geit som jeg har blitt glad i blitt sendt til slakt. Hvis du ikke er sikker på at dyret får det bra så er kanskje best å avlive det på en fin måte så klart. Men jeg ville selvsagt først prøvd å finne et godt hjem til det og da ville jeg bare gitt det bort til noen du kjenner som du mener vil ta seg godt av den så kn du også se den av og til.

Takk for flott innlegg! Akkurat slik jeg tenker og, du var flink å sette riktige ord på det!

Vi vil selvfølgelig det beste for hunden, men ikke alltid det er best med omplassering...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...