Gå til innhold

FU: Bilkjøring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På høy tid med en liten FU om bilkjøring, det kryr jo av idioter på veiene for tiden.

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk?

Spm. 2. Kutter du svingene?

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa?

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal?

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter?

Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• mrxx

8

• Lillemus

4

• Katt-ja

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk?''

Nei, det snør her i dag, og vi kjører piggfritt.

''Spm. 2. Kutter du svingene?''

Kommer an på vei og føre. Kommer det biler imot gjør jeg det ikke, men er det en slak sving på oversiktlig sted hender det vel.

''Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa?''

nei.

''Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal?''

JA, og jeg tuter på de som ikke blinker; forbanna tullinger!

''Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?''

Slipper dem fram selvfølgelig, men det er ganske sjelden jeg blir forbikjørt

''Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?''

hiver meg på når lyset skifter, men nå har jeg ikke kjørt i lyskryss på flere måneder...

''Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter?''

Ja, det er jo påbudt.

''Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle?''

Når det er tett trafikk fra alle veier inn mot rundkjøringen, står du på krava, eller fletter du med de bilene som kommer inn fra høyre?

Blender du ned når du møter en bil i mørket?

Vet du hva tåkelys brukes til og hvordan man skrur det av og på?

Sikrer du barna i bilen?

Skrevet

På høy tid med en liten FU om bilkjøring, det kryr jo av idioter på veiene for tiden.

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk? -Nei.

Spm. 2. Kutter du svingene? - Noen ganger, f.eks. hvis det er en skarp venstresving, god utsikt og ingen biler i nærheten.

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa? - Kjører etter forholdene. Ligger av og til ca. 5 km/t over fartsgrensa i følge speedometeret (når det er 70 eller over), og så hender det selvsagt at kjøreforholdene tilsier at jeg må ligge godt under fartsgrensa.

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? - Ja. Hender jeg føler meg litt teit når jeg er eneste bil i mils omkrets, og likevel blinker trøstig i vei - men vanen er grundig innarbeidet.

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre? - B. Dvs. jeg bremser ikke spesielt ned, med mindre det er dårlig utsikt over fri kjørebane, eller det kommer noen imot.

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys? - Kjører med en gang.

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter? - Ja.

Gjest Angela26
Skrevet

Her kjòrer vi alltid med sommerdekk.

Nei, ikke alltid.

Her er det fine motorveier, men liker ikke 120 grensa :-( 100 er maks for meg. 60 i 50 grensa? Ja noen ganger.

Ja

''Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?''

Jeg holder farten, med mindre det kommer motgàende biler i full fart, eller det kommer en sving.

''Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?''

Nàr de skifter til grònt.

Ja, jeg er oppmerksom mot dem, men ikke alltid lett nàr en hel gjeng parkerer med nòdblinklysa i hytt og pine overalt. Har du vaert i Spania har du kanskje sett dette "fenomenet".

Neeeei....*gruble*

Skrevet

Ja, i går. Snøen forsvant denne uka her.

Nei, er godt oppdratt (kjører MC også)

Ligger nok litt over hele tida, så nær som i 30 og 40.

Som regel. Gidder ikke om det ikke er noen andre der, bruker det heller ikke alltid ut av rundkjøringer. Plassering er også et viktig signal. ;)

Om han trenger hjelp til å komme forbi gir jeg det, men jeg bremser ikke ned om det ikke er nødvendig, nei. Er det ikke forresten typisk hvordan folk gir bånn gass når det kommer forbikjøringsfelt, for så å krype ned i 10 under fartsgrensa med en gang feltet er flettet igjen..?

Kjører greit aggressivt. ;)

Ja, dersom det er 60km/t eller lavere. Det er vel forresten ikke fotgjengeroverganger i høyere soner, uten trafikklys?

Mnei, mine største irritasjonsmomenter er allerede dekket opp med 3, 4 og 5. Jeg irriterer meg når jeg står og vente på å få slippe ut på en forkjørsvei, for så å oppleve at bilister som allikevel skulle svinge av i min retning (og dermed ville gitt meg tid til å kjøre) ikke gir tegn før akkurat i det de svinger av. Jeg irriterer meg også som nevnt over hvor mange som synes det er deres plikt å regulere hastigheten på veien, ved å ligge i 10 under for så å gi bånn gass når det endelig oppstår en forbikjøringsmulighet.

Gjest Angela26
Skrevet

Kommer an på vei og føre. Kommer det biler imot gjør jeg det ikke, men er det en slak sving på oversiktlig sted hender det vel.

nei.

hiver meg på når lyset skifter, men nå har jeg ikke kjørt i lyskryss på flere måneder...

Ja, det er jo påbudt.

Når det er tett trafikk fra alle veier inn mot rundkjøringen, står du på krava, eller fletter du med de bilene som kommer inn fra høyre?

Sikrer du barna i bilen?

''Når det er tett trafikk fra alle veier inn mot rundkjøringen, står du på krava, eller fletter du med de bilene som kommer inn fra høyre?''

Ja, i èn rundkjòring gjòr jeg det. Der er det alltid mye trafikk, og stàr det biler til hòyre for meg, sà slipper jeg forbi noen, fòr jeg kjòrer av gàrde selv.

''Blender du ned når du møter en bil i mørket?''

Da slàr jeg av langlysa ja

''Vet du hva tåkelys brukes til og hvordan man skrur det av og på?''

Ja.

''Sikrer du barna i bilen?''

Ja!

Skrevet

nei.

Ja, det er jo påbudt.

Sikrer du barna i bilen?

''Når det er tett trafikk fra alle veier inn mot rundkjøringen, står du på krava, eller fletter du med de bilene som kommer inn fra høyre?''

Fletter inn med bilene.

Ja, alltid.

Ja. (på del en) og nei. (på del to).

Ja, alltid.

Ps! Bra spørsmål! :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Nei. Skal kjøre på snøføre neste helg, da vil det passe svært dårlig med sommerdekk.

Nei.

Nei. Men jeg kan kjøre 90 i 80-sona, eller 80 i 70-sona.

Ja. Og jeg lar være når jeg ikke trenger. Tror kanskje flere kunne tenkt litt på HVORFOR man skal bruke blinklys...

Ingen av delene fullt og helt, jeg legger meg kanskje ligg mer mot høyre, men jeg verken setter opp farten eller slår av fart.

Er våken, og kjører på grønt. Når rødt blir gult, så betyr jo det "gjør deg klar".

Alltid!

Spørs hva du er ute etter med disse spørsmålene, det da! :-)

Skrevet

Problemer er at du kommer bare til å få svar som er riktige. Jeg har diskutert akkurat disse spørsmålene med flere jeg jobber med og de svarer at alt dette er de flinke til.

Men da jeg sitter på med dem eller kjører bak dem, så er det jo slettes ikke slik. De som sier at de bruker blinklys, setter dem på i det de svinger, eller de som sier de ikke lager køer eller kjører for sakte, gjør nettopp det. Selvinnsikt og trafikkforståelse er det lite av.

Skrevet

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk? Nei, skal skifte på onsdag eller neste helg tenker jeg.

Spm. 2. Kutter du svingene? Der det er såpass oversiktlig at jeg ser om det kommer biler imot eller ikke så hender det jeg gjør det ja.

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa? Det der var da to helt forskjellige ting?! Jeg kjører av og til i 60 i 50-sone ja, men heller sjeldent i 70 i 80-sone.

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? Stort sett ja. Om det ikke er noen andre biler eller fotgjengere i nærheten hender det jeg dropper det.

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre? Jeg legger meg mot høyre, men om jeg ligger på fartsgrensa så bremser jeg ikke med mindre jeg ser at det er nødvendig for at den som kjører forbi skal komme seg inn i tide,

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys? Så fort jeg kan. :o)

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter? Jepp.

Gjest Elextra
Skrevet

Problemer er at du kommer bare til å få svar som er riktige. Jeg har diskutert akkurat disse spørsmålene med flere jeg jobber med og de svarer at alt dette er de flinke til.

Men da jeg sitter på med dem eller kjører bak dem, så er det jo slettes ikke slik. De som sier at de bruker blinklys, setter dem på i det de svinger, eller de som sier de ikke lager køer eller kjører for sakte, gjør nettopp det. Selvinnsikt og trafikkforståelse er det lite av.

Det har du nok rett i :o).

Selv er jeg imidlertid en dyktig, aktsom og hensynsfull bilist.... ;)

Skrevet

Mine svare er i blokkbokstaver:-)

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk? NEI

Spm. 2. Kutter du svingene? NEI

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa? JA, HENDER SEG AT JEG BÅDE KJØRER LITT OVER OG LITT UNDER FARTSGRENSA

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? JA, _OGSÅ_ I RUNDKJØRING!!!

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre? VERKEN ELLER - FORTSETTER SOM FØR. DET ER IRRITERENDE Å SKULLE KJØRE FORBI EN BIL SOM SETTER NED FARTA "FOR TIDLIG" SLIK AT MAN MÅ BREMSE NED FØR MAN LEGGER SEG UT.

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys? KJØRER MED EN GANG, MEN UTEN Å RUSE MOTOREN MENS JEG VENTER

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter? JA, NESTEN ALLTID.

Skrevet

Ja, særlig når spørsmålene er såpass vage som 'bruker du blinklys når du skal' - dette spørsmålet åpner jo for at den enkeltes fortolkning av når man 'skal' gjøre dette, og da kan det jo inkludere slikt som å blinke akkurat idet man svinger eller bare gi ett eller to blink før man skifter felt.

Skrevet

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk? ''nei''

Spm. 2. Kutter du svingene? ''nei''

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa?''ligger ofte 5km over fartsgerensen''

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? '' er kjempeflink :) ''

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre? '' B ''

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys? '' med en gang''

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter? ''selvfølgelig''

Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle? ''hehe, tror dette holder''

Gjest drvalley
Skrevet

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk? Nei, kjører piggfri. Skifter om c 2 uker.

Spm. 2. Kutter du svingene? Ja, om det er trygt.

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa? Ja og nei. Kjører 50 i 50 og 60 i 60. Fra 70 og oppover kjører jeg 20 over dvs at speedometeret må vise 25 over.

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? Ja.

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre? Om noen tar igjen meg, legger jeg til rette for at de kan kjøre forbi der det passer.

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys? JA!

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter? Ja.

Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle? Ja, jeg ser regelmessig i speilet. Utrykningskjøretøy kommer aldri overraskende på meg.

Skrevet

nei.

Ja, det er jo påbudt.

Sikrer du barna i bilen?

Prøver å flette inn fra høyre. Irriterende med alle dem som tror at det ikke er førstemann inn i rundkjøringa som har forkjørsretten, men at det er den med størst fart og mest aggressiv kjørestil.

Ja jeg har som mål å gjøre det, og gjør det nesten hele tiden, men en sjelden gang blinker møtende bil for å signalisere at man har glemt blendinga, Fort gjort.

Dessuten både husker og benytter tipset fra kjøreskolelæreren om å slu på igjen lyste ca ett sekund før man møtes. Venter man for lenge med å sette på igjen langlysene har man litt for dårlig lys noen sekunder.

Nei

Ja, alltid. Dvs nå er han så stor at han sikrer seg selv;-)

Skrevet

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk?

- nei, altfor tidlig..

Spm. 2. Kutter du svingene?

- om det ikke kommer noen imot, eller er noen bak meg.

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa?

- nei, bare om det er mye snø :P

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal?

- tja

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?

- spørs hvor idiot han som kjører bak er..

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?

- med en gang

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter?

- det spørs litt

nei

Skrevet

Svarer JA til alt, i spm 5 slipper jeg gjerne forbi folk. Kjører gjerne både 5 og 10 km over, men ikke i 60-soner og lavere. Og kutter svinger der det er forsvarlig, ja :).

Gjest prust
Skrevet

Ja - dvs mannen min har skiftet på den ene bilen. Hovedbilen står fremdeles på verksted etter kollisjonen i påska, med vinterdekk på. Ellers så sluddet det faktisk her i dag.

Nei - det er veldig sjelden jeg gjør.

Ja og nei.

Ja!

Ikke A - heller B, men ikke alltid jeg bremser, men jeg slipper alltid forbi de som vil forbi.

Ja - er ganske rask i lyskryssene.

Ja

Har du kollidert? Ja.

Skrevet

Det har du nok rett i :o).

Selv er jeg imidlertid en dyktig, aktsom og hensynsfull bilist.... ;)

Hehe, jaddddaaa....heeeelt sikkert:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...