Gå til innhold

FU: Bilkjøring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, særlig når spørsmålene er såpass vage som 'bruker du blinklys når du skal' - dette spørsmålet åpner jo for at den enkeltes fortolkning av når man 'skal' gjøre dette, og da kan det jo inkludere slikt som å blinke akkurat idet man svinger eller bare gi ett eller to blink før man skifter felt.

Tja, kanskje, men samtidig så burde alle vite når blinklys skal brukes og når det skal settes på.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• mrxx

8

• Lillemus

4

• Katt-ja

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tja, kanskje, men samtidig så burde alle vite når blinklys skal brukes og når det skal settes på.

Hva man burde kunne og hva man faktisk kan er desverre ikke alltid sammenfallende, ei heller hva man faktisk kan og hva man _tror_ man kan.

Skrevet

Hva man burde kunne og hva man faktisk kan er desverre ikke alltid sammenfallende, ei heller hva man faktisk kan og hva man _tror_ man kan.

Det er sant, men som jeg sa, det er lite trafikkforståelse å se der ute.

Skrevet

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk? Har ikke hatt vinterdekk i vinter

Spm. 2. Kutter du svingene? hender nok...

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa? Ja...

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? Ja.

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre? B.

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys? Kjører straks.

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter? Ja.

Gjest liede
Skrevet

''Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk?'' - Nei. Skal på hytta nesten helg.

''Spm. 2. Kutter du svingene?'' - Veldig sjelden. Men noen ganger skulle jeg ønske flere gjorde det. F.eks hvis man møter en bil i et kryss og begge skal svinge til venstre. Da er det helt idiotisk å kjøre "rundt hverandre" slik mange gjør.

''Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa?'' - Kjører generelt alt for fort (dessverre).

''Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal?'' - Hender jeg blinker selv om jeg er helt alene på veien. Det er liksom refleks. Men, ja. Føler jeg har god oversikt over reglene. Blinker ut av rundkjøring f.eks. Det er det ikke alle som gjør.

''Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?'' - Jeg holder farten eller sakker ned etter forholdene. Men det er veldig sjelden noen kjører forbi. :)

''Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?'' - Jeg setter stolthet i å akselerere raskere enn de andre bilene med en gang det blir grønt. :) Men så har jeg manuelt gir og god turbo.

''Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter?'' - Hvis det er et sted det er vanskelig å komme over for fotgjengeren uten at noen stopper, gjør jeg det. Eller hvis jeg uansett må vente pga trafikk lenger frem. Nå synes jeg sjelden jeg ser at folk står og venter i uregulerte overganger. De er som regel i fart og da slipper jeg dem over naturligvis

''Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle?'' - Du har fylt bensin på en bensinstasjon det er det er kø på alle pumpene. Tar du deg da ekstra god tid til å kjøpe pølse, kaffe og lese avisen inne på bensinstasjonen mens bilen fortsatt står ved pumpen, eller flytter du bilen først?

Gjest Kvinne på nesten 40
Skrevet

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk?

Nei. Kjører 40 minutter på "farlig" veg til jobb hver dag så der venter jeg til det er "trygt"

Spm. 2. Kutter du svingene?

Ja

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa?

Nei. Holder gjerne fartsgrensa. Kan kjøre over på f.eks.80 grensa.

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal?

For det meste

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?

Slipper på gassen og legger meg pent til høyre.

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?

Står klar og begynner å gasse på gult, kjører med en gang på grønt. Kjører gjennom by med mange lys til jobb hver dag, en blir veldig "sparsom" da

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter?

Helt klart, ja.

Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle?

Når det gjelder trafikk er det vel mange. En ting som irriterer meg er når bilen foran deg kjører en del saktere enn du selv på svingete og uoversiktige veier, men for hver gang det er sletter /mul. for forbikjøring så får de opp farta (gjerne større kjøretøy som er tunge eller eldre og/eller engstelige førere, slik at du når du endelig får en mulighet til å kjøre forbi må "slite med å gjøre" dette fordi de da endelig gasser opp.

Skrevet

''Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk?'' Niks, men har bedt mannen om å fikse det nå. Jeg klare det selv altså, men foretrekker at det er hans jobb :o)

''Spm. 2. Kutter du svingene?'' Hvis det er øde og oversiktlig så gjør jeg det ja.

''Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa?'' NEI! Men ligger litt for ofte litt over, bør nok skjerpe meg der.

''Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal?'' Jepp

''Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?'' Bilen bak meg prøver aldri å kjøre forbi :o) Men jeg ville selvsagt bremset opp og lagt meg til høyre ja.

''Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?'' Jeg freser avgårde, ingen somling her :o)

''Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter?'' Ja

''Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle?'' Ikke i farten nei :o)

Gjest mamsemor
Skrevet

''Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk?''

Nei, er du gal

''Spm. 2. Kutter du svingene?''

Nei

''Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa?''

Nei, langt derifra, tvert imot

''Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal?''

Jepp

''Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?''

Svært få som kjører forbi meg, heller jeg som kjører forbi sinkene. Kommer det blålys bak meg, svinger jeg fort til siden og stopper.

''Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?''

Så fort lysene skifter

''Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter?''

Selvfølgelig

''Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle?''

Hvor mange rådyr har du kjørt på ?

Mitt svar; 3 stk, det siste idag tidlig, helvete heller !!!!! Viltnemda blei kontaktet da rådyret sprang til skogs, og her sitter jeg med bulk i den forholdsvise nye bilen, GRRRRRRRRR

Skrevet

Nei, er du gal

Nei

Jepp

''Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?''

Svært få som kjører forbi meg, heller jeg som kjører forbi sinkene. Kommer det blålys bak meg, svinger jeg fort til siden og stopper.

''Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?''

Så fort lysene skifter

Selvfølgelig

Mitt svar; 3 stk, det siste idag tidlig, helvete heller !!!!! Viltnemda blei kontaktet da rådyret sprang til skogs, og her sitter jeg med bulk i den forholdsvise nye bilen, GRRRRRRRRR

''Hvor mange rådyr har du kjørt på ?''

Ingen.

Og det samme svaret gjelder: Elg, hund, katt, ekorn, pinnsvin, fugler mm.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, er du gal

Nei

Jepp

Så fort lysene skifter

Selvfølgelig

Oi, har aldri kjørt på noe større enn en flue jeg (det jeg vet).

Skrevet

Problemer er at du kommer bare til å få svar som er riktige. Jeg har diskutert akkurat disse spørsmålene med flere jeg jobber med og de svarer at alt dette er de flinke til.

Men da jeg sitter på med dem eller kjører bak dem, så er det jo slettes ikke slik. De som sier at de bruker blinklys, setter dem på i det de svinger, eller de som sier de ikke lager køer eller kjører for sakte, gjør nettopp det. Selvinnsikt og trafikkforståelse er det lite av.

De aller, aller fleste mener jo at de kjører myyye bedre enn gjennomsnittet ;-)

Jeg bruker forresten blinklys når det er noen i nærheten som kan tenkes å ha trafikkmessig interesse av å vite hvilken vei jeg skal svinge... Ellers er det ikke sikkert at jeg gidder :)

Skrevet

De aller, aller fleste mener jo at de kjører myyye bedre enn gjennomsnittet ;-)

Jeg bruker forresten blinklys når det er noen i nærheten som kan tenkes å ha trafikkmessig interesse av å vite hvilken vei jeg skal svinge... Ellers er det ikke sikkert at jeg gidder :)

Det er selvsagt ikke nødvendig å bruke det hvis ingen er i nærheten, men da tviler jeg på at du er våken nok til det alltid.

Det er fort gjort å glemme det i en situasjon hvor man er opptatt med andre ting, men sitter det i kroppen som en vane, så gjør du det uten å tenke over det.

Jeg tror faktisk du er en av de andre kan irritere seg over ikke bruker det, eller bruker det for sent.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å bikke litt på blinklyshendelen.

Skrevet

Det er selvsagt ikke nødvendig å bruke det hvis ingen er i nærheten, men da tviler jeg på at du er våken nok til det alltid.

Det er fort gjort å glemme det i en situasjon hvor man er opptatt med andre ting, men sitter det i kroppen som en vane, så gjør du det uten å tenke over det.

Jeg tror faktisk du er en av de andre kan irritere seg over ikke bruker det, eller bruker det for sent.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å bikke litt på blinklyshendelen.

Javel,- du får tro hva du vil :) Jeg bruker det når det trengs,- det vet jeg. Jeg tror sjelden noen irriterer seg over min kjøring.

Og,- jeg var en periode i forfjor skadet i venstrehånden, slik at det har vært litt vondt å få det til,- derfor har jeg blitt mer selektiv til når jeg bruker det.

Skrevet

Det er litt komisk å lese om din mistro til alle andres kjøring! ;-)

Særlig ettersom de fleste menn tror de er bedre enn gjennomsnittet når det gjelder kjøring;-)

Skrevet

Særlig ettersom de fleste menn tror de er bedre enn gjennomsnittet når det gjelder kjøring;-)

Nemlig :) Han er jo mann, må vite...

Skrevet

Alle er vel å ta hardt i:-)

Men det er jo bare å ta en tur ut i trafikken så ser du mye rart. Enten bruker de ikke lys, blinklys er nesten helt fraværende, det kan ikke være mer enn 10 % som bruker det riktig, eller så kjører de altfor sakte osv. Derfor er det ikke rart man er skeptisk.

Skrevet

Men det er jo bare å ta en tur ut i trafikken så ser du mye rart. Enten bruker de ikke lys, blinklys er nesten helt fraværende, det kan ikke være mer enn 10 % som bruker det riktig, eller så kjører de altfor sakte osv. Derfor er det ikke rart man er skeptisk.

Ei jeg kjenner sto en dag ved en rundkjøring og telte antallet bilfører som brukte blinklys. 1 av 30 gjorde det. 1!

Skrevet

Merk: Jeg betviler ikke til grunn til å være skeptisk mht _andres_ bilkjøring! ;-)

Skrevet

Ei jeg kjenner sto en dag ved en rundkjøring og telte antallet bilfører som brukte blinklys. 1 av 30 gjorde det. 1!

Det forundrer meg ikke, jeg ser det hver dag og jeg passerer 4 rundkjøringer på vei til jobb. Det er så og si ingen som bllinker ut av rundkjøringen.

Så blir det da av morsan nærmest påpekt som at jeg er så mye flinkere enn andre fordi jeg påpeker at jeg tviler på det folk sier om hvor flinke de er til å bruke blinklys. Er det noe rart egentlig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...