Gå til innhold

FU: Bilkjøring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merk: Jeg betviler ikke til grunn til å være skeptisk mht _andres_ bilkjøring! ;-)

Litt usikker på hva du mente med dette innlegget.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• mrxx

8

• Lillemus

4

• Katt-ja

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Mine svare er i blokkbokstaver:-)

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk? NEI

Spm. 2. Kutter du svingene? NEI

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa? JA, HENDER SEG AT JEG BÅDE KJØRER LITT OVER OG LITT UNDER FARTSGRENSA

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? JA, _OGSÅ_ I RUNDKJØRING!!!

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre? VERKEN ELLER - FORTSETTER SOM FØR. DET ER IRRITERENDE Å SKULLE KJØRE FORBI EN BIL SOM SETTER NED FARTA "FOR TIDLIG" SLIK AT MAN MÅ BREMSE NED FØR MAN LEGGER SEG UT.

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys? KJØRER MED EN GANG, MEN UTEN Å RUSE MOTOREN MENS JEG VENTER

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter? JA, NESTEN ALLTID.

Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle?

''Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? JA, _OGSÅ_ I RUNDKJØRING!!!''

Men bruker du blinklys også på vei inn i rundkjøring?

Dvs. at du blinker til høyre om du skal ta av første avkjørsel i rundkjøringen, og blinker til venstre om du skal trekvart rundt? De lærde strides om dette er gjeldende praksis nå, i loven står det ingenting, men en trafikklærer jeg kjenner litt til sa det var slik det skulle gjøres.

Skrevet

''Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? JA, _OGSÅ_ I RUNDKJØRING!!!''

Men bruker du blinklys også på vei inn i rundkjøring?

Dvs. at du blinker til høyre om du skal ta av første avkjørsel i rundkjøringen, og blinker til venstre om du skal trekvart rundt? De lærde strides om dette er gjeldende praksis nå, i loven står det ingenting, men en trafikklærer jeg kjenner litt til sa det var slik det skulle gjøres.

''Men bruker du blinklys også på vei inn i rundkjøring?

Dvs. at du blinker til høyre om du skal ta av første avkjørsel i rundkjøringen, og blinker til venstre om du skal trekvart rundt? De lærde strides om dette er gjeldende praksis nå, i loven står det ingenting, men en trafikklærer jeg kjenner litt til sa det var slik det skulle gjøres.''

Ja, det er veldig irriterende at det ikke er noen enighet om hva som er riktig regel her. Ikke minst fordi mange da tydeligvis tar enkleste vei ut av det hele og ikke blinker i det hele tatt! :-(

For noen sier at man aldri skal blinke til venstre - andre sier at man i det minste burde gjøre det.

Men slik gjør jeg det:

* skal ta første til høyre - > blinker allerede før jeg skal inn i rundkjøringa.

* skal ha andre til høyre/rett fram: blinker ikke før rundkjøringa, men blinker til høyre idet jeg passerer første avkjørsel til høyre

* skal til venstre (normalt tredje avkjørsel til høyre, altså trekvart rundt): Blinker til høyre idet jeg passerer avkjørselen foran. MEN: om jeg i tillegg blinker til venstre før rundkjøringa har variert over tid, og varierer vel nå også.

For noen år siden var det mer fokus i media på at man burde blinke til venstre, mens nå synes jeg det er en hovedvekt av dem som sier at man _ikke_ skal gjøre det, og det har nok virket inn å meg, slik at jeg sjeldnere blinker til venstre nå.

Men de gangene jeg gjør det, er det kun dersom det er en såpass liten rundkjøring, helst bare en treveis en, der bilene som kommer fra alle kanter har oversikt over hele rundkjøringa på én gang. Er det en stor rundkjøring, typisk med stor øy i modten, flere felter rundt og 4-veis, blinker jeg ikke til venstre.

Jeg ser altså an rundkjøringens størrelse, men blinker ikke alltid til venstre likevel ved de små, jf det ovenfor nevnte om fagfolka som uttaler seg i media...;-)

Skrevet

Litt usikker på hva du mente med dette innlegget.

;-)

Da betyr det at det var det _andre_ jeg betviler;-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Men bruker du blinklys også på vei inn i rundkjøring?

Dvs. at du blinker til høyre om du skal ta av første avkjørsel i rundkjøringen, og blinker til venstre om du skal trekvart rundt? De lærde strides om dette er gjeldende praksis nå, i loven står det ingenting, men en trafikklærer jeg kjenner litt til sa det var slik det skulle gjøres.''

Ja, det er veldig irriterende at det ikke er noen enighet om hva som er riktig regel her. Ikke minst fordi mange da tydeligvis tar enkleste vei ut av det hele og ikke blinker i det hele tatt! :-(

For noen sier at man aldri skal blinke til venstre - andre sier at man i det minste burde gjøre det.

Men slik gjør jeg det:

* skal ta første til høyre - > blinker allerede før jeg skal inn i rundkjøringa.

* skal ha andre til høyre/rett fram: blinker ikke før rundkjøringa, men blinker til høyre idet jeg passerer første avkjørsel til høyre

* skal til venstre (normalt tredje avkjørsel til høyre, altså trekvart rundt): Blinker til høyre idet jeg passerer avkjørselen foran. MEN: om jeg i tillegg blinker til venstre før rundkjøringa har variert over tid, og varierer vel nå også.

For noen år siden var det mer fokus i media på at man burde blinke til venstre, mens nå synes jeg det er en hovedvekt av dem som sier at man _ikke_ skal gjøre det, og det har nok virket inn å meg, slik at jeg sjeldnere blinker til venstre nå.

Men de gangene jeg gjør det, er det kun dersom det er en såpass liten rundkjøring, helst bare en treveis en, der bilene som kommer fra alle kanter har oversikt over hele rundkjøringa på én gang. Er det en stor rundkjøring, typisk med stor øy i modten, flere felter rundt og 4-veis, blinker jeg ikke til venstre.

Jeg ser altså an rundkjøringens størrelse, men blinker ikke alltid til venstre likevel ved de små, jf det ovenfor nevnte om fagfolka som uttaler seg i media...;-)

Er enig i at det viktigste er at man blinker når man skal ut, samt at man ligger i riktig felt (mange, også små personbiler) tar snarveien rett over. For en stund siden synes jeg det så helt corny og misforstått ut når andre blinket til venstre på vei inn i en rundkjøring, men synes nå det er veldig greit at andre gjør det, følger derfor i stor grad denne praksis selv. Men hører jeg at reglene tilsier noe annet skal jeg nok endre meg :).

Gjest helgas idiot
Skrevet

'' Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk? ''

Ja, idiot som jeg er. Hadde dårlig smavittighet for å kjøre med piggdekk forrige uke ettersom det var så bart og fint og regelen egentlig er første mandag etter 2. påskedag. Så jeg la om i helga. Nå snør det som bare det, så jeg må vel ta buss en uke :(

'' Spm. 2. Kutter du svingene? ''

Nei

'' Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa? ''

Jeg kan sikkert finne på å kjøre i 60 i 50-sonen, og jeg kan sikkert finne på å kjøre i 70 i 80-sonen. Men hvis du spør om jeg er en sånn som kjører i samme fart uavhengig av fartsgrensen, så er svaret nei.

'' Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? ''

Ja

'' Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre? ''

Det kommer vel an på situasjonen. Vel, A gjør jeg vel aldri, men B noen ganger.

'' Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys? ''

Prøver vel på å kjøre med en gang.

'' Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter? ''

Ja

'' Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle? ''

Nei

Skrevet

Er enig i at det viktigste er at man blinker når man skal ut, samt at man ligger i riktig felt (mange, også små personbiler) tar snarveien rett over. For en stund siden synes jeg det så helt corny og misforstått ut når andre blinket til venstre på vei inn i en rundkjøring, men synes nå det er veldig greit at andre gjør det, følger derfor i stor grad denne praksis selv. Men hører jeg at reglene tilsier noe annet skal jeg nok endre meg :).

Ja, det viktigste med blinkingen er jo å informere andre om hva man har tenkt å gjøre, slik at de får innrettet seg. Og sånn sett er det utrolig irriterende med dem som skal av der du skal på og som ikke blinker i det hele tatt! :-( Hadde de blinket kunne du jo ofte ha kjørt inn i rundkjøringa mye før.

Venstreblinking er vel også en slik ting som er 'anbefalt' men ikke påbudt, men som altså kan være greit for å fjerne enhver tvil hos d eandre trafikantene om hvor du skal.

Re det med å ta "snarveien" tvers over: Jeg har noen ganger opplevd at det kommer en liten tass og prøver å kjøre forbi med på innsida i rundkjøringer! Folk er gærne!

Ellers er min erfaring at folk flest IKKE blinker i det hele tatt i rundkjøringa. :-(

Gjest helgas idiot
Skrevet

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk? Nei, skal skifte på onsdag eller neste helg tenker jeg.

Spm. 2. Kutter du svingene? Der det er såpass oversiktlig at jeg ser om det kommer biler imot eller ikke så hender det jeg gjør det ja.

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa? Det der var da to helt forskjellige ting?! Jeg kjører av og til i 60 i 50-sone ja, men heller sjeldent i 70 i 80-sone.

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal? Stort sett ja. Om det ikke er noen andre biler eller fotgjengere i nærheten hender det jeg dropper det.

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre? Jeg legger meg mot høyre, men om jeg ligger på fartsgrensa så bremser jeg ikke med mindre jeg ser at det er nødvendig for at den som kjører forbi skal komme seg inn i tide,

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys? Så fort jeg kan. :o)

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter? Jepp.

Lillemus, du er Trondheimsboer, er du ikke? Ville du si det var forsvarlig å kjøre med sommerdekk slik været ble nå? (Enn hva med i morgen tidlig?)

Skrevet

Lillemus, du er Trondheimsboer, er du ikke? Ville du si det var forsvarlig å kjøre med sommerdekk slik været ble nå? (Enn hva med i morgen tidlig?)

Jeg har ikke lagt om ennå og i dag snør det her... Det har ikke lagt seg på veien da heldigvis, men jeg drøyer til helgen med å legge om. Det er nok forøvrig ikke noe problem å kjøre med sommerdekk på dagen, nattestid kan det nok være glatt enkelte steder.

Gjest helgas idiot
Skrevet

Jeg har ikke lagt om ennå og i dag snør det her... Det har ikke lagt seg på veien da heldigvis, men jeg drøyer til helgen med å legge om. Det er nok forøvrig ikke noe problem å kjøre med sommerdekk på dagen, nattestid kan det nok være glatt enkelte steder.

Tusen takk for svar.

Jeg skulle nok ha ventet en uke til jeg også, men jeg legger jo ikke om igjen nå for så å måtte legge om enda en gang neste helg...

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg skulle nok ha ventet en uke til jeg også, men jeg legger jo ikke om igjen nå for så å måtte legge om enda en gang neste helg...

Så lenge du ikke skal til fjells eller kan la bilen stå om bakken er hvit en morgen så går det jo helt fint. :o)

Skrevet

Spm. 1. Har du skifta om til sommerdekk?

Selvsagt ikke, det er jo snø på veiene enda.

Spm. 2. Kutter du svingene?

Hvis jeg kan se gjennom hele svingen og ser at det er klart, så forekommer det, ja.

Spm. 3. Er du blandt de som kjører i 60 i 50 grensa, og 70 i 80 grensa?

60 i 50 sona kan nok forekomme. 70 i 80-sona, meget sjelden.

Spm. 4. Bruker du blinklysa når du skal?

Ja!

Spm. 5. Om du merker bilen bak prøver å kjøre forbi, setter du da (A) opp farten og legger deg mot venstre, eller (B) bremser du opp og legger deg ut til høyre?

Bremser og legger meg til høyre.

Spm. 6. Kjører du fremover med en gang trafikklysa skifter til grønt, eller nøler du så lenge at bilene bak får gult lys?

Kjører gjennom trafikklyset så fort jeg kan.

Spm. 7. Stopper du ved fotgjengerfelt, når det står folk og venter?

Ja.

Spm. 8. Kommer du på noen flere spørsmål som kan være aktuelle?

Ikke akkurat nå, nei :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...