Gå til innhold

Såre brystvorter, Melkespreng og brystpumpe

Anbefalte innlegg

Gjest kuakua
Skrevet

Har tydeligvis veldig stor melkeproduksjon, så tror ikke babyen min klarer å tømme brystet for hver diing. Har blitt plaget med såre brystvorter pga den biter skjevt.

Har dere noen råd? Har hørt det skal være bra å tømme seg med brystpumpe? Hvordan gjør man dette? Skal man la babyen tømme et bryst, så tømmer man litt fra det andre brystet med pumpen? Skal man tappe bare litt for å lette strømmen? Det som er er at det andre brystet begynner å leke masse melk når det andre blir diet på.

Noe annet er at om jeg skal ut blant folk må jeg jo ha ammebh med innlegg, men nå når jeg har så såre brystvorter, så blir det til at de limer seg fast til innlegget når melka har rent. Noen råd?

Skrevet

Jeg brukte melkeoppsamlere, en slags kopp i plast som jeg satte på brystet Snuppa ikke diet på, så melken ble samlet opp i den. Det kunne komme 30 ml bare på noen minutter!

Skrevet

Å fysisk _tømme_ brystet klarer ikke babyen :D. Det er helt normalt at det renner over på motsatt side mens man ammer, og disse oppsamlingskoppene som Lillemus nevner er kjekke å ha. Såre brystvorter er grusomt, men prøv å få mest mulig av det brune området inn i munnen til babyen, og pass på at den ikke "henger" og drar i huden *au*.

Melkemengden stabiliserer seg etter hvert. Jeg lot ungen die til den "slapp" selv av 1. bryst. Deretter rap, opp og trekke pusten liksom :), og så fortsatte vi på samme brystet til ungen tydelig ikke ville mer. Da tok vi bleieskift, hadde sosialt samvær en stund osv til ungen var lei, og begynte så på pupp nr. 2, som da var smekke full, og ungen, nå trøtt og lei, slapp å jobbe så veldig for å få fram melka. Av og til ble det to runder på dette brystet. Ved neste måltid starta vi med bryst nr. 2.

Fordelen er at ungen får med seg den fete ettermelka på 1. bryst, og slipper å kave så veldig når den begynner å bli trøtt med 2. bryst. Nå er både unger og foreldre ulike, men jeg hadde i alle fall god nytte av å holde et slikt "regime" :)

Skrevet

Smør brystene med Purelan brystvortesalve (ren lanolin, trenger ikke tørke bort før amming). Ha albuskjell mellom brystvorte og innlegg men husk viktigheten av lufttørking og ha flere par albuskjell som du bytter på å koke. Da slipper du klistringen og den verste sårheten vil gi seg.

Gjest kuakua
Skrevet

Å fysisk _tømme_ brystet klarer ikke babyen :D. Det er helt normalt at det renner over på motsatt side mens man ammer, og disse oppsamlingskoppene som Lillemus nevner er kjekke å ha. Såre brystvorter er grusomt, men prøv å få mest mulig av det brune området inn i munnen til babyen, og pass på at den ikke "henger" og drar i huden *au*.

Melkemengden stabiliserer seg etter hvert. Jeg lot ungen die til den "slapp" selv av 1. bryst. Deretter rap, opp og trekke pusten liksom :), og så fortsatte vi på samme brystet til ungen tydelig ikke ville mer. Da tok vi bleieskift, hadde sosialt samvær en stund osv til ungen var lei, og begynte så på pupp nr. 2, som da var smekke full, og ungen, nå trøtt og lei, slapp å jobbe så veldig for å få fram melka. Av og til ble det to runder på dette brystet. Ved neste måltid starta vi med bryst nr. 2.

Fordelen er at ungen får med seg den fete ettermelka på 1. bryst, og slipper å kave så veldig når den begynner å bli trøtt med 2. bryst. Nå er både unger og foreldre ulike, men jeg hadde i alle fall god nytte av å holde et slikt "regime" :)

Takk for gode råd :)

Gjest prust
Skrevet

Når det gjelder innlegg, brukte jeg ull-innlegg innerst, som var myke og gode mot såre brystvorter - og papirinnlegg utapå for å hindre lekkasje.

Gjest mallet
Skrevet

Smør brystene med Purelan brystvortesalve (ren lanolin, trenger ikke tørke bort før amming). Ha albuskjell mellom brystvorte og innlegg men husk viktigheten av lufttørking og ha flere par albuskjell som du bytter på å koke. Da slipper du klistringen og den verste sårheten vil gi seg.

Albuskjell er håpløst når man lekker mye, det renner over på null komma niks. Avent sine melkeoppsamlere gjør samme nytten som albuskjell og har plass til mye mer melk før det begynner å lekke, så man rekker å tømme først :) De har også en variant med luftehull som er veldig fine å gå med for å lufte såre brystvorter. Man ser litt pussig ut med store plastkopper inni bh-en, men sånn like etter fødselen er man gjerne ikke så mye ute uansett :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...