Gjest Wita Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Moren og faren min skal selge barndomshjemmet og flytte til Oslo. Dette var en god nyhet og aller mest hyggelig. Det skal bli veldig hyggelig å få dem i nærheten. Alle barn og barnebarna deres bor her, så dette blir bra for barnabarna og det blir bedre for dem selv når de blir gamle. Men er litt redd de skal angre og håper det er skikkelig gjennomtenkt. De som var så glade og pertentlig med den hagen og greier. Men de blir jo ikke yngre med åra. Skal tro om de vil trives med bare terasse? Mange rare følelser her nå Barndomshjemmet mitt og hjembygda... snufs,snufs. Aldri mer? Nei, det går ikke!!!! Nå må jeg nok selge sommerhuset og kjøpe frtidsbolig i hjembygda, tenker jeg. Det haster ikke, men kommer til å følge ivrig med på finn.no nå ja. Måtte bare si det. Er så glad, men også litt trist. Mest glad tror jeg:) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Det blir sikkert kjempefint for dem å få en lettstelt leilighet nå som de ikke akkurat blir yngre Veldig fint også at de får se barnebarna oftere. Jeg skjønner likevel at det blir litt vemodig for deg å ikke få tilgang til barndomshjemmet lenger. Du har sikkert tenkt på ferier osv, om det blir samme plassen for deg og dine. Eller dere har ikke den feriemuligheten når de selger.. Mitt barndomshjem ble oppløst pga skilsmisse. Plutselig var det to nye hjem å forholde seg til. Begge fant seg nye partnere som satt sitt preg på de nye hjemmene. Med det forsvant min "andel" i det, men de ble lykkelige lell 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Det blir sikkert kjempefint for dem å få en lettstelt leilighet nå som de ikke akkurat blir yngre Veldig fint også at de får se barnebarna oftere. Jeg skjønner likevel at det blir litt vemodig for deg å ikke få tilgang til barndomshjemmet lenger. Du har sikkert tenkt på ferier osv, om det blir samme plassen for deg og dine. Eller dere har ikke den feriemuligheten når de selger.. Mitt barndomshjem ble oppløst pga skilsmisse. Plutselig var det to nye hjem å forholde seg til. Begge fant seg nye partnere som satt sitt preg på de nye hjemmene. Med det forsvant min "andel" i det, men de ble lykkelige lell Det viktigste er at de vil trives med dette og det håper jeg de vil gjøre. Muligheten for å dra til hjembygda for å bli boende noen dager, blir borte. Jeg kan ikke ikke komme dragende med en familie på 5 og slå meg hos barndomsvenner over flere dager. Men men, jeg får se an dette litt. Det er godt mulig at jeg kjøper noe på sikt. Behøver ikke noe veldig stort. Et lite, gammelt, billig hus, hadde vært tingen:) Det er jo så billig der i forhold til i Oslo. 0 Siter
morsan Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Det viktigste er at de vil trives med dette og det håper jeg de vil gjøre. Muligheten for å dra til hjembygda for å bli boende noen dager, blir borte. Jeg kan ikke ikke komme dragende med en familie på 5 og slå meg hos barndomsvenner over flere dager. Men men, jeg får se an dette litt. Det er godt mulig at jeg kjøper noe på sikt. Behøver ikke noe veldig stort. Et lite, gammelt, billig hus, hadde vært tingen:) Det er jo så billig der i forhold til i Oslo. Men det må da være billigere å leie seg inn et sted de helgene man er på besøk, enn å eie et sted der? Med mindre du vil dra dit veldig ofte, da. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Men det må da være billigere å leie seg inn et sted de helgene man er på besøk, enn å eie et sted der? Med mindre du vil dra dit veldig ofte, da. Joda, men blir det gjort tro? Det kan være at vi da (spesielt mannen min kanskje) finner argumenter for å dra andre steder. Et lite, billig, gammelt hus er det jeg ser for meg. Men vi kan ikke sitte med for mange steder, så da må jeg selge sommerhuset først og det er så sjarmerende og det er litt trist og selge det også. Men jeg har ikke samme følelsen rundt det som til hjembygda og jeg tenker at hvis jeg bare bruker god tid på det kan jeg finne et sjarmerende sted der også. Men jeg kommer ikke til å stresse med dette, må se det an litt. Jeg har barndomsvenniner også, som jeg ikke vil miste kontakten med. 0 Siter
morsan Skrevet 6. april 2008 Skrevet 6. april 2008 Joda, men blir det gjort tro? Det kan være at vi da (spesielt mannen min kanskje) finner argumenter for å dra andre steder. Et lite, billig, gammelt hus er det jeg ser for meg. Men vi kan ikke sitte med for mange steder, så da må jeg selge sommerhuset først og det er så sjarmerende og det er litt trist og selge det også. Men jeg har ikke samme følelsen rundt det som til hjembygda og jeg tenker at hvis jeg bare bruker god tid på det kan jeg finne et sjarmerende sted der også. Men jeg kommer ikke til å stresse med dette, må se det an litt. Jeg har barndomsvenniner også, som jeg ikke vil miste kontakten med. Skjønner at det er mange tanker rundt dette:-) Jeg har selv tenkt tanken på hva jeg kommer til å gjøre i forhold til barndomshjemstedet mitt når den tid kommer at min mor ikke orker å sitte med huset lenger, men flytter inn i en liten leilighet eller seniorbolig el lign (svært lite sannsynlig at hun flytter hit pga søsken av meg der oppe). Jeg har tenkt at det kanskje er like greit å leie noe eller ta inn på hotell, men da kan det jo hende at man ikke drar så ofte, som du sier. Men på den annen side vil vel kanskje behovet ditt for å dra dit avta noe uansett når foreldrene dine ikke lenger bor der? 0 Siter
Gjest sahoda Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Joda, men blir det gjort tro? Det kan være at vi da (spesielt mannen min kanskje) finner argumenter for å dra andre steder. Et lite, billig, gammelt hus er det jeg ser for meg. Men vi kan ikke sitte med for mange steder, så da må jeg selge sommerhuset først og det er så sjarmerende og det er litt trist og selge det også. Men jeg har ikke samme følelsen rundt det som til hjembygda og jeg tenker at hvis jeg bare bruker god tid på det kan jeg finne et sjarmerende sted der også. Men jeg kommer ikke til å stresse med dette, må se det an litt. Jeg har barndomsvenniner også, som jeg ikke vil miste kontakten med. Hvorfor ikke ta seg en helg alene og nyte noen dager med venninner da? 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Foreldrene dine er kjempefornuftige som gjør dette nå mens de er friske og oppegående synes jeg! Jeg er veldig glad for at min far og hans samboer sitter i et lettstelt og helt ny leilighet, med stor terrasse og de storkoser seg! Svigersene gjorde det samme i fjor. Helt toppers! Hvorfor skal de sitte på svære og kanskje tungstelte hus og digre hager de føler de ikke har overskudd til? Nei - da er det mye bedre at de har et sted som er overkommelig å stelle og som er lettstelt og greit. Men de må selvfølgelig trives der de flytter da! 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Foreldrene dine er kjempefornuftige som gjør dette nå mens de er friske og oppegående synes jeg! Jeg er veldig glad for at min far og hans samboer sitter i et lettstelt og helt ny leilighet, med stor terrasse og de storkoser seg! Svigersene gjorde det samme i fjor. Helt toppers! Hvorfor skal de sitte på svære og kanskje tungstelte hus og digre hager de føler de ikke har overskudd til? Nei - da er det mye bedre at de har et sted som er overkommelig å stelle og som er lettstelt og greit. Men de må selvfølgelig trives der de flytter da! Ja, jeg er glad for det jeg og altså, men er nok litt nostalgisk av meg. Får nesten panikk ved tanken på at jeg ikke skal gå inn dørene der mer. Men, det er en egoistisk tanke og jeg har ikke sagt noe om det. Må nok kjøpe noe på sikt ihvertfall. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Hvorfor ikke ta seg en helg alene og nyte noen dager med venninner da? Å dra dit for en helg er ganske uaktuelt, da det er 7-8 timer å kjøre. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Skjønner at det er mange tanker rundt dette:-) Jeg har selv tenkt tanken på hva jeg kommer til å gjøre i forhold til barndomshjemstedet mitt når den tid kommer at min mor ikke orker å sitte med huset lenger, men flytter inn i en liten leilighet eller seniorbolig el lign (svært lite sannsynlig at hun flytter hit pga søsken av meg der oppe). Jeg har tenkt at det kanskje er like greit å leie noe eller ta inn på hotell, men da kan det jo hende at man ikke drar så ofte, som du sier. Men på den annen side vil vel kanskje behovet ditt for å dra dit avta noe uansett når foreldrene dine ikke lenger bor der? Jeg tror ikke behovet for å dra dit blir borte. Jeg har ikke bodd der på 22 år og de siste årene har jeg ikke vært der mer enn en gang i året heller. Likevel får jeg nesten panikk:) 0 Siter
morsan Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Jeg tror ikke behovet for å dra dit blir borte. Jeg har ikke bodd der på 22 år og de siste årene har jeg ikke vært der mer enn en gang i året heller. Likevel får jeg nesten panikk:) Skjønner. Jeg var vel på mitt barndoms hjemsted 4-5 ganger i fjor, inklusive både påske og jul, og sønnen min var hos mormor hele vinterferien og høstferien, så dersom moren min ikke hadde vært der, hadde antall besøk gått kraftig ned. ;-) Men har du lyst til å ofre et sommersted som du er på ofte til fordel for å eie en fast eiendom som du benytter kun én gang i året, da? Man kjøper seg jo en del arbeid og forpliktelser når man kjøper fast eiendom. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Skjønner. Jeg var vel på mitt barndoms hjemsted 4-5 ganger i fjor, inklusive både påske og jul, og sønnen min var hos mormor hele vinterferien og høstferien, så dersom moren min ikke hadde vært der, hadde antall besøk gått kraftig ned. ;-) Men har du lyst til å ofre et sommersted som du er på ofte til fordel for å eie en fast eiendom som du benytter kun én gang i året, da? Man kjøper seg jo en del arbeid og forpliktelser når man kjøper fast eiendom. "Men har du lyst til å ofre et sommersted som du er på ofte til fordel for å eie en fast eiendom som du benytter kun én gang i året, da? Man kjøper seg jo en del arbeid og forpliktelser når man kjøper fast eiendom" Nei, da ser jeg for meg at vi er der både jul , påske, 1-2 uker på sommeren. Langhelger i forbindelse med pinse osv. Jeg ser for meg at det kan være et sted søkenene og foreldrene mine kan bruke også. 0 Siter
morsan Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 "Men har du lyst til å ofre et sommersted som du er på ofte til fordel for å eie en fast eiendom som du benytter kun én gang i året, da? Man kjøper seg jo en del arbeid og forpliktelser når man kjøper fast eiendom" Nei, da ser jeg for meg at vi er der både jul , påske, 1-2 uker på sommeren. Langhelger i forbindelse med pinse osv. Jeg ser for meg at det kan være et sted søkenene og foreldrene mine kan bruke også. OK 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Synes ikke det høres veldig gjennomtenkt ut å kjøpe et hus i bygda for å ha et sted å bo når du en sjelden gang er på besøk, med mindre dette er et feriehus dere vil ha glede av i diverse helger og ferier. Og husk at gamle og billige hus gjerne er trekkfulle, har lav standard og gjerne krever diverse vedlikehold. Har ikke mannen din og resten av familien noe å si, da, kan du bare avgjøre å selge sommerhuset dere har nå, til fordel for et hus i din hjembygd,kfr. ''Men jeg har ikke samme følelsen rundt det som til hjembygda og jeg tenker at hvis jeg bare bruker god tid på det kan jeg finne et sjarmerende sted der også.''? 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Ja, jeg er glad for det jeg og altså, men er nok litt nostalgisk av meg. Får nesten panikk ved tanken på at jeg ikke skal gå inn dørene der mer. Men, det er en egoistisk tanke og jeg har ikke sagt noe om det. Må nok kjøpe noe på sikt ihvertfall. Jeg er overnostalgisk når det gjelder min mormors hus, dessverre har det ikke vært i familiens eie på mange år og det ser helt annerledes ut nå enn den gangen. Skulle gjerne hatt det huset som det var den gangen ja... 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Synes ikke det høres veldig gjennomtenkt ut å kjøpe et hus i bygda for å ha et sted å bo når du en sjelden gang er på besøk, med mindre dette er et feriehus dere vil ha glede av i diverse helger og ferier. Og husk at gamle og billige hus gjerne er trekkfulle, har lav standard og gjerne krever diverse vedlikehold. Har ikke mannen din og resten av familien noe å si, da, kan du bare avgjøre å selge sommerhuset dere har nå, til fordel for et hus i din hjembygd,kfr. ''Men jeg har ikke samme følelsen rundt det som til hjembygda og jeg tenker at hvis jeg bare bruker god tid på det kan jeg finne et sjarmerende sted der også.''? "Har ikke mannen din og resten av familien noe å si, da, kan du bare avgjøre å selge sommerhuset dere har nå, til fordel for et hus i din hjembygd" Ja, det kan jeg:) Vi har litt hver våre områder vi bestemmer over, skjønner du:) Men jeg må tenke på dette. La ting synke inn først:) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 "Har ikke mannen din og resten av familien noe å si, da, kan du bare avgjøre å selge sommerhuset dere har nå, til fordel for et hus i din hjembygd" Ja, det kan jeg:) Vi har litt hver våre områder vi bestemmer over, skjønner du:) Men jeg må tenke på dette. La ting synke inn først:) ''Ja, det kan jeg:) Vi har litt hver våre områder vi bestemmer over, skjønner du:)'' Ja, men det kan synes litt ubetenksomt å selge sommerhuset, som kanskje hele familien har et forhold til, på grunn av ditt forhold til hjemstedet. Men nå er det bare du som vet hva slags steder det er snakk om, og hvilken rolle de kan få i deres liv, da. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 ''Ja, det kan jeg:) Vi har litt hver våre områder vi bestemmer over, skjønner du:)'' Ja, men det kan synes litt ubetenksomt å selge sommerhuset, som kanskje hele familien har et forhold til, på grunn av ditt forhold til hjemstedet. Men nå er det bare du som vet hva slags steder det er snakk om, og hvilken rolle de kan få i deres liv, da. "Ja, men det kan synes litt ubetenksomt å selge sommerhuset, som kanskje hele familien har et forhold til, på grunn av ditt forhold til hjemstedet" Nei nei, ingen har samme forhold til dette stedet. Jeg kjøpte det for 3 år siden. Det er fint der. Det er det eneste. Litt sørlandsidyll. Det er nok jeg som også har sterkest følelser for dette stedet, da jeg har lagt hela sjela mi i å få det slik jeg vil ha det. Dessuten mannen min kjøper og selger som det passer han, uten å spørre meg, så jeg synes ikke akkurat at dette er noe jeg trenger å spørre han om:) Dette er noe jeg vil bestemme selv. Det er bare 2 timer og kjøre til sommerhuset, så jeg må tenke med godt om. La det hele synke inn. Er veldig glad for at de flytter hit, og det er vel best å vente ett år eller to før jeg bestemmer meg kanskje. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Jeg er overnostalgisk når det gjelder min mormors hus, dessverre har det ikke vært i familiens eie på mange år og det ser helt annerledes ut nå enn den gangen. Skulle gjerne hatt det huset som det var den gangen ja... Jeg har samme erfaring som deg der.. Når mormor og morfar døde, ble huset solgt. Jeg vokste delvis opp der og har utrolig gode minner knyttet til det huset. Min tante med familie bor i nabohuset, så det er umulig å unngå å se huset også... Det som har hjulpet meg er at de som kjøpte huset har endra på hele fasaden, så nå ligner ikke huset det det en gang var. Egentlig tror jeg det hadde vært verre hvis huset fortsatt så ut som mormor og morfar sitt hus 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.