Gå til innhold

å kverne kjøttet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min mor brukte å kjøpe hele og halve slakt i "gamle dager", og da ble det brukt både kjøttøks og -sag, og skrotten ble delt opp, det ble beinet ut og det ble kvernet og malt - ned i fryseren gikk steiker, koteletter og kvernet kjøtt...;-)

Jeg hadde Ihvertfall IKKE hatt bruk for en kjøttkvern;-)

Gjest for de spesielt interesserte

Kjøttdeig du får i butikken har stor prosentandel av fett, salt, vann, sener / slintrer / deler av dyret du ikke ville malt opp selv hvis du kvernet kjøtt hjmme. jeg har ikke kjøpt kjøttdeig siden jeg var fattig student.. Nå spsier jeg heller mindre / sjeldnere, men bedre kjøtt.

Selv karbonadedeigen (som er dyrere, men svært mye bedre enn kjøttdeigen) ville kommet mye dårligere ut enn hjemmekvernet kjøtt.

Så kvalitetsmessig kan det ikke sammenlignes.

Også med tanke på bakterieinnhold, hvis du skal lage mat av oppmalt kjøtt som ikke er gjennomstekt (tartar, eller ulike kjøttbolle-retter med rå kjerne på kjøttet), så ville jeg ikke turt å bruke noe annet enn hjemmekvernet kjøtt.

Hvis du skal kverne kjøtt selv, så er man vel avhengig av å kjøpe inn slakt i stort (hele / halve dyr), eller jakte selv / få vilt av noen som jakter.

Og da vil man være avhengig av god frysekapasitet, og flere enn din egen munn å mette. Kjøtt skal ikke ligge i årevis i fryseren, så man kjøper ikke inn en halv okse til seg selv..

Det vil være økonomisk uaktuelt å kjøpe inn små kjøttstykker i ferskvareavdelingen, for å kverne det selv.

Annonse

hidi, the scorpion

For oss som jakter (eller har menn som jakter da) er det veldig kjekt med kjøttkverna.

Mye av kjøttet som ikke er fint nok til biff eller grytekjøtt kverner vi og bruker som kjøttdeig.

Her er det snakk om elg :)

Gørrmisunnelig.....;(

;)))

Gjest prust

Vi har bare en gammel hånddrevet kjøttkvern - og den bruker vi når vi lager komper. Deilig!

Svigermor har elektrisk kjøttkvern, og den bruker hun når hun maler opp hjortekjøtt til kjøttdeig, eller annet kjøtt som hun lager pølser, kjøttdeig, kjøttpudding osv, av.

Min far har også elektrisk kjøttkvern, og han bruker den til å lage fiskekaker. Sildekaker om vinteren, makrellkaker eller sei/lyr-kaker om sommeren og høsten.

hidi, the scorpion

Skal love deg at du ikke er det når kjøttet kommer og du må stå der i timesvis og dele, kutte, pakke osv.

Men veldig kjekt når det er gjort da :)

Har jobbet med det ;)

Gleden med å legge flott kjøtt i fryseren oppveier alle ulemper ;)

Elg- og hjortekjøtt er bare snadder!

Annonse

Skal love deg at du ikke er det når kjøttet kommer og du må stå der i timesvis og dele, kutte, pakke osv.

Men veldig kjekt når det er gjort da :)

;-)

Jeg kommer ikke fra en familie som har drevet med jakt, men ettersom begge foreldrene mine kom fra gård, har vi opp igjennom årene fått hele og halve slakt derfra, pluss at moren min i "gamle dager" også kjøpte opp hele og halve slakt av dyresorter som ikke fantes på gårdene.

Jeg hukser med gru den store oppdelingen, særlig fordi jeg aldri har likt lukten av rått kjøtt.

;-)

Jeg kommer ikke fra en familie som har drevet med jakt, men ettersom begge foreldrene mine kom fra gård, har vi opp igjennom årene fått hele og halve slakt derfra, pluss at moren min i "gamle dager" også kjøpte opp hele og halve slakt av dyresorter som ikke fantes på gårdene.

Jeg hukser med gru den store oppdelingen, særlig fordi jeg aldri har likt lukten av rått kjøtt.

Ja, det lukter ikke noe særlig.

Husker når jeg var høygravid med førstemann, og sto oppi alt det kjøttet.

Ikke nok med at det var tungt å stå, men lukta gjorde meg skikkelig uvel...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...