Gå til innhold

Ansvar når man ødelegger andres eiendom

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Jeg sto på en parkeringsplass med handlevogn og lastet inn varene mine i bilen. Parkeringsplassen lå i en bakke, og jeg mistet kontrollen over handlevognen som gled fra meg og kræsja inn i en annen bil som sto parkert.

Handlevognen lagde et merke i hans bil, så jeg la igjen min nummer.

Har jeg plikt på meg i forhold til loven og betale for hans regning for skaden? Jeg var jo ikke bilist når dette skjedde, men fotgjenger. Kan han kreve at jeg betaler for hele skaden, eller er det OK at jeg tilbyr meg å betale egenandelen på forsikringen hans.

Hva er moralsk riktig og hva sier loven om ansvar for å betale for skade på andres eienedom.

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Moralsk er du i alle fall ansvarlig, etter mitt skjønn. Og det skulle ikke forundre meg om du var ansvarlig etter loven også.

Irriterende greier, det der med handlevogner i bakke, men når uhellet er ute så gjorde du i alle fall det riktige. Og tenk omvendt: Hvis noen mistet handlevogna inn i bilen din, ville du selv ha betalt noe for det?

Gjest Elextra

Tror nok han kan kreve at du betaler alt, ja.

Uansett må du enten betale alt eller ikke i det hele tatt - du kan ikke kreve kun å betale egenandelen - de færreste bruker kaskoen for slike småskader, det går for mye utover bonusen.

mariaflyfly

Jeg aner ikke noe om lov og rett, men er av dem som mener du har det moralske ansvaret for å betale reparasjon på bilen. Gudbedre så sur jeg hadde vært dersom noen hadde ripa opp bilen min med ei handlevogn og vært kjip på å betale for skaden!

Bra du la igjen navn og nummer. :)

Annonse

Dette sier skadeserstatningsloven om erstatningsutmålingen + der den andre er dekket av forsikring.

http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-004.html

Kapittel 4. Erstatning for tingsskade og annen formuesskade.

Kapitlet endret ved lov 21 juni 1985 nr. 81.

§ 4-1. (erstatningsutmålingen)

Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap.

§ 4-2. (skadevolderens stilling når skaden er dekket ved forsikring)

1. I det omfanget det er på det rene at en skade kan kreves dekket av forsikring for tingskade eller annen formuesskade, kan den skadelidte bare gjøre gjeldende sitt erstatningskrav mot den ansvarlige skadevolder dersom skaden er voldt:

a) ved forsett eller grov uaktsomhet av den ansvarlige selv, eller

B) i hans yrke, ervervsvirksomhet eller dermed likestilt virksomhet.

2. Dersom skadevolderen har betalt erstatning i større utstrekning enn han plikter etter paragrafen her, kan han kreve det overskytende fra vedkommende forsikringsselskap i det omfang skaden er dekket av forsikringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...