Gå til innhold

Babyens avføring

Anbefalte innlegg

Gjest bekbaby
Skrevet

Har en ukes gammelt spedbarn hjemme. Hun har "spist" mye i natt, så ikke rart jeg måtte skifte tissebleie en del ganger, pluss bæsjebleie tre ganger i løpet av natta, men merket at ved siste bæsjebleie så var det bløtere og gult, og mens jeg stod der og skulle skifte begynte hun å bæsje mer, og da var det enda tynnere, som en tynn gulaktig grøt. Hvordan er babybæsjen til nyfødte, har hørt den er svart i starten for så å bli gulaktig, men konsistensen? skal den ikke være mer "kremet"? Hvis hun har diare, kan det være pga noe jeg har spist? jeg spiste en appelsin i går kveld i så fall, ellers var det ikke noe spesielt.... men fikk i meg lite mat ellers pga hun var så krevende i går, kan dette ha gitt diare? Eller er det vanlig med så løs avføring? Den var ikke vanntynn heller da, men litt tynnere enn "krem" om dere skjønner.

Skrevet

Morsmelkbæsj er lys på farge og lukter ikke så veldig, konsistensen er nok ganske løs som regel. Så lenge ungen er blid og fornøyd og legger fint på seg så er det ingenting å bekymre seg for. Appelsinen kan godt gi babyen litt løs mage.

Gjest klem til deg
Skrevet

Det er helt normalt!

Og ja, det du spiser vil kunne påvirke farge, lukt og konsistens på avføringen hennes. Så lenge hun ikke får smerter eller utslett, så er det ingenting i et sunt og normalt kosthold du skal holde deg unna. Er du usikker, eller er redd for at hun blir dehydrert, triller / kjører dere en tur innom helestasjonen. Der kan dere sitte og amme, og komme inn til helsesøster hvor dere sammen kan se på bleieinnhold osv.

Og siden du nevnte at det var blitt for travelt til at du fikk tatt vare på egne behov:

be om hjelp til å få tid til å spise, la pappaen lage god frokost til deg om morgenen, hvis han er borte på dagtid bør du få spist en gang eller to mens han er borte, før dere spiser middag og kvelds. Har du smerter slik at du stort sett er sengeliggende, be om at han lager noen matpakker til deg, så har du formiddagsmat klart. Og fyll opp vannflaske som du har ved siden av deg i "ammestolen", vannflasken tar du også med ut på tur.

Skrevet

Våre bæsjet bare bek på sykehuset, etter at vi kom hjem var det gul, flytende "morsmelkbæsj". Noen ganger grønn. Jeg kan ikke huske at de har hatt kremete avføring. Så det du beskriver høres normalt ut.

Skrevet

Brysternærte barn har veldig varierende avføring. Den kan være alt fra orange via lysegul til skikkelig grønn.

Svart er barnebeken, den kom vel mens du var på sykehuset regner jeg med.

Konsistensen varierer også. Den kremet er jo grei, så har du den grynete, "fnokkete", tynne, litt tykkere.

Hva det kommer av at den forandrer seg, er vanskelig å si. Joda, mors ernæring her nok en rolle, men også det at barnets tarmer utvikler seg hele tiden.

Så lenge barnet er nogenlunde tilpass og ikke har vondt, ville jeg ikke bekymre meg for avføringen :)

Skrevet

Den kan være veldig tynn de første ukene, og komme veldig fort!

Jeg ble bæsjet ned fra topp til tå en av det første nettene med nyfødt baby. Skikkelig bra trykk!

Så kan det endre seg fra å komme 8 ganger i døgnet til å komme en gang hver 14 dag.

Sålenge ungen får morsmelk og er fornøyd er alt normalt.

Gjest Sakzi
Skrevet

Den kan være veldig tynn de første ukene, og komme veldig fort!

Jeg ble bæsjet ned fra topp til tå en av det første nettene med nyfødt baby. Skikkelig bra trykk!

Så kan det endre seg fra å komme 8 ganger i døgnet til å komme en gang hver 14 dag.

Sålenge ungen får morsmelk og er fornøyd er alt normalt.

En gang hver 14 dag?? Det var vel litt lenge?

Skrevet

En gang hver 14 dag?? Det var vel litt lenge?

Det er ikke uvanlig hos barn som fullammes. Guttungen min holdt på sånn fra han var 2-6 mndr gammel.

Gjest Sakzi
Skrevet

Det er ikke uvanlig hos barn som fullammes. Guttungen min holdt på sånn fra han var 2-6 mndr gammel.

Det var lenge! Kjekt å vite. Da blir det ikke så skumelt når en selv får barn:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...