Gå til innhold

Rutiner for baby?

Anbefalte innlegg

Gjest rutinedama
Skrevet

Når bør man prøve å innøve litt mer rutiner og døgnrytme for babyer? Jeg føler jeg fikk så lite informasjon om det på barsel, var mer at de anbefalte å mate babyen hver gang den krevde det og få suge til den ble mett på samme bryst pga fettet var på slutten av melka, så det var ikke lurt å bytte bryst da, men heller bytte bryst ved neste amming. For å hindre melkespreng skulle en heller håndpumpe eller håndmelke seg litt på det andre brystet når man var ferdig for å lette litt på trykket, eventuelt la babyen rape og suge litt til til det ble lei og sovnet.

Babyen min er sånn at hun våkner når hun er sulten, da slikker hun seg rundt munnen og duller, går det for tregt hylgriner hun til hun får puppen. Så blir hun overivrig og skal ha pupp med en gang og blir rasende om hun ikke "treffer" puppen som hun skal eller det ikke kommer nok melk ut. I natt var det ekstra travelt, jeg følte jeg ikke klarte å få ut melk, men det var kanskje pga hun akkurat i natt skulle ha melk hver time! Jeg rekker jo ikke produsere melk så fort... før jeg kom hjem fra sykehuset rant melka så det flommet over omtrent fra begge brysta, og da var hun sånn at hun drakk seg mett og sovnet ved puppen, så roet hun seg og jeg kunne legge henne i egen seng, så våknet hun kanskje etter 3-4 timer og ville ha mer.

Jeg bare lurer om hvordan man øver inn rutiner jeg, det går ikke å la henne grine og grine til hun sovner, for hun gir seg ikke før hun får melka, og det er vel riktig at hun skal ha mat hver 3. time? Når kan jeg begynne å gi sjeldnere i så fall?

Gjest det tilpasser seg selv
Skrevet

Hei,

nei, det er ikke riktig at de skal stille seg inn til å få melk hver 3. time, selv om dette nok er et gjennomsnitt mange barn etterhvert ender opp med etterhvert.

jeg har ammet fire barn, og alle har vært veldig forskjellige.

I tillegg er vi kvinner veldig forskjellige, noen har stor melkeproduksjon og har fet og nok melk til at barnet er mett lenge etter det har diet, mens andre er avhengig av å gi bryst dobbelt så ofte for at barnet skal få nok mat.

Bli gjerne med i en barselgruppe, det er en fin anledning til å se at noen babyer spiser hele tiden, mens andre ikke har behov for det..

I perioder øker babyens behov for mat, den eneste måten din melkeproduksjon kan tilpasse seg dette på, er å amme mye oftere noen dager. Noen opplever bare merkbare økeperioder noen ganger i løpet av ammeperioden, andre har økedøgn ennenhver uke i et halvt år.. For noen holder det med et døgns tid hvor babyen spiser så å si kontinuerlig dag og natt, mens andre har tre-fire dager hvor det er slik.

Brystet blir aldri helt tomt, så er det nokså tomt, så kan du gjerne bytte bryst uten å vente til neste måltid, poenget er bare at barnet starter med høyre og venstre pupp annen hver gang og skal tømme det ganske bra, for å få den fete melken, og for å forebygge brystbetennelse hos deg.

At barnet ber om mat igjen etter en time, og du føler brystet ikke er fullt, er helt vanlig i perioder, og det er når dere ammer slik (ofte, og før du føler at det er helt fylt opp igjen) at produksjonen øker.

Etterhvert oppstår det rutiner av seg selv, de som fungerer, prøver du å beholde, inntill barnet har vokst litt mer og har helt andre behov enn det hadde for tre uker siden.

Sliter man veldig med å lage rutiner med de minste, er det ofte bortkastet, fordi de forandrer seg så fort.

Men hold på det som fungerer, og la resten skli på plass av seg selv.

Prøver du å lage lenger opphold mellom ammingene for å tilpasse deg 3-timers intervaller, så risikerer du at du mister økedøgnene, og at du ender opp med å streve med å ha nok melk når babyen nærmer seg halvåret og har behov for _mye_ melk. Dette opplevde mange kvinner i forrige generasjon, der målet var å dele døgnet inn i like lange "skift", med måltider og søvn etter klokken. Det var veldig mye oftere da at kvinner "mistet melken" enn man ser blant kvinner som fullammer på en mer "klokkefri" måte.

Noen vil helt fint kunne tilpasse seg 3-timers intervaller, men hos de fleste mennesker (og dyr som dier lenge), ser man at at det må tilbys (periodevis) hyppige måltider for å holde melkeproduksjonen i gang.

Snakk med helsesøster og barselgruppe, og ring gjerne ammehjelpen!

Skrevet

Generelt vil jeg råde deg til (basert på egen erfaring):

1) Gi fra begge bryst hvis det er nødvendig. Bytt på hvilken side du begynner på. Det er ofte bare det første som blir tømt skikkelig, og begge bør bli tømt jevnlig. Det er riktig at melken er fetere på slutten, men det betyr jo ikke at du skal nekte ungen bryst nr. 2 hvis h*n ikke er mett og fornøyd.

2) I perioder vil barnet ha melk hver time. Dette kan være en økeperiode. Melken produseres hele tiden, og produksjonen øker jo oftere og lenger babyen får suge. Dette regulerer seg ofte selv.

Jeg vet ikke hvor gammel babyen din er, men det med hver 3. time er ikke en fasit! Noen barn vil ha pupp oftere enn hver 3. time på dagtid og sjeldnere på nattestid, men for noen er det motsatt (dessverre...) Jeg fikk ikke faste, gode rutiner på noen av mine barn før det hadde gått minst 3 mnd....

Gjest Elextra
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, men tror ikke jeg ville tenkt på å få inn noe fastere rutiner før etter et par måneder. La barnet i stor grad styre selv, og ikke tenk på det med hver tredje time - det er gammeldags!

Siste barnet mitt ble ammet omtrent annehver time hele dagen fra han var ca. 2-7 måneder - til gjengjeld sov han 10 timer i strekk på natten! Dette passet meg ypperlig, men uansett må barnet styre det selv.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt da?

Min erfaring med mine 3 er at før de er rundt 12 uker er det nytteløst å prøve seg på noen rutiner. De ukene er det ungen som er sjefen!

Ja, det er slitsomt å amme hver time - det kalles gjerne økedøgn. Da begynner ungen å kreve mer mat, og for å øke produksjonen din suger ungen hyppigere.

De dagene (min erfaring er at de kommer ca hver 4. uke) gjør du lurt i å ta det så mye med ro som mulig. Sov når ungen sover, spis og drikk godt, ikke gjør husarbeide, ikke gå på besøk, ikke ha besøk. Slapp av og bare la unge suge så mye den vil.

Etter 1-2 dager roer det hele seg igjen, og de fleste spiser med ca 3 timers intervaller.

Skrevet

Jeg har lest at det aller meste av melka er produsert i løpet av den første timen etter forrige amming. Det at brystene ikke lenger føles like "sprengfulle" som på barsel betyr bare at melkeproduksjonen er i ferd med å stabilisere seg og tilpasse seg akkurat ditt barn.

Så innstiller melkeproduksjonen seg på barnets behov helt til barnet blir større og trenger mer mat og vil ha oftere for å bli mett. Da øker produksjonen igjen til barnets behov er fyllt pånytt. Sånn går det i rykk og napp.

Nå vet jeg ikke hvor gammel ungen din er, men du kan bare følge magefølelsen og la henne få melk så ofte hun vil. -det kan også hende du opplever det som jeg oppdaget med min yngste; hun ville gjerne fortsette å suge etter at hun egentlig var mett,men ble kjempesint hvis det kom mer melk! Problemet løste seg ved å putte inn smokken, hun hadde stort sugebehov...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...