Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære allvitende dol'ere:

Vet noen sånn cirka hva det vil koste å få lagt opp strøm fra hytta og bort til et anneks? Og hvor mye jobb er involvert? Og med det samme vi er i gang, kunne jeg tenke meg å få lagt opp en utvendig stikkontakt på selve hytta. Annekset er veldig lite, så der hadde det holdt med ca 2 stikkontakter.

Jeg antar man må grave ned kabelen mellom hytta og annekset, men hvor dypt??

Tota

AneM1365380603
Skrevet

Det er nesten helt umulig å svare på, men det høres ut som arbeid som tar ganske mange timer. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet elektrikerfirmaer for ca-pris, evt fastpris. Du skal se at prisene vil variere veldig.

Vi har lagt opp det meste her, men har fått det godkjent av elektriker. Der kan dere spare endel, om dere selv kan ta noe.

Jordkabler pleier de å legge ca en halv m under jorda.

Skrevet

Det er nesten helt umulig å svare på, men det høres ut som arbeid som tar ganske mange timer. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet elektrikerfirmaer for ca-pris, evt fastpris. Du skal se at prisene vil variere veldig.

Vi har lagt opp det meste her, men har fått det godkjent av elektriker. Der kan dere spare endel, om dere selv kan ta noe.

Jordkabler pleier de å legge ca en halv m under jorda.

Takk for svar.

''Jordkabler pleier de å legge ca en halv m under jorda.''

Kan jeg tolke dette som at elektrikerne selv graver??

AneM1365380603
Skrevet

Takk for svar.

Ofte graver man selv, sier min kjære her :) Dere kan evt leie noen til å gjøre det.

Gjest Elextra
Skrevet

For noen år siden fikk vi lagt elektrisitet i en gammel garasje. Da gravde vi faktisk grøften selv (etter elektrikerens instruks), og tettet også selv etterpå, det sparte vi en del penger på.

Men husker ikke hva det hele kostet - dette var uansett bare en del av et større elektrikerarbeid.

Skrevet

Ofte graver man selv, sier min kjære her :) Dere kan evt leie noen til å gjøre det.

Da blir det nok grave selv, ja:-)

Skrevet

For noen år siden fikk vi lagt elektrisitet i en gammel garasje. Da gravde vi faktisk grøften selv (etter elektrikerens instruks), og tettet også selv etterpå, det sparte vi en del penger på.

Men husker ikke hva det hele kostet - dette var uansett bare en del av et større elektrikerarbeid.

Takk for svar. Det er OK å grave selv, altså, men da hadde det isåfall vært greit å begynne på jobben i god tid _før_ elektrikeren dukker opp, og da blir det jo litt vanskelig å grave etter vedkommendes instrukser....;-)

med mindre de kommer på 'befaring' først da.

Skrevet

Det kommer jo an på om det er 5 meter eller 500 meter bort til anekset da, og åssen grunnen er ?

Her finner du "alle" svarene, untatt det du spurte etter...prisen!

http://www.standard.no/imaker.exe?id=5978&visdybde=2&aktiv=5978

Å, altfor mye info på den siden til at jeg gidder å lese;-) Vil bare ha et røft overslag i forbindelse med planleggingsfasen;-)

Og hvis vi graver selv, skulle jeg ikke tro det var så stor forksjell i pris for noen få ekstra meter med ledning;-)

Men hvis jeg skal tippe, vil jeg si at det er 5-6 meter som må graves, under enhver omstendighet under 10m.

Skrevet

Å, altfor mye info på den siden til at jeg gidder å lese;-) Vil bare ha et røft overslag i forbindelse med planleggingsfasen;-)

Og hvis vi graver selv, skulle jeg ikke tro det var så stor forksjell i pris for noen få ekstra meter med ledning;-)

Men hvis jeg skal tippe, vil jeg si at det er 5-6 meter som må graves, under enhver omstendighet under 10m.

Regn ca. 300.- pr punkt, dvs. 3 stikkontakter er ca 900.-.

Grav sjøl og få lagt kabelen, etter anvisning forespørsel fra elektriker, så kan h*n gjøre resten.

Tja...2-3000.- bør du rekne med, om du får tak i en som gjør det billig.

Gjest Elextra
Skrevet

Takk for svar. Det er OK å grave selv, altså, men da hadde det isåfall vært greit å begynne på jobben i god tid _før_ elektrikeren dukker opp, og da blir det jo litt vanskelig å grave etter vedkommendes instrukser....;-)

med mindre de kommer på 'befaring' først da.

Ikke sikkert dere trenger instrukser, da :). Men vi ville gjerne vite nøyaktig hvor grøften skulle begynne og ende, men kan hende er det innlysende. Og hvor dypt - mener vi gravde 40-50 cm. Den trenger ikke være særlig bred.

Skrevet

Ikke sikkert dere trenger instrukser, da :). Men vi ville gjerne vite nøyaktig hvor grøften skulle begynne og ende, men kan hende er det innlysende. Og hvor dypt - mener vi gravde 40-50 cm. Den trenger ikke være særlig bred.

Helt innlysende er det vel neppe;-) Kommer an på på hvilket sted i hytta de borrer hull i veggen for å føre ledningen ut, og det igjen kommer vel an på hvor på ytterveggen vi vil ha utvendig stikkontakt....;-)

AneM1365380603
Skrevet

Da blir det nok grave selv, ja:-)

Alt dere kan gjøre selv vil redusere regningen. Jeg er sikker på at dere vil få det kjempekjekt med gravingen. Sønnen din vil elske å få være nyttig med skikkelig mannfolkarbeide :o)

Skrevet

Takk for svar.

Elektrikeren tar nok ikke på seg å grave, med mindre hun/han er veldig i beit for oppdrag

tipper

Gjest ViViola
Skrevet

Stykkpris for punkt var, for oss, 450,-. Men det varierer veldig.

Graving og slik har du fått gode svar på, men:

Når dere nå skal ha inn oppvaskmaskin på hytta, samt få strøm ut i et anneks, så kan dere komme bort i at dere må legge inn ekstra kurser. Oppvaskmaskina er gjerne på en egen kurs. Og i hytter, om hytta er noen år i alle fall, så er det ikke sikkert at du har opplegg som takler dette.

Inviter med deg noen staute elektrikkere på hyttetur og la dem komme med tilbud, med mindre du er veldig sikker på at det du har er nok og det KUN blir de tingene du snakker om som må gjøres - da kan du spørre på telefon.

:-)

(Jeg kan skrive et tilsvarende innlegg om elektrikkere, altså, som jeg gjorde om rørleggere i den neste tråden din...)

Skrevet

Når dere nå skal ha inn oppvaskmaskin på hytta, samt få strøm ut i et anneks, så kan dere komme bort i at dere må legge inn ekstra kurser. Oppvaskmaskina er gjerne på en egen kurs. Og i hytter, om hytta er noen år i alle fall, så er det ikke sikkert at du har opplegg som takler dette.

Inviter med deg noen staute elektrikkere på hyttetur og la dem komme med tilbud, med mindre du er veldig sikker på at det du har er nok og det KUN blir de tingene du snakker om som må gjøres - da kan du spørre på telefon.

(Jeg kan skrive et tilsvarende innlegg om elektrikkere, altså, som jeg gjorde om rørleggere i den neste tråden din...)

''Når dere nå skal ha inn oppvaskmaskin på hytta, samt få strøm ut i et anneks, så kan dere komme bort i at dere må legge inn ekstra kurser. Oppvaskmaskina er gjerne på en egen kurs. Og i hytter, om hytta er noen år i alle fall, så er det ikke sikkert at du har opplegg som takler dette.''

Takk for tips, men akkurat det elektriske er ganske nytt og av "husstandard", så jeg tror det er nok kurser;-) Men må seffer'n spørre elektrikeren om det:-)

Gjest ViViola
Skrevet

''Når dere nå skal ha inn oppvaskmaskin på hytta, samt få strøm ut i et anneks, så kan dere komme bort i at dere må legge inn ekstra kurser. Oppvaskmaskina er gjerne på en egen kurs. Og i hytter, om hytta er noen år i alle fall, så er det ikke sikkert at du har opplegg som takler dette.''

Takk for tips, men akkurat det elektriske er ganske nytt og av "husstandard", så jeg tror det er nok kurser;-) Men må seffer'n spørre elektrikeren om det:-)

Da har du kontroll (hvorfor trodde jeg noe annet?! ;-)), og kan spørre mer konkret om akkurat det du skal ha gjort.

Skrevet

Noe helt annet: Holdt på å fikk skikkelig bakoversveis over et innlegg på 1200 nyeste om en veske som kommer ut av rompa;-)

Men da jeg klikket for å lese hva dette kunne være for slags perversiteter, så at jeg at trådstarter mente " vÆske"... *hi hi*

Så av og til tenker jeg tydeligvis for _mye_ koffert;-)

Gjest ViViola
Skrevet

Noe helt annet: Holdt på å fikk skikkelig bakoversveis over et innlegg på 1200 nyeste om en veske som kommer ut av rompa;-)

Men da jeg klikket for å lese hva dette kunne være for slags perversiteter, så at jeg at trådstarter mente " vÆske"... *hi hi*

Så av og til tenker jeg tydeligvis for _mye_ koffert;-)

Analfiksering, kalles det. HE-HE!

;-)

Gjest ViViola
Skrevet

Analfiksering, kalles det. HE-HE!

;-)

... eller var det motehysteri?

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...