Åsemor Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Kanskje vi skulle hatt et eget selvangivelse-forum her? Jeg tror ikke dette blir mitt første spørsmål, for å si det sånn. På selvangivelsen min står det: "negativ formue overført fra ektefelle" Og motsatt står på gubbens. Betyr det at vi lignes under ett? (For hvis vi gjør det så skal vi i skatteklasse 2 ettersom jeg leser meg frem til?) Eller er det å lignes under ett noe helt annet? 0 Siter
morsan Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Ektefeller lignes alltid felles på _formue_, selv om hver av dem lignes i klasse 1 for _inntekt_. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Alle ektefeller lignes under ett på den måten at gjeld og formue skal fordeles på den måte som totalt er mest gunstig. Mao, har du negativ formue, mens mannen din har positiv formue, vil din negative formue bli overført ham, for at han ikke skal få formueskatt. På samme måte er det med f.eks. gjeldsrenter/innskuddsrenter. Å være i skatteklasse 2 dreier seg om noe helt annet. 0 Siter
Åsemor Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Alle ektefeller lignes under ett på den måten at gjeld og formue skal fordeles på den måte som totalt er mest gunstig. Mao, har du negativ formue, mens mannen din har positiv formue, vil din negative formue bli overført ham, for at han ikke skal få formueskatt. På samme måte er det med f.eks. gjeldsrenter/innskuddsrenter. Å være i skatteklasse 2 dreier seg om noe helt annet. Ok, takker og bukker. 0 Siter
Åsemor Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Ektefeller lignes alltid felles på _formue_, selv om hver av dem lignes i klasse 1 for _inntekt_. Okei, skjønner. 0 Siter
Åsemor Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Alle ektefeller lignes under ett på den måten at gjeld og formue skal fordeles på den måte som totalt er mest gunstig. Mao, har du negativ formue, mens mannen din har positiv formue, vil din negative formue bli overført ham, for at han ikke skal få formueskatt. På samme måte er det med f.eks. gjeldsrenter/innskuddsrenter. Å være i skatteklasse 2 dreier seg om noe helt annet. Men det var jævla vanskelig å finne ut på nettsiden til skatteetaten hva som skal til for å få skatteklasse 2... Har skjønt at det er hvis han forsørger meg, men er det summen av hele året, eller situasjonen ved nyttår som er gjeldene, tro? 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Sitat fra rettledningen: "Ektefeller som liknes sammen, blir enten satt i skatteklasse 2F eller 1E. Skatteklasse 2F viser at inntekt og formue er liknet under ett og fordelt mellom ektefellene i forhold til hver ektefelles netto inntekt og netto formue. Skatteklasse 1E viser at ektefellenes inntekt er liknet særskilt. Selv om inntektene liknes særskilt, blir formuen alltid lignet felles i skatteklasse 2 og fordelt mellom ektefellene i forhold til hver ektefelles netto formue." På det arket der det står om du får noe igjen eller ei står det "sum skatter og avgifter i klasse........" Der ser du hvilken klasse dere er liknet i. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. april 2008 Skrevet 9. april 2008 Men det var jævla vanskelig å finne ut på nettsiden til skatteetaten hva som skal til for å få skatteklasse 2... Har skjønt at det er hvis han forsørger meg, men er det summen av hele året, eller situasjonen ved nyttår som er gjeldene, tro? Jeg kan ikke reglene i detalj, håper noen andre kan svare deg. 0 Siter
Atene Skrevet 9. april 2008 Skrevet 9. april 2008 Men det var jævla vanskelig å finne ut på nettsiden til skatteetaten hva som skal til for å få skatteklasse 2... Har skjønt at det er hvis han forsørger meg, men er det summen av hele året, eller situasjonen ved nyttår som er gjeldene, tro? Det er summen av hele året. Skatteklasse 2 får dere hvis det lønner seg for dere. Men hvis mannen din får klasse 2, blir dere lignet sammen, og dermed blir din inntekt beskattet med hans marginalprosent. For at det ikke skal spise opp hele gevinsten med det ekstra personfradraget, må din inntekt ha vært lav hele året. Det er ligningskontoret som skal regne ut hva som lønner seg, og velge den løsningen som er best for dere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.