Gå til innhold

Sjarmtroll ;p

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig det var han som grunna DOL (lalalala) JADA, kjeeeeeder meg:-)

*S*

Skrevet

Hehe, nei det tror jeg ikke. De læres opp til faenskap fra de er små.

Problemet er at de ikke vil sende barna på skole og skal man få dem dit må de kjøres frem og tilbake, de voksne har ikke såpass vett i skallen at de sender dem avgårde selv.

Det var jo en avisartikkel for et par år tilbake om den første sigøyneren noensinne som hadde tatt artium. Snakk om klassereise!!

Mener å huske at vedkommende ikke fikk noe oppbacking fra familen...

Skrevet

Faen for noen idioter og tullinger, de klarer ikke å fungere en gang hvis de ikke har en leder, nå er det full kaos etter at lederen døde.

Det verste er at de er analfabeter hele gjengen og enda verre er at myndighetene ikke gjør noe med det.

Myndighetene har faktisk forsøkt. Men kulturkollisjonen er så enorm at det er forferdelig vanskelig. F.eks. blir en som tar imot et undervisningstilbud og på den måten "innordner seg" vår livsstil, sett på som en forræder og sviker.

Jeg er gammel nok til å huske et "sigøynerprosjekt" der det ble brukt noe sånt som 800 millioner (over flere år) på skole- og botilbud. Det var mislykket, alt ble knust og ingen kom gjennom grunnskolen.

Hvis man skal søke staten om erstatning for manglende opplæring, bør man også være villig til å ta imot de tilbud som finnes. De ville tjent på å får utdannet noen av "sine egne", slik at de selv kunne undervise barna når de reiser. Nå får de stort sett opplæring innen "bransjer" som ikke tåler dagens lys.

Skrevet

Det jeg ikke fatter er at de skriker opp om hvordan de behandles av resten av samfunnet og sånt - men de gjør jo faen ikke en dritt for å bedre inntrykket vi har av dem?!

Skrevet

Det var jo en avisartikkel for et par år tilbake om den første sigøyneren noensinne som hadde tatt artium. Snakk om klassereise!!

Mener å huske at vedkommende ikke fikk noe oppbacking fra familen...

Tenk at vedkommende ikke fikk støtte fra familien, det sier jo sitt, helt utrolig. Det er tydeligvis status å være analfabet.

Skrevet

Myndighetene har faktisk forsøkt. Men kulturkollisjonen er så enorm at det er forferdelig vanskelig. F.eks. blir en som tar imot et undervisningstilbud og på den måten "innordner seg" vår livsstil, sett på som en forræder og sviker.

Jeg er gammel nok til å huske et "sigøynerprosjekt" der det ble brukt noe sånt som 800 millioner (over flere år) på skole- og botilbud. Det var mislykket, alt ble knust og ingen kom gjennom grunnskolen.

Hvis man skal søke staten om erstatning for manglende opplæring, bør man også være villig til å ta imot de tilbud som finnes. De ville tjent på å får utdannet noen av "sine egne", slik at de selv kunne undervise barna når de reiser. Nå får de stort sett opplæring innen "bransjer" som ikke tåler dagens lys.

Det er helt klart at dette er svært vanskelig, det er det ingen tvil om, men det nytter ikke å gi opp, det må settes harde krav og kravene må føles på kroppen hele tiden, så kanskje vi i neste århundre får dem til å gå på skole.

Men dette har jeg ingen fasittsvar på, en ting er sikkert, enkelt er det ikke så lenge de ikke vil selv.

Nå reiser de ikke så mye som de gjorde før heller, så det er ikke noe stort problem å få ungene på skolen.

Jeg lurer på hva som er årsaken til at de vil være analfabeter. Det i seg selv bør ikke være rare statusen å ha i "ryggsekken"

Skrevet

Tenk at vedkommende ikke fikk støtte fra familien, det sier jo sitt, helt utrolig. Det er tydeligvis status å være analfabet.

Ja, absolutt! Men det oppfattes vel kanskje som en slags sviker? En som lykkes på slike felter blir jo en understreking av alle de andre _ikke_ har lykkes...

Jeg husker forretsen en TV-dokumentar jeg så for maaange år siden, om noen sigøynere i et annet land. En oppfatning de alle hadde var at hvis jeg har svindlet deg, så er ikke jeg slem eller sleip - det er du som er dum som har latt deg svindle!

Med en slik innstilling sier det seg selv hva som gir høyest status innen gruppen.

Men tilbake til det med manglende støtte til barn som utdanner seg: Man kan jo møte tilsvarende holdninger også i rene norske miljøer - er det ikke bra nok å jobbe på fiskefabrikken som far og farfar har gjort? Neida, har blitt fiiin på det og må til Oslo for å studere et fjollete teoretisk fag....

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1207812174' post='3847387]

Å møte på noen av dette kaliberet er nok slett ingen ønskedrøm, nei. Bra at du brølte i fra ;o)

Jeg er høflig de to første gangene, eller andre gangen så gir jeg uttrykk fra at jeg begynner å bli irritert, uten at jeg er uhøflig. Men tredje gangen har de fått muligheter nok til at de fortjener at jeg sier kraftig i fra.

Dette kan provoserer meg ganske kraftig, hehe.

Skrevet

Ja, absolutt! Men det oppfattes vel kanskje som en slags sviker? En som lykkes på slike felter blir jo en understreking av alle de andre _ikke_ har lykkes...

Jeg husker forretsen en TV-dokumentar jeg så for maaange år siden, om noen sigøynere i et annet land. En oppfatning de alle hadde var at hvis jeg har svindlet deg, så er ikke jeg slem eller sleip - det er du som er dum som har latt deg svindle!

Med en slik innstilling sier det seg selv hva som gir høyest status innen gruppen.

Men tilbake til det med manglende støtte til barn som utdanner seg: Man kan jo møte tilsvarende holdninger også i rene norske miljøer - er det ikke bra nok å jobbe på fiskefabrikken som far og farfar har gjort? Neida, har blitt fiiin på det og må til Oslo for å studere et fjollete teoretisk fag....

Det finnes nok av fordommer og rariteter blant oss også, uten tvil, men som regel går det andre veien, altså at noe er mer status enn annet og med det mener jeg at noen prøver å være finere enn andre. Det skjønner jeg mer, enn å prøve å se mest mulig dum ut:-)

Dette med at noen er så dumme at de lar seg svindle vet jeg ganske mye om, fordi jeg har jobbet med endel sånne saker. De som har utmerket seg i slike saker er våre nye landsmenn. De gangene jeg har fått det svaret så skal jeg si at mrxx blir sint:-) Da får de passet sitt ganske kraftig påskrevet, hehe.

Det provoserer meg kraftig.

Skrevet

Det jeg ikke fatter er at de skriker opp om hvordan de behandles av resten av samfunnet og sånt - men de gjør jo faen ikke en dritt for å bedre inntrykket vi har av dem?!

Du får sagt det!

Jeg er så enig, så enig.

Skrevet

Det finnes nok av fordommer og rariteter blant oss også, uten tvil, men som regel går det andre veien, altså at noe er mer status enn annet og med det mener jeg at noen prøver å være finere enn andre. Det skjønner jeg mer, enn å prøve å se mest mulig dum ut:-)

Dette med at noen er så dumme at de lar seg svindle vet jeg ganske mye om, fordi jeg har jobbet med endel sånne saker. De som har utmerket seg i slike saker er våre nye landsmenn. De gangene jeg har fått det svaret så skal jeg si at mrxx blir sint:-) Da får de passet sitt ganske kraftig påskrevet, hehe.

Det provoserer meg kraftig.

Du påskriver en del pass, skjønner jeg;-)

Skrevet

Såså, slapp av med generaliseringen da. Med 12 millioner sigøynere i verden, 4000-5000 av disse i Norge, er det vel neppe alle i den folkegruppen som ikke klarer å oppføre seg?

Skrevet

Du påskriver en del pass, skjønner jeg;-)

Det hender det ja, uten tvil, i alle fall hvis jeg blir provosert:-)

Skrevet

Såså, slapp av med generaliseringen da. Med 12 millioner sigøynere i verden, 4000-5000 av disse i Norge, er det vel neppe alle i den folkegruppen som ikke klarer å oppføre seg?

Forhåpentligvis er det mange som oppfører seg også, men det var jo bl.a. en reportasje i VG nylig om et sigøynerbryllup (eller var det en forlovelsesfest?) i et leid lokale. Det så ikke ut etter dem og det ville koste i dyre dommer å få lokalet i normal stand igjen etterpå - selvfølgelig fikk de ikke tak i noen av de ansvarlige i etterkant....

Skrevet

Forhåpentligvis er det mange som oppfører seg også, men det var jo bl.a. en reportasje i VG nylig om et sigøynerbryllup (eller var det en forlovelsesfest?) i et leid lokale. Det så ikke ut etter dem og det ville koste i dyre dommer å få lokalet i normal stand igjen etterpå - selvfølgelig fikk de ikke tak i noen av de ansvarlige i etterkant....

Jeg skjønner hva du mener altså, og de har nok sin egen "etikk" disse her, men likevel synes jeg det er viktig å ikke generalisere, ala alle pakistanere er kriminelle, eller alle muslimer er terrorister:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...