Gå til innhold

Når andre skryter av sin lykke.

Anbefalte innlegg

Gjest bernte
Skrevet

F.eks så sliter dattera mi faglig på skolen. Jeg fortalte dette til en veninne og alt hun hadde si var å legge ut om hvor utrolig flinke hennes barn. Hvordan hadde du reagert?

Dette er bare et av flere eksempler. Jeg vurderer å bryte kontakten. Får en en følese av skadefro og overlegenhet. Bør man ikke da kutte ut?

Gjest D*lilith
Skrevet

Vet ikke om jeg hadde reagert så sterkt,er vant med at foreldre skryter av barna sine.

Men det var kanskje dårlig gjort å si det i den settingen.

Gjest bertne
Skrevet

Vet ikke om jeg hadde reagert så sterkt,er vant med at foreldre skryter av barna sine.

Men det var kanskje dårlig gjort å si det i den settingen.

Helt greit at en skryter litt men ikke når andre forteller om sitt problem på det området. Da blir det bare som å legge sten til byrden. Jeg kan ofte glede meg over andres lykke men ikke når det blir en slags arroganse og selvskry ut av det.

Skrevet

I det tilfellet ville jeg fortalt mer konkret om din datter, slik at venninna di får bedre sjanse til å forstå og forholde seg til dine bekymringer, og ta del i det. Noen må ha litt ekstra hjelp - venninna di, altså :)

Skrevet

Ikke la deg påvirke av dette. Når du forteller om de problemene ditt barn sliter med og hun begynner å rose sitt barn opp i skyene, så si f.eks.: "Det er kjempeflott at barnet ditt klarer seg så fint på skolen, men akkurat nå har jeg behov for å prate om mitt barn som sliter på skolen. Kanskje du har noen gode råd?"

Sier du det på denne måten, vil hun nok "våkne opp" og skjønne at hun gjorde noe dumt.

Vi foreldre elsker å snakke om ungene våre og spesielt om alle de bra tingene ungene våre gjør ;)

Jeg tror kanskje også du sliter litt mer at datteren din har faglige problemer? I så fall regner jeg med at PPT er med i bildet?

Jeg tenker også at du bør prøve å fokusere på ting datteren din er _flink_ til, for det finnes helt sikkert slike ting ved henne også :)

Det er ikke alltid faglig dyktighet er det viktigste ;)

Skrevet

Venninnen burde ha hat såpass antenner at hun ikke nevnte dette om sin egne barn i en slik setting. Da burde hun forstå at det blir helt feil. Av og til kan man begynne å lure på enkelte, hvor egosistiske de kan være.

Har vært på seminar i et par dager, hvor det var flere i høyere stillinger. Det er merkelig hvor opptatt de er av å snakke om seg selv. De spør først "hva jobber du med og hvor?",så rekker du knapt å svare før de begynner å snakke om seg selv og sitt. Det er ikke opptatt av hva og hvor du jobber, men bruker det som en innfallsport for å kunne snakke om seg selv. Jeg må si jeg ble ganske flirete etter hvert som jeg sto der og observerte dette.

Det er mange som skrur opp sin egen viktighet og uerstattelighet, selv om kirkegården er full av såkaldte uerstattelig mennesker.

Skrevet

Helt feil tidspunkt å skryte av sine barn.

Hun har sikkert noen råd å gi som har fungert på hennes barn og dette burde hun i så fall formidle videre til deg isteden for å skryte av barna sine.

Jeg synes ikke du skal bryte kontaken, men jeg synes du skal spørre om hun har noen tips å gi deg som du ikke selv har forsøkt.

Gjest Elextra
Skrevet

Hun er vel bare usikker som mange andre, og føler derfor for å skryte av seg og sine. Du får bare heve deg over det :).

Gjest D*lilith
Skrevet

Helt greit at en skryter litt men ikke når andre forteller om sitt problem på det området. Da blir det bare som å legge sten til byrden. Jeg kan ofte glede meg over andres lykke men ikke når det blir en slags arroganse og selvskry ut av det.

Ja,det var dårlig gjort i den settingen.

Skrevet

Venninnen burde ha hat såpass antenner at hun ikke nevnte dette om sin egne barn i en slik setting. Da burde hun forstå at det blir helt feil. Av og til kan man begynne å lure på enkelte, hvor egosistiske de kan være.

Har vært på seminar i et par dager, hvor det var flere i høyere stillinger. Det er merkelig hvor opptatt de er av å snakke om seg selv. De spør først "hva jobber du med og hvor?",så rekker du knapt å svare før de begynner å snakke om seg selv og sitt. Det er ikke opptatt av hva og hvor du jobber, men bruker det som en innfallsport for å kunne snakke om seg selv. Jeg må si jeg ble ganske flirete etter hvert som jeg sto der og observerte dette.

Det er mange som skrur opp sin egen viktighet og uerstattelighet, selv om kirkegården er full av såkaldte uerstattelig mennesker.

''Det er ikke opptatt av hva og hvor du jobber, men bruker det som en innfallsport for å kunne snakke om seg selv.'' Og dess mindre du etterhvert lytter, men bare nikker høflig, (fordi du er falt av lasset og tenker på helt andre ting enn skrytepaven..) jo mer prater de, for liksom å slå gjennom....

Skrevet

''Får en en følese av skadefro og overlegenhet. Bør man ikke da kutte ut?''

Dette er ikke fint gjort av henne. Jeg ville tatt tak i det med henne siden hun er en venninne. Si det som det er, at alt ikke dreier seg om henne og hennes kanskje? Jeg synes ikke du skal kutte henne ut hvis hun ellers har en god side og er en god venn du kan ha gjennom livet.

Skrevet

''Får en en følese av skadefro og overlegenhet. Bør man ikke da kutte ut?''

Dette er ikke fint gjort av henne. Jeg ville tatt tak i det med henne siden hun er en venninne. Si det som det er, at alt ikke dreier seg om henne og hennes kanskje? Jeg synes ikke du skal kutte henne ut hvis hun ellers har en god side og er en god venn du kan ha gjennom livet.

''Si det som det er, at alt ikke dreier seg om henne og hennes kanskje?'' Min erfa er at man må være mer diplomatisk ellers kommer folk bare i forsvarsposisjon istedenfor konstruktiv dialog. Er ellers enig med deg :)

Skrevet

''Det er ikke opptatt av hva og hvor du jobber, men bruker det som en innfallsport for å kunne snakke om seg selv.'' Og dess mindre du etterhvert lytter, men bare nikker høflig, (fordi du er falt av lasset og tenker på helt andre ting enn skrytepaven..) jo mer prater de, for liksom å slå gjennom....

Hehe, ja det er sant.

Skrevet

Det gjelder nå ikke bare folk i høyere stillinger, det der. Det er akkurat like vanlig hos de andre. De velger å snakke om noe helt annet, men målet er det samme - å snakke om seg selv. Me, me, me, me, me. Det er veldig vanlig, men jævlig irriterende siden vi jo i grunnen selv har noe mye mer interessant å melde selv.

Gjest dont smile, be sad
Skrevet

Det er veldig unorsk å snakke om det positive og gode - især om det gjelder en selv.

Nei, en bør bidra med noe negativt!

Skrevet

Jepp. Jævlig unødvendig å begynne å snakke om sine egne flinke barn når andre forteller om sine barn med skoleproblemer. Enig med deg der. Tyder på at de ikke bryr seg mye om det du sier. Jeg hadde ikke giddet å ha særlig kontakt med folk dersom dette gjentok seg stadig.

Skrevet

Det er veldig unorsk å snakke om det positive og gode - især om det gjelder en selv.

Det var da ikke det vedkommende mente. Selvsagt skal man fortelle om sin lykke, men man trenger ikke smøre det inn, når folk forteller om problemene barna har på skolen.

Skrevet

Det gjelder nå ikke bare folk i høyere stillinger, det der. Det er akkurat like vanlig hos de andre. De velger å snakke om noe helt annet, men målet er det samme - å snakke om seg selv. Me, me, me, me, me. Det er veldig vanlig, men jævlig irriterende siden vi jo i grunnen selv har noe mye mer interessant å melde selv.

Enig i det, men i dette tilfellet var det mange i høyere stilinger og utdannelse som var der.

Mrs. Wallace
Skrevet

Selvsagt er det noen som må trekke frem typisk norsk-kortet, noe som selvsagt er helt irrelevant i denne sammenhengen.

Å legge ut om hvor flinke og vellykkede barn man har når en venn forteller at hun sliter med sitt eget barn, er ikke å være positiv og bidra med noe fint. Det er det stikk motsatte: Å ignorere andres følelser, dermed er det ren negativitet, forkledd som gladsnakk.

Alt til sin tid, er det noe som heter. Selvsagt skal det være rom for å skryte av barna sine. Men dette var helt klart ikke den tiden. Tid for folkeskikk er det imidlertid alltid.

Skrevet

Enig i det, men i dette tilfellet var det mange i høyere stilinger og utdannelse som var der.

Trodde du mente at det var typisk for mennesker i høyere stillinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...