Gå til innhold

Noen gode "gourmet" oppskrifter på fisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil overraske min kjære med en ordentlig "gourmet" middag på lørdag, og siden vi begge elsker all fisk, ønsker jeg en god oppskrift. Har printet ut mye spennende fra Apertif.no, men kanskje noen her inne har en deilig fiske-rett å dele med meg? Og gi meg noen gode råd om fremgangsmåte?

Skrevet

Denne har blitt en favoritt:

http://artoftaste.no/servlet/region?name=V2_SEKSJON_MAT_SOK_VIS&item=10726849

Vi har også blitt veldig glade i å steke lakse- eller ørretfileter i ovnen på en seng med grønnsaker. Bruker gjerne gulrot, vårløk, pastinakk, fennikkel eller hva vi har i huset. Legger grønnsakene i en ildfast form og setter dem i ovnen (220 grader)i ca. 15 minutter. Deretter saltes og pepres laksefiletene og legges oppå grønnsakene og alt settes inn i ovnene igjen i 15 minutter til. Serveres med råstekte potetbåter som kan stekes i samme ovn eller røstipoteter eller ris.

Skrevet

En av de absolutte fiske-favorittene blant den mannlige garde her i huset, er lakse- eller ørretwok.

Du steker opp de grønnsakene du vil bruke i olivenolje og litt revet ingefær først. For eksempel: Løk, brokkoli, minimais, paprika. Jeg pleier ofte å bruke sukkererter også, men de har jeg i rett før servering.

Når grønnsakene er woket, legges disse til side på et fat.

Så stekes fisken.Den er kuttet i terninger, 2-2 cm eller større, og godt krydret med salt og pepper. Pass på å vend forsiktig.

Når fisken nesten er gjennomstekt, har du i sausen.

Den er sammensatt av like deler vanlig buljongblanding og søt chilisaus, med en liten dæsj soyasaus. Dette får koke et par minutter, før du har i grønnsakene.

Serveres med jasminris.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...