fuji1365380447 Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Vi eier en to-mannsbolig, hvor vi bor i ene halvparten selv, og leier ut den andre delen. Kontrakten er tidsbegrenset på to år, med gjensidig 3. mnd oppsigelse. Vi vurerer å flytte til en annen by, og vil derfor selge hele huset. Har vi lov til å si opp leieboere med salg som grunn, eller må vi selge huset med leieboere? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Hussalg er en helt gyldig grunn til oppsigelse, men det kan jo hende at eventuelle kjøpere gjerne vil fortsette å leie ut. 0 Siter
Gjest Piiriion Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Nei, dere kan ikke si opp leieboerne fordi dere skal selge. Fra leieportalen.no: ''Spørsmål 8 Der leies en bolig og som skal selges. Utleier sender leier en oppsigelse og begrunner salget. Må leieboer da flytte etter oppsigelsen? Nei, Husleieloven gir ikke utleier adgang til å si opp leieboer som følge av salg av boligen. Leieboeren beholder alle sine rettigheter og plikter ved at leieavtalen videreføres med ny utleier. Ny utleier kan da komme med et nytt konto nummer for husleie innbetaling. Ta kontakt med oss pr telefon nr 55 31 65 00 om det er spørsmål i slike saker.'' 0 Siter
Gjest Piiriion Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Hussalg er en helt gyldig grunn til oppsigelse, men det kan jo hende at eventuelle kjøpere gjerne vil fortsette å leie ut. Kanskje greit å vite hva du snakker om før du svarer? Hussalg er IKKE gydlig grunn til oppsigelse. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Kanskje greit å vite hva du snakker om før du svarer? Hussalg er IKKE gydlig grunn til oppsigelse. Det er det verste jeg har hørt! Om de får tre måneders oppsigelsestid, så er det vel ingen som kan nekte å flytte...? 0 Siter
Gjest Piiriion Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Det er det verste jeg har hørt! Om de får tre måneders oppsigelsestid, så er det vel ingen som kan nekte å flytte...? Klart de kan nekte å flytte, om begrunnelsen for oppsigelsen er salg av boligen. Det er nemlig ikke lov. Leietaker skal ikke "tape" på at utleier vil selge boligen. Les svaret mitt til fuji. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Kanskje greit å vite hva du snakker om før du svarer? Hussalg er IKKE gydlig grunn til oppsigelse. Jeg leier ut en hybelleilighet og vil selge boligen, nye eiere vil ta i bruk hybelleiligheten selv, det må da være en oppsigelsesgrunn? Eller er jeg helt på jordet...? 0 Siter
trampetroll Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Jeg leier ut en hybelleilighet og vil selge boligen, nye eiere vil ta i bruk hybelleiligheten selv, det må da være en oppsigelsesgrunn? Eller er jeg helt på jordet...? Da må de nye eierne si opp leietakerne, med begrunnelse av at de skal ta ibruk delen selv. For å skulle ta i bruk leiligheten selv er såvidt jeg vet en gyldig grunn til oppsigelse. Mulig det avhenger av husleiekontrakten. Slik var det i alle fall da jeg leide, og utleier skulle selge. (Men jeg flyttet jeg, da, så jeg fikk aldri prøvd det i praksis. Husker bare at jeg sjekket ut hvordan det var, og forsto det slik at det var sånn) 0 Siter
kvitre Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Hvis dere vil pusse opp leiligheten før dere selger, så kan dere bruke oppussing som grunn. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Da må de nye eierne si opp leietakerne, med begrunnelse av at de skal ta ibruk delen selv. For å skulle ta i bruk leiligheten selv er såvidt jeg vet en gyldig grunn til oppsigelse. Mulig det avhenger av husleiekontrakten. Slik var det i alle fall da jeg leide, og utleier skulle selge. (Men jeg flyttet jeg, da, så jeg fikk aldri prøvd det i praksis. Husker bare at jeg sjekket ut hvordan det var, og forsto det slik at det var sånn) Da er jo alt helt greit;) Jeg skal ikke selge huset mitt, altså, så leieboerene mine er helt trygge;) 0 Siter
fresja Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Jeg leidde en gang hos noen mens de ventet på å få solgt huset; vi var tilsammen 5 leieboeret. Da de fikk solgt huset, fikk vi beskjed om å være ute innen fredag... Heldigvis skaffet arbeidsgiver midlertidige bosteder. Jeg kjøpte hus med leieboere i kjelleren. De bodde der til de sa opp selv. Helt ok for meg. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 Som de andre sier - salg er ikke grunn til å si opp leieboere. Stusset over dette selv da vi skulle selge en utleieleilighet for noen år siden. Og her var hele leiligheten utleid - ikke bare en hybel. Vi sa opp leieboerne, og håpet de ikke skulle sette seg på bakbeina, og det gjorde de heller ikke. En megler jeg kjenner påstod at vi ikke hadde rett til å si opp leieboerne "kun" på grunn av salget. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.