Gå til innhold

Alenemor og høyskoleutdanning

Gjest har lyst til å komme meg videre :o))

Anbefalte innlegg

Gjest har lyst til å komme meg videre :o))
Skrevet

Hei

Er det noen her inne som har tatt høyskoleutdanning og vært alene med barn? Har så lyst til å komme meg videre i livet i forhold til utdannelse, men har ingen høyskole i nærheten hvor jeg bor..

Hvilke økonomiske konsekvenser får det å være student og alenemor? Får man noen form for støtte?

ALLE råd, tips og fakta mottas med takk i forhold til dette!!! :o))

Skrevet

Jeg tok universitetsutdanning. I tillegg til studielån (ca 1000.- ekstra i måneden i fht studenter uten barn) fikk jeg bostøtte pga lav inntekt. Det vanskeligste var egentlig "feriene", for du får ikke studielån om sommeren, så da må man jobbe mens barna har fri fra skolen i 8 uker.

Gjest har lyst til å komme meg videre:o)
Skrevet

Jeg tok universitetsutdanning. I tillegg til studielån (ca 1000.- ekstra i måneden i fht studenter uten barn) fikk jeg bostøtte pga lav inntekt. Det vanskeligste var egentlig "feriene", for du får ikke studielån om sommeren, så da må man jobbe mens barna har fri fra skolen i 8 uker.

..feriene har jeg ikke tenkt på, faktisk..

Bostøtte og studielån... men hva annet har man krav på i tillegg til bidrag og barnetrygd? Jeg har forsøkt å se på nav sine sider, men der står det jo ingen ting, som jeg ser, hvertfall...

Skrevet

..feriene har jeg ikke tenkt på, faktisk..

Bostøtte og studielån... men hva annet har man krav på i tillegg til bidrag og barnetrygd? Jeg har forsøkt å se på nav sine sider, men der står det jo ingen ting, som jeg ser, hvertfall...

Du kan ha krav på overgangsstønad, hvis du ikke har brukt opp støtteperioden din.

Hvis du har mottatt støtte til barnetilsyn, går den tiden til fradrag i de tre årene du kan få overgangsstønad.

Skrevet

Du kan ha krav på overgangsstønad, hvis du ikke har brukt opp støtteperioden din.

Hvis du har mottatt støtte til barnetilsyn, går den tiden til fradrag i de tre årene du kan få overgangsstønad.

''Hvis du har mottatt støtte til barnetilsyn, går den tiden til fradrag i de tre årene du kan få overgangsstønad.''

Hm?! Jeg får støtte til barnetilsyn selv om overgangsstønaden har tatt slutt - de to tingene har da ingenting med hverandre å gjøre egentlig?

Gjest utdannelse er bra
Skrevet

Da jeg gikk på høyskole, mens jeg var alene med barn, fikk jeg overgangsstønad og utdanningsstøtte. Foruten stønad til barnetilsyn, også når jeg måtte jobbe med studiene i helgene og på kveldstid.

Skrevet

''Hvis du har mottatt støtte til barnetilsyn, går den tiden til fradrag i de tre årene du kan få overgangsstønad.''

Hm?! Jeg får støtte til barnetilsyn selv om overgangsstønaden har tatt slutt - de to tingene har da ingenting med hverandre å gjøre egentlig?

Ja, barnetilsynsstøtten er bare begrenset av barnets alder.

Men hvis man får støtte til barnetilsyn i to år, og deretter søker overgangsstønad, vil de to årene bli trukket fra i OS-perioden, og man vil bare har rett til OS i ett år til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...