Gå til innhold

Sladrehank eller ikke

Anbefalte innlegg

Gjest Marlene z
Skrevet

En kollega av meg er "alenemamma" til et barn og får alle de godene det medfører(skattelette m.m.). Vedkommende har hatt samboer "som ikke bor der" de siste to årene og hun lever rene jet set livet på de pengene hun ikke har krav på. Samboeren, som også jobber, og henne reiser stadig vekk(4-5 ganger i året), i tillegg spiser de ofte ute på resturanter(ikke mac donalds akkurat).

En annen kollega av meg var også alenemor, men meldte straks ifra til trygdekontoret da hun fikk seg samboer.

Stadig vekk får vi høre hvor god råd hun har, og hvor de skal reise neste gang. Hun som var alenemamma er drittlei og vurderer å melde henne.

Hva hadde du gjort?

Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg tror jeg hadde sagt i fra, faktisk. Systemet vi har i Norge er helt fantastisk, det er flott at man får så mye hjelp i vanskelige situasjoner. At noen utnytter det synes jeg er ganske forkastelig.

Skrevet

Huff, det er en fryktelig vanskelig situasjon hun setter sine bekjente i. Vet ikke om hun er klar over at hun faktisk kan risikere rettssak og fengselsstraff om hun ikke avvikler svindelen sin - hvilket det er.

Jeg tror jeg ville hatt store problemer med å si ifra om det var en venn eller bekjent av meg. Men jeg tror jeg ville ha gitt et hint om hva konsekvensene kan være om en som er mer perifer skulle finne det for godt å varsle.

Skrevet

Jeg hadde meldt henne, uten tvil. Det hun gjør er kriminelt. Hvorfor skal hun slippe lettere unna enn andre som begår kriminelle handlinger?

Skrevet

Jeg hadde meldt henne, uten tvil. Det hun gjør er kriminelt. Hvorfor skal hun slippe lettere unna enn andre som begår kriminelle handlinger?

Godt poeng!

Skrevet

Selvsagt skal det annmeldes, dette er trygdesvindel og med våre skattekroner..

Gjest Pengelens
Skrevet

Er samboeren far til barnet?

Når jeg var "alenemor" og hadde samboer som ikke var barnefaren fikk jeg alle disse godene lovlig.

Den gangen (det er noen år siden) så var reglene iallfall slik.

Fikk etterhvert et barn til, denne gangen med samboeren min...

By by penger...

Gjest lurer på dettte
Skrevet

Er samboeren far til barnet?

Når jeg var "alenemor" og hadde samboer som ikke var barnefaren fikk jeg alle disse godene lovlig.

Den gangen (det er noen år siden) så var reglene iallfall slik.

Fikk etterhvert et barn til, denne gangen med samboeren min...

By by penger...

Hvorfor fikk du like mye penger når boutgiftene og matutgiftene gikk ned pga delt økonomi med samboer?

Gjest Pengelens
Skrevet

Hvorfor fikk du like mye penger når boutgiftene og matutgiftene gikk ned pga delt økonomi med samboer?

Hei...

Nei fikk ikke bostøtte og sosialhjelp, som jeg gjorde når jeg var helt alene.. Det jeg tenkte på var, morstrygd, dobbel barnetrygd, og skattelette.

Alt dette bortfaller hvis du bor sammen med barnefaren... Jeg spilte hele tiden med åpne kort

Gjest Angela26
Skrevet

Hun fàr beholde pengene inntil ett àr som registrert samboer. Det hun gjòr nà er ulovlig, svindel.... og ved à si ifra, vil de kreve pengene hun har fàtt det siste àret, tilbake. Noe annet vet jeg ikke...

Gjest annlovinda
Skrevet

Hei...

Nei fikk ikke bostøtte og sosialhjelp, som jeg gjorde når jeg var helt alene.. Det jeg tenkte på var, morstrygd, dobbel barnetrygd, og skattelette.

Alt dette bortfaller hvis du bor sammen med barnefaren... Jeg spilte hele tiden med åpne kort

Ekstra barnetrygd bortfaller med samboer som ikke er far til barnet også.

Du mottar ekstra trygd 12 måneder etter inngått samboerskap.

Skrevet

Tja. Så lenge "samboeren" hennes ikke har meldt flytting til folkeregisteret, har de vel det juridiske på det tørre. Det er jo ikke ulovlig å ha "besøk".

For øvrig synes jeg man ikke bør stikke nesa si bort i andres saker, ikke sikkert man har all og korrekt informasjon, selv om man "syns" og "mener".

Gjest Pengelens
Skrevet

Ekstra barnetrygd bortfaller med samboer som ikke er far til barnet også.

Du mottar ekstra trygd 12 måneder etter inngått samboerskap.

Ok..

Kan ikke huske at det var slik den gangen jeg var i den situasjonen.

Mulig reglene er forandret.

Men altså.... morstrygd, og skattelette er fordeler man får hvis man bor sammen med en annen enn barnefaren.

Gjest jattajatta
Skrevet

Passet mine egne saker hadde jeg gjort :)

Gjest Marlene z
Skrevet

Tja. Så lenge "samboeren" hennes ikke har meldt flytting til folkeregisteret, har de vel det juridiske på det tørre. Det er jo ikke ulovlig å ha "besøk".

For øvrig synes jeg man ikke bør stikke nesa si bort i andres saker, ikke sikkert man har all og korrekt informasjon, selv om man "syns" og "mener".

Vel, vedkommende bor rett borte i veien her og jeg vet at han har bodd der i 2 år. Kan vel ikke bortforklares?!?

Skrevet

Ok..

Kan ikke huske at det var slik den gangen jeg var i den situasjonen.

Mulig reglene er forandret.

Men altså.... morstrygd, og skattelette er fordeler man får hvis man bor sammen med en annen enn barnefaren.

Det heter ikke morstrygd, men overgangsstønad. Stønaden er uavhengig av omsorgspersonens kjønn.

Regelen om å utfylle egenerklæring hvert år gjelder for utvidet barnetrygd for enslige forsørgere, og ble innført i 1994.

Utvidet barnetrygd mister en hvis en har levd i samboerskap i minst 12 av de siste 18 månedene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...