Gå til innhold

Dyrke jordbær

Anbefalte innlegg

Gjest Den jordbærlystne
Skrevet

Jeg har lyst til å dyrke jordbær i hagen min. Jeg har kjøpt jordbærfrø og nå lurer jeg rett og slett på hva jeg skal gjøre med dem. Er det slik at ett frø gir én plante, slik at jeg f.eks. planter ett og ett frø i små plastbegre, eller skal jeg bare drysse fritt utover? Jeg har lest bakpå pakken, og det stod ingenting om akkurat dette, så jeg ble litt forvirret.

På forhånd takk for hjelp.

Fortsetter under...

Skrevet

Det vanligste er å kjøpe "ferdige" planter hos gartnerforettning om våren også plante de ut i hagen. De bærer lite eller ingen bær første året, men så kommer det seg.

Jeg har også prøvd meg på frø i år - til markjordbær. De skulle såes og stå mørkt og kaldt med plast over til de var store nok til å prikkes. Da setter jeg hver lille plante/spire for seg selv i en potte. Men nå først har jeg alle i en stor potte.

Regner med at det er det samme med vanlige jordbær. Hvert frø blir en plante, men vet ikke om de bærer bær første året.

Skrevet

Det mest vanlige er å kjøpe ferdige planter, da vil du få gode resultater.

Gjest ludobrikken
Skrevet

ett frø,en plante.

tips:

la de stå og vokse seg litt store under ventilatoren på grå dager og på varmekabler på feks bad om natten.

når de er blitt plante klare så ikke plant dem i bedd..plant dem i etasjekrukker eller hengekasser..

da ungår du skittne bær, snegler og andre bakkekryp..

pluss at du da lurer planten med dens bladvekt.. bladene kan bli store og tunge og når disse henger tror planten at det er bær på den og produserer mer bær:D

då kan du være heldig med store bær allerede første året:D

det fikk jeg i fjor og de var yummy!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...