Gå til innhold

Er dette forsvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En 13 1/2 åring i nabolaget har fått seg jobb på svenskegrensen, ca 10 mil hjemmenfra, i helgene. Han står i en bod og selger soft gun, belter mm. Han skal jobbe hver helg fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. I sommerferien er det snakk om at han skal jobbe flere uker i strekk. Han tjener utifra hvor mye han selger, men minst kr 500 per dag. Han skal overnatte i campingvognen til han som eier salgsboden. Denne mannen er ikke en familien kjenner fra før. Personlig syns jeg dette høres helt uforsvarlig ut, og ville ikke tillatt egne barn i den alderen noe sånt. Jeg vil nesten betegne det som omsorgssvikt fra foreldrenes side. Er jeg hysterisk og gammeldags?

AneM1365380603
Skrevet

Det høres ikke ut til å være noe som vi ville vurdert.

Skrevet

Det hadde overhodet ikke vært aktuelt her i huset heller.

Skrevet

Nei, du er ikke hysterisk, jeg ville ikke ha tillat det. Rart at foreldrene går med på det.

Skrevet

Aldri planer om jeg hadde sendt min gutt på noe slikt, da måtte jeg campet der jeg også. Det er ikke bare noe nabogutten fantaserer om da? Hørtes så uvirkelig ut. I så fall så vil jeg si det er uforsvarlig av foreldrene ja.

trollemor;o)
Skrevet

Fullstendig uaktuelt for både 13, 14, 15, 16 og 17 åringer her i huset. Når de er 18 har vi vel ikke så veldig mye å stille opp med, men jeg ville ikke likt det nei.

AneM1365380603
Skrevet

Fullstendig uaktuelt for både 13, 14, 15, 16 og 17 åringer her i huset. Når de er 18 har vi vel ikke så veldig mye å stille opp med, men jeg ville ikke likt det nei.

Et øyeblikk trodde jeg du hadde alle disse barna ;)

trollemor;o)
Skrevet

Et øyeblikk trodde jeg du hadde alle disse barna ;)

He he, nei, har bare to, men de blir vel både 13, 14, 15, 16, 17 og 18 etterhvert;o)

Skrevet

Jeg synes det meste, ikke bare innkvarteringen, ved den avtalen virker høyst tvilsomt. Antakelig er noe av det ulovlig også.

Dermed hadde det ikke blitt noen slik jobb på min tenåring.

Skrevet

At han hadde jobbet hadde vært greit, men ikke så langt unna og ligge over i ei campingvogn. Det hadde jeg ikke turt, ikke godt å si hva noen kan finne på med han.

Skrevet

Det hadde vært fullstendig uaktuelt for mitt barn!

Skrevet

Uff, dette hadde jeg nok ikke latt mine barn gjøre, nei.

Hadde han bodd hos kjente som jeg virkelig kjente og stolte på, så kanskje, men jeg tviler.

Skrevet

Jeg vet ikke helt. Jeg ville ikke tillatt dette i allefall, men det er mest fordi jeg synes hele greia høres merkelig ut.

Gjest mallet
Skrevet

Jobben er grei nok, jeg mener at unger ikke har vondt av å jobbe litt. Men jeg ville aldri latt en trettenåring overnatte i campingvogn langt hjemmefra hos en voksen mann familien ikke kjenner godt.

Skrevet

Men er det lovlig? Såvidt jeg vet er det 18-årsgrense for å ha softgun så jeg tviler egentlig på at en 13-åring har lov til å selge dem... Kanskje noen burde tipse arbeidstilsynet?

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er ikke noe galt i at en trettenåring jobber, men jeg ville aldri godtatt et opplegg som dette. Ikke for en femtenåring heller, for den saks skyld. Det høres ut som et utrygt opplegg, jeg ville tvilt på seriøsiteten til arbeidsgiveren, og det med overnatting i campingvogn uten voksne man kjenner og stoler på i nærheten er selvfølgelig helt uaktuelt.

For øvrig gjelder det særlige regler for arbeidstakere mellom 13 og 15 år, bl. a dette:

''Arbeidstiden for ungdom under 15 år, må ikke overstige syv timer pr. dag og 35 timer pr. uke, i skolens ferier. (...) Også i forhold til arbeidstidens plassering er det egne regler som skal beskytte unge arbeidstakere. Barn under 15 år og barn i skolepliktig alder skal ikke arbeide mellom kl. 20.00 og kl. 06.00.''

Gjest Også mamma til en gutt på den alderen
Skrevet

Det er i utgangspunktet veldig bra at en trettenåring har såpass arbeidslyst at han ønsker å bruke mange helger på å jobbe.

Synes det er positivt i seg selv, all den tid ungdom gjerne får en god del uten å måtte gjøre noe for det i disse dager.

Men, jeg hadde aldri latt ungdommen ligge over i campingvogn hos en ukjent mann. Det høres helt uansvarlig ut i mine ører.

Mine sønner hadde nok fått jobbet i helgene, men da måtte de vært under vingene til et menneske jeg kjente svært godt og stolte helt på.

Skrevet

Men er det lovlig? Såvidt jeg vet er det 18-årsgrense for å ha softgun så jeg tviler egentlig på at en 13-åring har lov til å selge dem... Kanskje noen burde tipse arbeidstilsynet?

Ja, kanskje det. Hadde ikke giddet å bry meg hvis jeg trodde dette var bra for han. Men jeg er bekymret. Det er en gutt som har en del problemer. Han er med i en voldelig gjeng og begynte å røyke og drikke for over ett år siden. Han burde tas vare på, ikke bli overlatt til seg selv og en fremmed fyr flere døgn i strekk. På den ene siden er det sikkert bra at han kommer bort fra det dårlige miljøet han har havnet i, i helgene. Men hva kan han ikke havne opp i på et fremmed sted langt hjemmenfra, og uten skikkelig tilsyn? Og hva kan andre finne på å utnytte han til? Han gjør alt for å bli akseptert og godtatt og være blant de tøffe gutta. Antagelig er det ulovlig også. Som du sier er det 18 års grense på soft gun, i hvertfall her i Norge. Men kanskje ikke i Sverige? Vet ikke hvilken side av grensa han jobber på, men antagelig på svenskesiden. Arbeidstiden er altfor lang også. Han jobbet hele lørdag og søndag fram til kl 20 fortalte han i dag, i tillegg til fredag fra kl 16.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...