Gå til innhold

kan jeg ta hagen med meg?

Anbefalte innlegg

Gjest ludobrikken
Skrevet

da vi flyttet inn så spurte jeg om jeg kunne annlegge hage og hekk/gjerde slik at jeg og mine barn kunne nyte det å være ute og kose oss.

dette sa husverten var helt greit så lenge jeg stod for utgiftene selv.

sommeren etter kjøpte jeg jord for 4000kr,kjøpte hekk,gress og bark for 2000 og gjerde/port for 1000kr.

så det jeg lurer på er:

når jeg flytter, kan jeg ta dette med meg?

i kontrakten står det så fint at når jeg flytter så skal bolig og dens område være slik den var da jeg flyttet inn..

på toppen av det hele så økte de husleien med 700kr noe jeg synnes er urimelig ifølge indeksen på ssb.

økningen skjedde da jeg var ferdig med hagen..uff..

Gjest Elextra
Skrevet

Uten å ane hvordan dette stiller seg juridisk synes jeg det må være en selvfølge at du i hvertfall ikke etterlater hagen verre enn da du flyttet inn. Med andre ord kan du ikke ta med deg "hagen" om du ikke kan gjøre dette uten spor.

Men dette var bare litt "synsing" fra min side...

Skrevet

Uten å ane hvordan dette stiller seg juridisk synes jeg det må være en selvfølge at du i hvertfall ikke etterlater hagen verre enn da du flyttet inn. Med andre ord kan du ikke ta med deg "hagen" om du ikke kan gjøre dette uten spor.

Men dette var bare litt "synsing" fra min side...

Det blir jo problemer med jorda, slik jeg ser det - å ta med seg den, mener jeg. Ellers kan man jo ta med seg plantene og trærne (hvis dette lar seg gjøre uten at det tar knekken på dem) og dandere jorda slik at det ligger igjen fine bed klar til ny planting...:-)

Hilsen er absolutt lite hagemenneske, bare tenkende...

Skrevet

Som utleier selv, ville jeg nok reagert på dette (tror jeg).

Det kommer litt an på hvor lenge du har bodd der og hvordan hagen vil se ut når du flytter.

Hvis du plantet for mange år siden, har du låst muligheten for at eierne selv kunne gjøre noe med hagen.

Jeg tror jeg hadde satt lite pris en ramponert hage, men så hadde vi ihverfall betalt deg for det du hadde gjort om vi syntes det ble bra.

Kan du ikke heller spørre om å få fratrekk på husleia?

Skrevet

Som utleier selv, ville jeg nok reagert på dette (tror jeg).

Det kommer litt an på hvor lenge du har bodd der og hvordan hagen vil se ut når du flytter.

Hvis du plantet for mange år siden, har du låst muligheten for at eierne selv kunne gjøre noe med hagen.

Jeg tror jeg hadde satt lite pris en ramponert hage, men så hadde vi ihverfall betalt deg for det du hadde gjort om vi syntes det ble bra.

Kan du ikke heller spørre om å få fratrekk på husleia?

Ser at husverten forlangte at du skulle betale selv, så da kan du vel ikke spørre om trekk på husleia.

Å ramponere hagen før du reiser er uansett frekt.

Skrevet

Jeg ville tatt med meg hagen hvis jeg mente at utleieren var et rasshøl, og det høres vedkommende ut som utifra innlegget ditt.

Skrevet

Å ta med seg jord, bark og gress er vel litt i overkant, men hekkplantene kan du vel ta med deg, gjerde og port likeså. Men for all del - avklar det med huseier før du gjør det! Ellers risikerer du et rent helvete...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...