Gå til innhold

Er det bare mitt ansvar??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen min har fått skader for mange tusen etter uskyldig lek av to små gutter. De er bare 3-4 år, og ikke skjønt konsekvensene av det de har gjort. Det er den minste gutten som har gjort alle skadene, men den andre gutten lekte sammen med ham. Far til han som var med, har ringt og vil dele ansvaret, men moren til ham som har utført skadene, viser tydelig at hun synes all ansvar er mitt, for jeg er jo den som eier bilen.

Jeg vet at om det var mine barn som hadde ødelagt en av de involverte sin bil, eller hvem som helst sin personlige ting, ville jeg følt meg veldig ansvarlig, jeg hadde ikke hatt moralsk samvittighet å latt dem sitte igjen med tusenvis i reparasjoner på bilen, når mine barn hadde utført skaden. Er dette storforlangende av oss, å forvente at de som har ansvar for barna, også blir med å tar ansvar for skadene?

Gjest mamsemor
Skrevet

Huff så kjedelig da ..... du skal da ikke betale noe her ...... har du ringt litt rundt å sjekket hvordan "du ligger an", det burde du.

Hadde jeg vært mor her, så klart jeg måtte stilt opp !!!!! Det er da faktisk de som må koste på å reparere skadene barna har gjort, det er de som skal oppdra barna til å vite at SÅNT noe gjør man bare ikke.

En bekjent har to tvillinggutter, de to guttene hadde stått MELLOM to forholdsvis nye biler, med grus i begge hender og "lissomvasket" bilene, bilene så ikke ut. Foreldrene stilte selvfølgelig opp her, de var forsikret (en eller annen slags tabbeforsikring), så de betalte en egenandelen og fikk fikset begge bilene.

Skrevet

Huff så kjedelig da ..... du skal da ikke betale noe her ...... har du ringt litt rundt å sjekket hvordan "du ligger an", det burde du.

Hadde jeg vært mor her, så klart jeg måtte stilt opp !!!!! Det er da faktisk de som må koste på å reparere skadene barna har gjort, det er de som skal oppdra barna til å vite at SÅNT noe gjør man bare ikke.

En bekjent har to tvillinggutter, de to guttene hadde stått MELLOM to forholdsvis nye biler, med grus i begge hender og "lissomvasket" bilene, bilene så ikke ut. Foreldrene stilte selvfølgelig opp her, de var forsikret (en eller annen slags tabbeforsikring), så de betalte en egenandelen og fikk fikset begge bilene.

Tusen takk.... Jeg er så uendelig lei meg, bilen vår er helt ny, og vi synes det er så forferdelig trist... Vi har sjekket opp priser uten å bruke forsikringen og bonusen vår, og det blir dyrt uansett... Jeg er veldig glad for at den ene av foreldrene har tilbudt seg å dele ansvaret, men jeg er så lei meg for den moren som ikke ser problemet slik som vi gjør... Det gir meg en vondt magefølelse, skyldfølelse og dårlig samvittighet. Men, jeg synes bare ikke at vi kan ta på oss alt ansvar for det andre sine barn har gjort med bilen vår. Det er vel fordi det ville vært helt utenkelig for oss om vi snudde situasjonen, vi ville blitt helt fortvilet på vegne av bileieren, og virkelig stått til ansvar overfor bileieren...

Skrevet

Klart det er deres ansvar!

(Men jeg er veldig glad at våre biler er BRUKS-biler og så gamle at jeg slipper å ergre meg over riper...)

Gjest mamsemor
Skrevet

Tusen takk.... Jeg er så uendelig lei meg, bilen vår er helt ny, og vi synes det er så forferdelig trist... Vi har sjekket opp priser uten å bruke forsikringen og bonusen vår, og det blir dyrt uansett... Jeg er veldig glad for at den ene av foreldrene har tilbudt seg å dele ansvaret, men jeg er så lei meg for den moren som ikke ser problemet slik som vi gjør... Det gir meg en vondt magefølelse, skyldfølelse og dårlig samvittighet. Men, jeg synes bare ikke at vi kan ta på oss alt ansvar for det andre sine barn har gjort med bilen vår. Det er vel fordi det ville vært helt utenkelig for oss om vi snudde situasjonen, vi ville blitt helt fortvilet på vegne av bileieren, og virkelig stått til ansvar overfor bileieren...

Men har dere sjekket om det er deres ansvar ?

Ville også sjekket ordentlig hva som står i forsikringspapirene deres, hva den dekker, kanskje dere har en slags extraforsikring som sier at dere ikke trenger å betale noe for å fixe dette ......

Siden den ene forelderen vil stille opp, så kan dere kanskje bruke han som vitne hvis det trengs her.

Her hadde jeg ikke gitt meg !

Skrevet

Foreldrene må stå til ansvar her.

Dekker ikke forsikringen sånt da? Ikke din, men foreldrenes?...

Skrevet

Foreldrene må stå til ansvar her.

Dekker ikke forsikringen sånt da? Ikke din, men foreldrenes?...

Begge mødrene var svært motvillige til å hjelpe oss utav dette, så vi har sjekket alle våre egne muligheter. Vi vil virkelig tape på det om vi bruker forsikringen vår, og fått løst dette med en grei pris utenom forsikringen. Men, tusenvis av kroner lell, og jeg er veldig glad for at ihvertfall den ene faren har tatt ansvar. Han kone har ikke tatt kontakt, den andre moren til sønnen som har utført alt dette, har sagt seg villig til å bli med på utgiften, men sa ettertrykkelig ifra om at "heretter får dere ta ansvar for bilen selv". For meg så betyr det at "mine barn kan skade å ødelegge hvem som helst sine biler, jeg har ingen ansvar for deres handlinger".

Så, dette slår meg litt ut, å jeg kan ikke annet enn være forferdelig lei meg over det som har skjedd. Økonomisk måtte vi lånt penger for rette opp det deres unger har gjort, forsikringen ville faktisk blitt en dyrere løsning. Bonustap og egenandel...

Vel, jeg har jo lært mer en jeg ønsker om deres moral, og forholder meg til det i all fremtid.

Skrevet

Begge mødrene var svært motvillige til å hjelpe oss utav dette, så vi har sjekket alle våre egne muligheter. Vi vil virkelig tape på det om vi bruker forsikringen vår, og fått løst dette med en grei pris utenom forsikringen. Men, tusenvis av kroner lell, og jeg er veldig glad for at ihvertfall den ene faren har tatt ansvar. Han kone har ikke tatt kontakt, den andre moren til sønnen som har utført alt dette, har sagt seg villig til å bli med på utgiften, men sa ettertrykkelig ifra om at "heretter får dere ta ansvar for bilen selv". For meg så betyr det at "mine barn kan skade å ødelegge hvem som helst sine biler, jeg har ingen ansvar for deres handlinger".

Så, dette slår meg litt ut, å jeg kan ikke annet enn være forferdelig lei meg over det som har skjedd. Økonomisk måtte vi lånt penger for rette opp det deres unger har gjort, forsikringen ville faktisk blitt en dyrere løsning. Bonustap og egenandel...

Vel, jeg har jo lært mer en jeg ønsker om deres moral, og forholder meg til det i all fremtid.

Snakk om..Hadde det vært mine unger, hadde jeg så klart tatt ansvar! Forstår ikke tankegangen til slike mennesker!..

Gjest bileier må ta det på egen forsikring
Skrevet

Juridisk har ikke foreldrene noe som helst ansvar ettersom barna er så små og ikke anses å skjønne konsekvensen av sine handlinger. Foreldrene er ikke erstatningspliktige, så lenge de ikke har stått og sett på og kunne forhindret det.

Moralsk ansvar derimot....men, det er noe annet...

Gjest Elextra
Skrevet

Hvorvidt foreldrene er ansvarlige kommer an på i hvilken grad skaden er forvoldt forsettelig eller uaktsomt og om foreldrene kunne forhindret skaden, kfr. skadeerstatningsloven:

''§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...