Gå til innhold

Oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Gjest søker ny jobb
Skrevet

I min kontrakt står det: "Oppsigelsestid følger arbeidsmiljøloven." Hvor lang oppsigelsestid har jeg? Jeg er fast ansatt som vikar pga svangerskap. Prøvde å lese i arbeidsmiljøloven, men ble litt forvirret. Noen som kan hjelpe meg?

Skrevet

Hvordan kan du være fast ansatt som vikar? Enten er du fast ansatt, eller så er du vikar...

Gjest søker ny jobb
Skrevet

Hvordan kan du være fast ansatt som vikar? Enten er du fast ansatt, eller så er du vikar...

Beklager, det var tydeligvis feil skrevet.. Mente at jeg var ansatt hos bedriften og ikke via et vikarbyrå. Det er svangerskapsvikariat. Riktig nå? :)

Skrevet

Det går an å være fast vikar. Altså ikke vikar for en spesiell, men etter behov. På store arbeidsplasser vil det alltid være behov for vikarer.

Skrevet

Beklager, det var tydeligvis feil skrevet.. Mente at jeg var ansatt hos bedriften og ikke via et vikarbyrå. Det er svangerskapsvikariat. Riktig nå? :)

Aha, da skjønte jeg:-) Hvis du går i et svangerskaptsvikariat, så ble vel tiden opplyst da du fikk vikariatet...Ellers er det vel tre måneders oppsigelsestid som er normen?

Skrevet

Det går an å være fast vikar. Altså ikke vikar for en spesiell, men etter behov. På store arbeidsplasser vil det alltid være behov for vikarer.

Men det likevel forskjell på å være fast vikar, og å være fast ansatt - da har man en viss fast prosentstilling. Hvis man er vikar (fast eller ikke) kan man risikere å gå lange perioder uten jobb...

Dessuten var dette er svangerskapsvikariat - vikariat=ikke fast ansatt, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Skrevet

Men det likevel forskjell på å være fast vikar, og å være fast ansatt - da har man en viss fast prosentstilling. Hvis man er vikar (fast eller ikke) kan man risikere å gå lange perioder uten jobb...

Dessuten var dette er svangerskapsvikariat - vikariat=ikke fast ansatt, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Ja, jeg så det. Så hun er ikke fast ansatt.

Gjest søker ny jobb
Skrevet

Aha, da skjønte jeg:-) Hvis du går i et svangerskaptsvikariat, så ble vel tiden opplyst da du fikk vikariatet...Ellers er det vel tre måneders oppsigelsestid som er normen?

Nei, jeg fikk ikke vite hvor lang oppsigelsetiden var da jeg fikk jobben. Det står kun at det følger arbeidsmiljøloven. Jeg trodde 3 mnd var vanlig for de med fast jobb, men at det var annerledes når det er vikariat. I min forrige jobb hadde jeg 14 dager da jeg var vikar og 3 mnd når jeg ble fast ansatt. Tidligere småjobber hadde jeg 1 mnd da jeg var deltidsansatt. Derfor er jeg litt forvirret nå så håpet noen kunne mer om arbeidsmiljøloven enn hva jeg klarer å lese meg frem til...

Skrevet

Man kan være ansatt i et fast vikariat. Altså vikar for en bestemt person en bestemt periode, f eks for en som har svangerskapspermisjon.

Skrevet

Man kan være ansatt i et fast vikariat. Altså vikar for en bestemt person en bestemt periode, f eks for en som har svangerskapspermisjon.

Jada, men man er likevel ikke fast ansatt - den dagen vedkommende man vikarierer for kommer tilbake, har man ikke lenger den jobben...

Skrevet

Ifølge arbeidsmiljøloven er gjensidig oppsigelsestid 1 mnd (14 dager i en evt prøvetid) dersom det ikke foreligger en tariffavtale eller annet er definert skriftlig f.eks i arbeidsavtalen. Jeg er usikker på om det er spesifisert noe spesielt for vikariater.

Gjest søker ny jobb
Skrevet

Ifølge arbeidsmiljøloven er gjensidig oppsigelsestid 1 mnd (14 dager i en evt prøvetid) dersom det ikke foreligger en tariffavtale eller annet er definert skriftlig f.eks i arbeidsavtalen. Jeg er usikker på om det er spesifisert noe spesielt for vikariater.

Takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...