Gå til innhold

Vaske eikeparkett

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

Hva er det aller beste til å virkelig vaske parkettgulv med?

Det snakkes mye om at tørrmopping og flekkvask holder lenge til gulvene, men noen ganger trengs det en real, grundig gulvvask også. Særlig når man har unger som løper inn og ut, trekker med seg pinner og steiner og gudvethva, søler mat og drikke og ja, stort sett.

Vi har en litt slitt eikeparkett som altså virker ganske skitten, og jeg vil ha gode kjerringtips til rengjøring. :o)

Skrevet

Jeg bruker mopp og såpevann med ajax. Funker greit. En sjelden gang vasker jeg over med kun rent vann for å renske opp såperester. :o)

Gjest imzedimze
Skrevet

jeg bruker ajax, syns den er kjempebra

men jeg har parkett, men vet ikke om jeg har eikeparkett da

Gjest Elextra
Skrevet

Er parketten oljet eller lakket?

Vi har oljet parkett, og det støvsuges før det brukes fuktig våtmopp. Vi forsøker å unngå vaskemidler.

AneM1365380603
Skrevet

Det skal holde med en fuktig mopp, bare vann. Har du småbarn i huset som lager fingermerker kan du ha litt zalo eller vanlig vaskemiddel i vannet. Jeg har en stor spruteflaske som jeg dusjer med. Er det en flekk lar jeg en sprut ligge på en stund. Jeg liker duft av vaskemiddel, så jeg bruker det selv om det egentlig ikke skal brukes.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det skal holde med en fuktig mopp, bare vann. Har du småbarn i huset som lager fingermerker kan du ha litt zalo eller vanlig vaskemiddel i vannet. Jeg har en stor spruteflaske som jeg dusjer med. Er det en flekk lar jeg en sprut ligge på en stund. Jeg liker duft av vaskemiddel, så jeg bruker det selv om det egentlig ikke skal brukes.

Ja, men som jeg skrev holder det ikke alltid med vanlig mopping. Tydelige flekker er en ting, de kan jeg fjerne for seg, men allikevel blir liksom gulvet seende skittent ut etter en stund. Det er som sagt ganske slitt, så vi burde nok kanskje slipe det, men det er ikke aktuelt med det første.

Zalo synes jeg lager litt sånn belegg på gulvet.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg bruker mopp og såpevann med ajax. Funker greit. En sjelden gang vasker jeg over med kun rent vann for å renske opp såperester. :o)

Takk for svar, kanskje Ajax er min venn. :o)

Mrs. Wallace
Skrevet

jeg bruker ajax, syns den er kjempebra

men jeg har parkett, men vet ikke om jeg har eikeparkett da

En stemme til for Ajax, altså. Åpenbart verdt et forsøk.

Mrs. Wallace
Skrevet

Er parketten oljet eller lakket?

Vi har oljet parkett, og det støvsuges før det brukes fuktig våtmopp. Vi forsøker å unngå vaskemidler.

Den er lakket, men som sagt er den ganske nedslitt. Burde vel ha slipt den ned, men det er ikke aktuelt med det aller første. Dermed må jeg gjøre det beste ut av det.

AneM1365380603
Skrevet

Ja, men som jeg skrev holder det ikke alltid med vanlig mopping. Tydelige flekker er en ting, de kan jeg fjerne for seg, men allikevel blir liksom gulvet seende skittent ut etter en stund. Det er som sagt ganske slitt, så vi burde nok kanskje slipe det, men det er ikke aktuelt med det første.

Zalo synes jeg lager litt sånn belegg på gulvet.

Da har du samme problem som vi har med vårt gulv, og det er helt nytt. Vi har fått et nytt gulv som vi skal legge når vi får ånden over oss.

Problemet med gulvet er at det er altfor grovt. Spor etter oss sees etter noen få runder på det nyvaska gulvet. Spor etter moppen sees også godt. Jeg tror dere kan løse det ved å slipe det. Inntil videre kan du gå over det nyvaska gulvet med en tørr mopp. Det blir ikke skjolder etter moppen, men problemet med at det blir kjapt stygt igjen vil jo være der.

Skrevet

http://www.rbi.no/dllvis5.asp?id=1522

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...