Gå til innhold

Fordommer.

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith
Skrevet

Har dere fordommer mot psykisk syke,ser dere på dem som late?

Jeg sliter psykisk og har liten energi,føler meg ofte lat.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

4

• kosen

2

• Helmi

2

• Persille1365381127

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, ser ikke på psykisk syke som late:-)

Men jeg har fordommer mot folk som "bruker" sin evt. sykdom for alt den er verd (fysisk og pyskisk) for å slippe unna oppgaver(jobb, husarbeid osv) uten at dette egentlig er nødvendig...

Skrevet

Men jeg har fordommer mot folk som "bruker" sin evt. sykdom for alt den er verd (fysisk og pyskisk) for å slippe unna oppgaver(jobb, husarbeid osv) uten at dette egentlig er nødvendig...

''Men jeg har fordommer mot folk som "bruker" sin evt. sykdom for alt den er verd (fysisk og pyskisk) for å slippe unna oppgaver(jobb, husarbeid osv) uten at dette egentlig er nødvendig''

Synes det høres ut som at du har noen fordommer :) Hvordan kan du vite at disse menneskene som "bruker sin sykdom" ikke sliter - men at du muligens ikke vet _alt_ om deres fysiske/psykiske tilstand?

Gjest D*lilith
Skrevet

Det er bra : )

Men det er jo ikke alle som klarer å jobbe,selv er jeg uføretrygdet og det var et nederlag...ikke klarer jeg så mye i huset heller pga mangel på energi,vet ikke hvordan jeg skal få opp energinivået.

Skrevet

''Men jeg har fordommer mot folk som "bruker" sin evt. sykdom for alt den er verd (fysisk og pyskisk) for å slippe unna oppgaver(jobb, husarbeid osv) uten at dette egentlig er nødvendig''

Synes det høres ut som at du har noen fordommer :) Hvordan kan du vite at disse menneskene som "bruker sin sykdom" ikke sliter - men at du muligens ikke vet _alt_ om deres fysiske/psykiske tilstand?

Jeg kaller ikke akkurat det for fordommer, ærligtalt så må en få lov til å ha klare meninger uten at det skal kalles for fordommer.

Skrevet

Jeg kaller ikke akkurat det for fordommer, ærligtalt så må en få lov til å ha klare meninger uten at det skal kalles for fordommer.

Meninger skal en ha.

Men jeg prøver ikke å ha meninger om andres sykdommer hvis jeg ikke vet alt... og det er vel heller sjelden en gjør.

Skrevet

Meninger skal en ha.

Men jeg prøver ikke å ha meninger om andres sykdommer hvis jeg ikke vet alt... og det er vel heller sjelden en gjør.

Enig med deg der :-)

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Vi kan alle komme i samme situasjon. Det vet vi ikke.

Skrevet

Fordi de helt tydelig har fortalt meg at de utnytter situasjonen sin for å slippe å jobbe...

Sånn sett kan det vel kanskje ikke kalles fordommer heller, men en reaksjon på fakta.

Skrevet

Men det er jo ikke alle som klarer å jobbe,selv er jeg uføretrygdet og det var et nederlag...ikke klarer jeg så mye i huset heller pga mangel på energi,vet ikke hvordan jeg skal få opp energinivået.

Det er jo forskjell på å ikke klare å jobbe, og å ikke ville jobbe, og du har jo helt tydelig en grunn.

Jeg har selv en fysisk sykdom (usynlig) som gjør at jeg også sannsynligvis ender som ufør, og merker selv en del av de fordommene du snakker om...

Gjest D*lilith
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Vi kan alle komme i samme situasjon. Det vet vi ikke.

Det er sant det,det kan jo skje alle.

Skrevet

Ikke jeg heller - så følger spent med på om noen har noen tips :)

Skrevet

Men der er forskjell på å ha meninger på bakgrunn av "noe man tror" (=fordommer) eller å ha meninger på bakgrunn av fakta...

Hvis man mener at alle psykisk syke mennesker som ikke jobber er late, er det fordommer (fordi dette slett ikke stemmer), eller som meg (som helt klart vet om tilfeller der folk ikke er så syke som de framstiller seg som) er meninger basert på fakta og ergo ikke er fordommer.

Gjest D*lilith
Skrevet

Det er jo forskjell på å ikke klare å jobbe, og å ikke ville jobbe, og du har jo helt tydelig en grunn.

Jeg har selv en fysisk sykdom (usynlig) som gjør at jeg også sannsynligvis ender som ufør, og merker selv en del av de fordommene du snakker om...

Er ikke bra med fordommer nei..

Gjest D*lilith
Skrevet

Ikke jeg heller - så følger spent med på om noen har noen tips :)

Ja,det hadde vært fint med noen tips : )

Skrevet

Møllers dobbel hjalp meg da jeg manglet energi for noen år siden, jeg vil ta dem igjen nå. Tar du noe slikt?

Skrevet

Har ingen fordommer om mennesker som har det slik du beskriver.

Men når det er sagt, så kan det være lurt å gjøre omgivelsene oppmerksom på at det er en grunn til at man er "lat" eller på andre måter oppfører seg "utenfor" normalen.

Jeg har et eksempel i nær omgangskrets hvor ei dame ble sett på som usedvanlig sær, egoistisk, hun omgikk sannheten, hadde generelt mye rart for seg. Folk ga seg over for henne, og noen spurte til og med forsiktig om noe plaget henne. Hun nektet. Men når hun omsider innrømmet hva hun slet med, falt mange brikker på plass for oss andre. Hun kunne unngått masse unødig irritasjon og baksnakking dersom hun hadde vært ærlig om sykdommen.

Gjest D*lilith
Skrevet

Har ingen fordommer om mennesker som har det slik du beskriver.

Men når det er sagt, så kan det være lurt å gjøre omgivelsene oppmerksom på at det er en grunn til at man er "lat" eller på andre måter oppfører seg "utenfor" normalen.

Jeg har et eksempel i nær omgangskrets hvor ei dame ble sett på som usedvanlig sær, egoistisk, hun omgikk sannheten, hadde generelt mye rart for seg. Folk ga seg over for henne, og noen spurte til og med forsiktig om noe plaget henne. Hun nektet. Men når hun omsider innrømmet hva hun slet med, falt mange brikker på plass for oss andre. Hun kunne unngått masse unødig irritasjon og baksnakking dersom hun hadde vært ærlig om sykdommen.

Det er bra du ikke har fordommer : )

Ja,det er vel kanskje best å være åpen om ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...