Gjest D*lilith Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Møllers dobbel hjalp meg da jeg manglet energi for noen år siden, jeg vil ta dem igjen nå. Tar du noe slikt? Tar ikke sånt,men kan jo prøve det. 0 Siter
fiskerinnen Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Det er bra : ) Men det er jo ikke alle som klarer å jobbe,selv er jeg uføretrygdet og det var et nederlag...ikke klarer jeg så mye i huset heller pga mangel på energi,vet ikke hvordan jeg skal få opp energinivået. Det kan være lurt å ta noen vitamin og mineraltilskudd . Og så kan det være veldig lurt å begynne med en eller annen for for mosjon . Det er laget undersøkelser som viser at man får det beviselig bedre hvis man mosjonerer en halv time pr. dag , og det er jo ikke mye . Hva slaks mosjon er også likegyldig . Jeg har ærfart at det er lettere å finne på noe annet enn husarbeid f.eks. Noe som er preget av lyst er best . Nu begynner det jo å bli vår så det er fint å finne på noe ute . Da får man jo også frisk luft som også påvirker en positivt . 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Det er vel ingen som aktivt innrømmer at de har fordommer!? Mener selv jeg ikke har fordommer mot psykisk syke, blant annet fordi jeg har kjent flere i kategorien. Likevel tror jeg en diagnose fort kan bli en sovepute, og i det utsagnet ligger det kanskje noen fordommer... 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Det er vel ingen som aktivt innrømmer at de har fordommer!? Mener selv jeg ikke har fordommer mot psykisk syke, blant annet fordi jeg har kjent flere i kategorien. Likevel tror jeg en diagnose fort kan bli en sovepute, og i det utsagnet ligger det kanskje noen fordommer... Nei det er vel ikke noen som innrømmer det sikkert. 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Det kan være lurt å ta noen vitamin og mineraltilskudd . Og så kan det være veldig lurt å begynne med en eller annen for for mosjon . Det er laget undersøkelser som viser at man får det beviselig bedre hvis man mosjonerer en halv time pr. dag , og det er jo ikke mye . Hva slaks mosjon er også likegyldig . Jeg har ærfart at det er lettere å finne på noe annet enn husarbeid f.eks. Noe som er preget av lyst er best . Nu begynner det jo å bli vår så det er fint å finne på noe ute . Da får man jo også frisk luft som også påvirker en positivt . Takk for tips : ) Tenker ofte på at nå skal jeg gå tur vær dag,men det ser visst ut som at det blir med tanken,men får prøve.... 0 Siter
Gjest Pipperi Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Jeg tror mange psykisk syke er mer late enn der er syke. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Hvis jeg vet at folk sliter psykisk har jeg ihvertfall mye færre fordommer mot dem enn jeg har mot folk som sluntrer unna, gir opp lett, lar andre gjøre all jobben og virker late 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Hvis jeg vet at folk sliter psykisk har jeg ihvertfall mye færre fordommer mot dem enn jeg har mot folk som sluntrer unna, gir opp lett, lar andre gjøre all jobben og virker late Men det er jo ikke alle som snakker om det heller da,og da kan de lett fremstå som late og spesielle. 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Jeg tror mange psykisk syke er mer late enn der er syke. Ok. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 I utgangspunktet; nei. Men; jeg vet også om endel som får sykemeldinger pga psykiske plager som ikke er helt reelle - fordi de er vanskelige å motsi. Når er grensen for å bli sykemeldt for depresjon f.eks? Og det er jo gjerne derfor man får fordommer, fordi alle vet om noen som har misbrukt trygdeordninger på dete området - og derfor har man kanskje vanskeligere for å tro de som har reelle psykiske problemer. 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 I utgangspunktet; nei. Men; jeg vet også om endel som får sykemeldinger pga psykiske plager som ikke er helt reelle - fordi de er vanskelige å motsi. Når er grensen for å bli sykemeldt for depresjon f.eks? Og det er jo gjerne derfor man får fordommer, fordi alle vet om noen som har misbrukt trygdeordninger på dete området - og derfor har man kanskje vanskeligere for å tro de som har reelle psykiske problemer. Det er synd hvis noen misbruker det,det ødelegger jo for andre da. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Det er synd hvis noen misbruker det,det ødelegger jo for andre da. Sånn er det med alle ordninger som gir goder. Problemet med psykiske problemer er at man ikke kan motsi dem på en måte, så om noen sier de er deprimert, eller har angst - så er det sånn. Så om man VIL misbruke systemet er det ikke så vanskelig. Jeg kjenner en som har "skrytt" på seg en depresjon for å slippe å jobbe ut oppsigelsestiden. Og en annen som hevdet å ha en trakasserende sjef som skapte angst, for å slippe å jobbe gjennom graviditeten... 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Sånn er det med alle ordninger som gir goder. Problemet med psykiske problemer er at man ikke kan motsi dem på en måte, så om noen sier de er deprimert, eller har angst - så er det sånn. Så om man VIL misbruke systemet er det ikke så vanskelig. Jeg kjenner en som har "skrytt" på seg en depresjon for å slippe å jobbe ut oppsigelsestiden. Og en annen som hevdet å ha en trakasserende sjef som skapte angst, for å slippe å jobbe gjennom graviditeten... Det i seg selv er jo sykt da. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Psykisk syke er jo like varierte som de som ikke er psykisk syke - så jeg generaliserer ikke 0 Siter
Gjest GA Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Men det er jo ikke alle som snakker om det heller da,og da kan de lett fremstå som late og spesielle. Ja, det kan de nok. Hadde de sagt f.eks at "Jeg sliter litt for tiden", så hadde det sikkert blitt godtatt - håper jeg da. 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Psykisk syke er jo like varierte som de som ikke er psykisk syke - så jeg generaliserer ikke Det er de. 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Ja, det kan de nok. Hadde de sagt f.eks at "Jeg sliter litt for tiden", så hadde det sikkert blitt godtatt - håper jeg da. Ja det hadde det sikkert.. 0 Siter
Gregga Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Dessverre er det fortsatt i 2008 mange som har fordommer mot psykisk syke. Selv om den syke er åpen om tingenes tilstand. "Det er bare å ta seg sammen" er et gjengs utsagn fra mange. Og det er det faktisk ikke! Men, når depresjonen rammer, er det lett å føle seg både lat, stygg, dum og lite verd. Da er det lettere å kunne vise fram et gipset ben eller noen sting etter en operasjon... Fortere bra/frisk blir du også.. Jeg mener at folk som lyver på seg en depresjon, aldri har vært i nærheten av å ha det. Og det vitner om lite omløp og manglende empati i høy skala! Om jeg snakker av erfaring? Ja, dessverre, om jeg har opplevd mistro? Ja i aller høyeste grad... Og bare for å sagt det, det er forskjell på en depresjon og "å være deppa" 0 Siter
Gjest D*lilith Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Dessverre er det fortsatt i 2008 mange som har fordommer mot psykisk syke. Selv om den syke er åpen om tingenes tilstand. "Det er bare å ta seg sammen" er et gjengs utsagn fra mange. Og det er det faktisk ikke! Men, når depresjonen rammer, er det lett å føle seg både lat, stygg, dum og lite verd. Da er det lettere å kunne vise fram et gipset ben eller noen sting etter en operasjon... Fortere bra/frisk blir du også.. Jeg mener at folk som lyver på seg en depresjon, aldri har vært i nærheten av å ha det. Og det vitner om lite omløp og manglende empati i høy skala! Om jeg snakker av erfaring? Ja, dessverre, om jeg har opplevd mistro? Ja i aller høyeste grad... Og bare for å sagt det, det er forskjell på en depresjon og "å være deppa" Det er vel endel fordommer ute og går fremdeles ja,klart det hadde vært lettere med en gipset fot,det er ikke alle som forstår seg på psykisk sykdom. 0 Siter
Gregga Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Det er vel endel fordommer ute og går fremdeles ja,klart det hadde vært lettere med en gipset fot,det er ikke alle som forstår seg på psykisk sykdom. Nei, det skal være sikkert og visst:-) Men, det er ikke alltid lett å se det heller da... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.