Gå til innhold

Trenger middagstips denne uken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er matlei!!

Noen som gidder å komme med hva de skal ha denne uken, kanskje jeg klarer å bli litt inspirert av alle de gode husmor-middagene deres:o)

Gjest ViViola
Skrevet

Tja, i dag blir det fylt fisk (rødspette), i morgen skinkestek, torsdag fersk fisk og fredag blir det taco med kyllingkjøtt.

Ble du særlig inspirert av dette, da?

:-)

AneM1365380603
Skrevet

Vi hadde fiskegrateng med potet og raspa gulrot i dag. I morgen blir det muligens pølser med hjemmelaget mos, og på torsdag kyllinglår, jasminris og bearnaise. På fredag lager jeg mest sannsynlig semulegrynsgrøt til ungene, så tar vi og de store barna pizza om kvelden.

Gjest Elextra
Skrevet

Tja, i dag blir det fylt fisk (rødspette), i morgen skinkestek, torsdag fersk fisk og fredag blir det taco med kyllingkjøtt.

Det ble ikke jeg *dønn ærlig*

;)

Gjest Elextra
Skrevet

Gosh, jeg blir litt misunnelig på alle de velordnede DOL-mødrene som har menyen satt fra ukens begynnelse.

Hos oss skjer alt litt ad hoc, litt avhengig av hvem og når man slipper fra jobb, og vi har alltid et par middager liggende hjemme. Men middagene blir jo betydelig bedre når vi planlegger litt bedre.

Skrevet

Joa, både skinkestek og fersk fisk hørtes kjempe digg ut:o)

Og taco er en fredags-slager ja... hehehe

Skrevet

Vi hadde fiskegrateng med potet og raspa gulrot i dag. I morgen blir det muligens pølser med hjemmelaget mos, og på torsdag kyllinglår, jasminris og bearnaise. På fredag lager jeg mest sannsynlig semulegrynsgrøt til ungene, så tar vi og de store barna pizza om kvelden.

Fiskegrateng ja, de er godis:o) Men her i huset liker de kun den ferdig kjøpte "god, gammeldags fiskegrateng", så det er jo enkelt og:o)

Gjest ViViola
Skrevet

Det ble ikke jeg *dønn ærlig*

;)

Nei, dette er ei kjip matuke... Ikke for det, det er jo greie nok måltider, men særlig inspirerende og spenstig er det dog ikke.

Har vært lat i planleggingsfasen, sjø...

Skrevet

Forrige ukes meny:

Mandag: Fiskekaker, makaroni og gulrøtter

Tirsdag: Stekt lammeskav med ris og saus.

Onsdag: Risgrøt

Torsdag: Ovnsstekt laks på en seng av rotgrønnsaker, ovnsstekte poteter.

Fredag: Kylling og pommes frites.

Denne uken er mann og barn hjemme "alene", så da har ikke jeg oversikten. I går var det fiskepinner.

Gjest ViViola
Skrevet

Joa, både skinkestek og fersk fisk hørtes kjempe digg ut:o)

Og taco er en fredags-slager ja... hehehe

Skinkesteika var på tilbud, og fisk er jo alltid godt når det er snakk om fersk sådann.

Og taco - det er først da det er helg!

Skrevet

Gosh, jeg blir litt misunnelig på alle de velordnede DOL-mødrene som har menyen satt fra ukens begynnelse.

Hos oss skjer alt litt ad hoc, litt avhengig av hvem og når man slipper fra jobb, og vi har alltid et par middager liggende hjemme. Men middagene blir jo betydelig bedre når vi planlegger litt bedre.

Hehe, er nok litt der jeg og, skulle ønske jeg var litt mer strukturert:o)

Men det må jo være så sykt digg å ikke måtte innom butikken og handle og ikke minst finne ut hva en skal ha hver eneste dag!!!

Men som du sier, kommer litt an på dagene og da, er nok litt derfor det ikke funker hos oss.. Det er kamp den dagen, trening den dagen, møte den dagen, overtid den dagen osv... *svett*

Skrevet

Forrige ukes meny:

Mandag: Fiskekaker, makaroni og gulrøtter

Tirsdag: Stekt lammeskav med ris og saus.

Onsdag: Risgrøt

Torsdag: Ovnsstekt laks på en seng av rotgrønnsaker, ovnsstekte poteter.

Fredag: Kylling og pommes frites.

Denne uken er mann og barn hjemme "alene", så da har ikke jeg oversikten. I går var det fiskepinner.

Kunne jeg fått oppskriften fra tirsdag og torsdag av deg takk:o)

Hørtes unektelig godt ut, men jeg er sååå dårlig på å lage mat!

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, dette er ei kjip matuke... Ikke for det, det er jo greie nok måltider, men særlig inspirerende og spenstig er det dog ikke.

Har vært lat i planleggingsfasen, sjø...

Synes det høres ut som du har planleggingen helt under kontroll, jeg, fersk fisk og greier? Forsøker å få til et måltid fersk fisk hver uke, men må stadig bite i gresset, gitt...

Skrevet

Skinkesteika var på tilbud, og fisk er jo alltid godt når det er snakk om fersk sådann.

Og taco - det er først da det er helg!

Hva serverer du til skinkesteken? Og var det sånn ferdig stekt?

Hvis ikke den var det, tar det ikke himla lang tid da a? Må være en dag jeg er hjemme det da, en søndag... hehehe

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe, er nok litt der jeg og, skulle ønske jeg var litt mer strukturert:o)

Men det må jo være så sykt digg å ikke måtte innom butikken og handle og ikke minst finne ut hva en skal ha hver eneste dag!!!

Men som du sier, kommer litt an på dagene og da, er nok litt derfor det ikke funker hos oss.. Det er kamp den dagen, trening den dagen, møte den dagen, overtid den dagen osv... *svett*

Handler absolutt ikke hver dag, men har gjerne et forråd av fiskepinner, kjøttkaker, fiskeboller og lignende "spennende" mat hjemme, og handler ferskvarer en gang eller to i uken.

Gjest ViViola
Skrevet

Må bare kommentere denne: Å ha planlagt middag og slik høres jo flott ut, men som du ser av min ukesmeny er det jo ikke noe spesielt heftig.

Hvis man ikke synes det er noe heft å finne på middag, så er jo dette med ukesmenyer bortkastet.

For oss var det planlegging av middager eller skilsmisse det sto på - litt satt på spissen, selvfølgelig. Med 2 hektiske jobber og 2 unger som skulle i hver sin barnehage, så var det så mye uhygge rundt dette med "hvem-sin-forbanna-tur-er-det-i-dag-til-å-finne-på-middag-og-handle-den-inn", at vi måtte gjøre noe.

Så lenge dere trives med deres opplegg, så er det ingen grunn til å være misunnelige! :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Hva serverer du til skinkesteken? Og var det sånn ferdig stekt?

Hvis ikke den var det, tar det ikke himla lang tid da a? Må være en dag jeg er hjemme det da, en søndag... hehehe

Den er ferdigstekt, ja, bare å skjære opp. Og med sky til å lage saus av. Serveres med poteter og grønne grønnsaker.

Veldig raskt og greit.

Gjest Elextra
Skrevet

I går hadde vi forresten ovnsstekte kyllingfileter (marinert og videre svidd i panna først) med ovnsbakte grønnsaker (paprika og løk i biter, gulrøtter i tynne skiver, med olivenolje og urter) og ris og soyasaus. Enkelt og godt! :-).

*litt imponert over meg selv*

Gjest ViViola
Skrevet

Synes det høres ut som du har planleggingen helt under kontroll, jeg, fersk fisk og greier? Forsøker å få til et måltid fersk fisk hver uke, men må stadig bite i gresset, gitt...

Jepp, vi lager menylister hver uke, og har det på ei tavle på kjøkkenet. Helt uvurderlig for oss, og det var først da vi innførte dette at vi fikk til 2 fiskemiddager i uka.

Sånn rent ernæringsmessig er det veldig smart å lage menylister, man får et mer allsidig kosthold av det. Eller rettere sagt, vi gjorde det, da.

Gjest Elextra
Skrevet

Må bare kommentere denne: Å ha planlagt middag og slik høres jo flott ut, men som du ser av min ukesmeny er det jo ikke noe spesielt heftig.

Hvis man ikke synes det er noe heft å finne på middag, så er jo dette med ukesmenyer bortkastet.

For oss var det planlegging av middager eller skilsmisse det sto på - litt satt på spissen, selvfølgelig. Med 2 hektiske jobber og 2 unger som skulle i hver sin barnehage, så var det så mye uhygge rundt dette med "hvem-sin-forbanna-tur-er-det-i-dag-til-å-finne-på-middag-og-handle-den-inn", at vi måtte gjøre noe.

Så lenge dere trives med deres opplegg, så er det ingen grunn til å være misunnelige! :-)

Hehe, skjønner hva du mener og kjenner meg litt igjen.

Men erfaringsmessig skjer det for mye ad hoc til at vi orker å ha spikrede middagsplaner - plutselig blir det hektisk og vi tar suppe i stedet for den planlagte fiskemiddagen.

Fungerer ok, men tror nok det hadde vært sunt for vår mentale, og forsåvidt også den fysiske, helse og trivsel å planlegge litt mer :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...