Gå til innhold

Konferansetime og "døve" lærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter igjen med den samme frustrasjonen som jeg ofte gjør etter konferansetime med sønnen min.

Han får ganske brukbare resultater skriftlig. Nesten bare 4-ere på alle prøver med potensiale for 5 i matte sa læreren, men er lite med muntlig, virker til tider slapp, detter ut, virker ukonsentrert og kikker ut i lufta. Spesielt på slutten av dagen sier de. Dette gjelder alle fag og alle lærerne er enige i dette.

Dette har jeg hørt mange ganger nå og jeg er lei av å føle at jeg snakker til døve ører. Jeg gjentar og gjentar det samme. Prater om diagnosen, sier hva den går ut på og at det er helt normalt at han til tider blir slapp og sliten, spesielt rett før han skal ha ny dose med medisiner.

Gymlæreren sier han noen timer er veldig flink og aktiv, mens han andre ganger virker sliten. Gymtimene er på slutten av dagen og gymlæreren har fått eget skriv om hans situasjon.

Skolen fikk masse skriftlig informasjon av meg før han begynte på ungdomsskolen. Jeg printet ut flere sider om hans diagnose og sendte skolen. Nå er han snart ferdig med de to første årene og er like langt. De gjentar og gjentar de samme greiene, akkurat som om jeg ikke vet det selv.

Jeg prøver å si at det er ikke sikkert at han er uinteresert, men at det er sykdommen som gjør det. Kan de ikke heller se på hva han presterer på prøvene? Har foresten sørget for at han får utvidet tid på prøver i dag. Har vært et problem at han ikke blir ferdig med prøver også.

Nå har jeg tenkt å få Rikshospitalet til å reise til skolen å ta et kurs med dem. Skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være nødvendig å bruke tid og ressurser på slikt når jeg kan "kurse dem" selv ved å fortelle og å printe ut skriftlig informasjonen på nettet? Ser ikke ut til at de gidder ta seg tid til å lese.

Måtte bare få ut litt frustrasjon. Er irrtert nå og jeg skjønner at å kjefte på sønnen min muligens ikke er riktig. Har bedt han skjerpe seg mange ganger. Tror han gjør sitt beste.

Gjest Jeg er en lærer som bruker mye tid på dette med mine
Skrevet

Etter at de nye forskriftene kom er det veldig klart hvordan man skal vurdere. Vurdering av elever skal være baser på måloppnåelse i forhold til kompetansemålene i læreplanen. Følgelig skal det ikke være noe problem i teorien at elever som halvsover og ikke er veldig interesserte i timen får gode karakterer, så sant de viser en høy måloppnåelse. Det bør absolutt ikke være noe problem at din sønn viser måloppnåelse gjennom skriftlig arbeid når det måtte passe han. Spesielt ikke når det er diagnose med.

Dessuten skal all tilbakemelding fra lærere fremme læring hos eleven. Det høres ikke ut som deres lærer gir tilbakemelding som motiverer til videre læring for din sønn.

Altfor dårlig jobb av lærerne.

Skrevet

Etter at de nye forskriftene kom er det veldig klart hvordan man skal vurdere. Vurdering av elever skal være baser på måloppnåelse i forhold til kompetansemålene i læreplanen. Følgelig skal det ikke være noe problem i teorien at elever som halvsover og ikke er veldig interesserte i timen får gode karakterer, så sant de viser en høy måloppnåelse. Det bør absolutt ikke være noe problem at din sønn viser måloppnåelse gjennom skriftlig arbeid når det måtte passe han. Spesielt ikke når det er diagnose med.

Dessuten skal all tilbakemelding fra lærere fremme læring hos eleven. Det høres ikke ut som deres lærer gir tilbakemelding som motiverer til videre læring for din sønn.

Altfor dårlig jobb av lærerne.

Da må det være jeg som ikke ser myndig nok ut eller hva vet jeg.

Jeg har det ikke med å gjøre for stort nummer ut av ting, hever ikke stemmen, slår ikke i bordet.

Prøver å prate med en rolig stemme, men kjenner at jeg blir sliten av gjenta det samme. Jeg tror at jeg har nådd inn, så har jeg ikke gjort alikevel. Før har det dreid seg mye om hørselen og dette har de omsider skjønt. At immunsvikten dreier seg om mer enn hørselen har de ikke forstått , selv om jeg sier det. Føler at de tror jeg finner på unnskyldninger.

Men immunsvikt er en skjelden diagnose. Kanskje de tror at det bare er noe som kan ordne seg med vitaminer, men slik er det ikke. Han vil ha det hele livet.

Så lenge de ikke leser informasjonen (der står det svart på hvitt at man bli sliten og slapp og spesielt utpå dagen) jeg har sendt for jeg få Riksen til å ta seg av det. Ser ikke annen råd jeg. Vet de har folk som reiser på skoler og informerer.

Gjest Jeg er en lærer som...
Skrevet

Da må det være jeg som ikke ser myndig nok ut eller hva vet jeg.

Jeg har det ikke med å gjøre for stort nummer ut av ting, hever ikke stemmen, slår ikke i bordet.

Prøver å prate med en rolig stemme, men kjenner at jeg blir sliten av gjenta det samme. Jeg tror at jeg har nådd inn, så har jeg ikke gjort alikevel. Før har det dreid seg mye om hørselen og dette har de omsider skjønt. At immunsvikten dreier seg om mer enn hørselen har de ikke forstått , selv om jeg sier det. Føler at de tror jeg finner på unnskyldninger.

Men immunsvikt er en skjelden diagnose. Kanskje de tror at det bare er noe som kan ordne seg med vitaminer, men slik er det ikke. Han vil ha det hele livet.

Så lenge de ikke leser informasjonen (der står det svart på hvitt at man bli sliten og slapp og spesielt utpå dagen) jeg har sendt for jeg få Riksen til å ta seg av det. Ser ikke annen råd jeg. Vet de har folk som reiser på skoler og informerer.

Det er veldig smart å få hjelpe fra fagfolk. Lærere er bare mennesker og noen mennesker vil ikke høre om du skjønner hva jeg mener. Dessverre er det noen av disse i det yrket og. Håper dere når fram og blir tatt alvorlig. Skolen har et stort ansvar for å tilrettelegge til det beste for eleven også.

Skrevet

Det er veldig smart å få hjelpe fra fagfolk. Lærere er bare mennesker og noen mennesker vil ikke høre om du skjønner hva jeg mener. Dessverre er det noen av disse i det yrket og. Håper dere når fram og blir tatt alvorlig. Skolen har et stort ansvar for å tilrettelegge til det beste for eleven også.

Ja, jeg ringer dem i morgen. Jeg har nok vært for naiv som har trodd at det holdt å informere selv.

Jeg skjønner at lærere også er mennesker og skal forholde seg til mange forskjellige elever med ulike problemer og at noe derfor kan gå inn gjennom ene øret og ut det andre. Nettopp derfor vil det sikkert ta`s mer alvorlig om fagfolk informerer.

Gjest Jeg er en lærer som bruker mye tid på dette med mine
Skrevet

Ja, jeg ringer dem i morgen. Jeg har nok vært for naiv som har trodd at det holdt å informere selv.

Jeg skjønner at lærere også er mennesker og skal forholde seg til mange forskjellige elever med ulike problemer og at noe derfor kan gå inn gjennom ene øret og ut det andre. Nettopp derfor vil det sikkert ta`s mer alvorlig om fagfolk informerer.

Det burde jo selvsagt holdt med det du har gjort i bøtter og spann. Men av og til svikter det totalt. Og av og til er det noen absolutt ikke gjør jobben sin. Men det viktigste er at du ikke gir deg. Uansett hvor mye ekstra det blir for andre eller at noen må endre opplegget sitt, ta hensyn osv osv så skal det gjøres. Så stå på videre, det er framtida til sønnen din det handler opp. Og han skal ha det beste! Vet ikke om du har prøvd veien via rådgiver, PPT, inspektører. Det kan hjelpe enkelte ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...