Gå til innhold

Å lære barna kritisk sans

Anbefalte innlegg

Gjest farlige grupper
Skrevet

...eller kanskje heller ungdommene, men det kan vel starte i barndommen? Inspirert av den stakkars jenta som ble fanget i et kynisk nett. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2368701.ece

http://no.wikipedia.org/wiki/Scientologi

Jeg tenker endel på hvordan man skal klare å forberede ungene på å møte sånne sekter og andre som enten i god tro eller med kynisk vilje forsøker å lure fra dem liv og penger. Sånn helt personlig inkluderer jeg religioner i dette, selv om de fleste religioner ikke er ute etter penga (men det fins der også, feks innenfor vellykkethetsteologien innen kristendom).

Når begynner dere å snakke med barna om sånt? Eller kommer det av seg selv på ungdomsskolen? For mange er det tydeligvis ikke nok, det er _mange_ som blir fanget inn i scientologien og TM-meditasjon og andre sånne grupper. Jeg husker jeg leste endel bøker om avhoppere fra sekter (feks Moon-sekten og scientologi"kirken") på ungdomsskolen, og var fascinert av hvordan det var mulig å hjernevaske ellers normale mennesker på den måten. Det er helt utrolig hvor kyniske de kan være....

Jeg har tro¨på en bred og grundig naturfaglig utdannelse, og opplæring i en skeptisk tankegang, slik at man står rustet til å gjennomskue useriøse grupper og teorier og religioner. Men kanskje det er sånn at noen bare _er_ lettpåvirkelige og mottagelige for sånt?

Gjest Spekepølse
Skrevet

Så lenge vi fremdeles lærer dem om den kristne tro uten å lære dem å stille spørsmål ved det, vil slike ting bare fortsette å skje. Dessverre.

For mange nekter å innse at man må opparbeide kritisk sans gjennom skoleverket fordi det truer deres egen religion ( den kristne).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...