Gå til innhold

Brennpunkt i kveld - om Cochlea Implantat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk:)

Det er nesten så en får lyst til å melde slike foreldre til barnevernet, på samme måten som døve foreldre som takker nei til CI til sitt døve barn risikerer å bli meldt til barnevernet :-/

Jeg synes du viser liten respekt for de valgene disse foreldrene gjør på vegne av sine barn, togli. Sålenge ikke engang fagmiljøene er enige eller har grunnlag for bastante konklusjoner, så finner jeg det helt urimelig å kritisere foreldrene for deres valg.

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

14

• hidi, the scorpion

7

• jubalong70

4

• tzatziki1365380058

3

Skrevet

Har ikke lest tråden nedover her.

Jeg synes dette er et komplisert tema, hvor det foreløpig ikke finnes enkle og opplagte svar. Det er uenighet i fagmiljøene hvorvidt disse barna vil ha det best med både tegnspåklig og vanlig talespåklig stimulering, eller om det bør fokuseres på ett av spåkene. Kjenner en som forsker på dette, og i følge henne så er det visstnok noen funn som støtter den oppfatning at det primært bør fokuseres på talespråk. (Jeg kan ikke nok om hjernens fysiologi til å forklare hva disse funnene går ut på.) Samtidig er det ut fra vanlig språktenkning rimelig å se for seg at mye går tapt for disse barna utviklingsmessig hvis de ikke tilbys tegnspåk. Siden språk og tenkning henger så nært sammen, så bekymrer deg meg å se barn med så dårlig begrepsapparat som de som ble presentert i programmet.

Det jeg synes er det mest vanskelige i disse diskusjonene, er at det ikke skilles mellom ideologi og det vi har solid forskningsmessig belegg for å si. Og disse tendensene til ideologipregede utsagn synes jeg man finner i "begge leirer".

En annen ting som jeg ofte synes blir borte i disse diskusjonene, er at man glemmer at ikke alle barn fødes i byer. I de større byene finnes (eller fantes i allefall) spesialavdelinger eller spesialbarnehager for hørselssvekkede barn. Dermed er det et reelt alternativ å tilhøre et fellesskap hvor tegnspråk brukes av alle aktørene. I slik tilfeller er det rent praktisk ikke vanskelig å få til å fokusere på både tegn og talespråk. Dersom du bor i en liten bygd et godt stykke unna en større by, vil du sjelden finne andre barn på samme alder som er tegnspråklige. Du vil heller ikke finne voksne som kommuniserer godt med tegnspråk, så dermed vil det å fokusere på tegnspråkopplæring ikke nødvendigvis gi barnet noen å kommunisere med. I en slik situasjon forstår jeg godt foreldre som vil fokusere på talespråket.

Synes forøvrig at sammenligningen mellom antall spesialpedagogtimer for de som skal bruke talespråk og de som skal lære tegnspråk blir meningsløs. Jeg har vanskelig for å forstå at ikke både foreldre og barnehageansatte kan læres opp til å yte store bidrag til talespråklig stimulering, slik at behovet for antall timer med spesialpedagog bør være vesentlig mindre enn for de som skal lære tegnspråk i et miljø hvor ikke tegnspåk brukes av de andre.

Jeg prøver å tenke at døvebevegelsen ut i fra sine egne erfaringer bedre enn andre har forutsetninger for å mene noe om hva som er godt for et hørselshemmet barn. Fokuset på fellesskapet med andre døve er på en måte forståelig. Samtidig ville vi i alle andre sammenhenger være kritiske til det å ikke forsøke å gi barn valgmuligheter. Slik jeg har oppfattet deg, så behersker du talespråk svært godt i tillegg til tegnspåk. Dette er selvfølgelig det optimale, men langt fra alle blir like gode talespråklig som du er. De som kun kommuniserer godt på tegnspåk, har vesentlig færre valgmuligheter i forhold til valg av omgangskrets og jobb, enn andre.

Jeg ser frem til at forskningen har gitt bedre grunnlag for å gi råd til foreldre basert på faglighet og ikke med for store innslag av ideologi.

Jeg må nok medgi at du har mange gode poenger her :)

Skrevet

Dette er det såvidt meg bekjent fortsatt faglig uenighet om. (Eller i allefall var det for tre måneder siden i hht en forsker jeg diskuterte det med. )

Det rare er jo at forskningsresultatene er så ulike, avhengig av hvem som forsker ;)

Jeg venter spent på en doktoravhandling om dette som skal komme ut nå i vår.

Skrevet

Jeg er mest bekymret for den generelle utviklingen til disse barna som har et så dårlig språk. Vi bruker jo språket når vi tenker, og hvordan klarer de å få "orden på omgivelsene" hvis de ikke har begreper å tenke i.

Det er akkurat det som bekymrer meg også... Jeg har sett mange nok av denne typen barn :-/

Skrevet

Du sier at en døv mamma aldri ville ha valgt slik hun gjorde. Men hva med den unge jenta som tydeligvis hadde vokst opp med talespråk, og som snakket om at talespråk ga mer makt? Er du sikker på at hun ville valgt tegnspråk om hun skulle få et ikke-hørende barn?

Jeg ser ikke på henne som døv fordi hun ikke er oppvokst i et døvemiljø og hun identifiserer seg nok heller ikke med døve ;)

Hun er nok medisinsk døv, men ikke sosialt og lingvistisk døv;)

Hun er døv, men ikke Døv (tenker du kanskje har hørt om denne betydningsforskjellen?;))

Skrevet

Ja, det kan virke slik.

Problemet ligger kanskje i tilgjengelige lærere i døvespråk?

Ja, det er også et problem dersom man bor på mindre steder.

Psst: Det heter tegnspråk, ikke døvespråk ;)

Skrevet

Men hvor skal foreldrene finne disse naturlige tegnspråkmiljøene for sine barn? Som jeg sa et annet sted i denne tråden, så bor langt fra alle barn i byer eller på steder hvor det er flere andre døve barn i førskolealder.

Det kan klart være et problem. Desverre ser man oftere og oftere at disse barna faktisk bor i storbyer med flotte døvemiljøer... Bor man på mindre steder må man få muligheten til kortere opphold på kompetansesentra etc. Mulighetene er der så lenge man er interessert i dem.

Skrevet

Jeg synes du viser liten respekt for de valgene disse foreldrene gjør på vegne av sine barn, togli. Sålenge ikke engang fagmiljøene er enige eller har grunnlag for bastante konklusjoner, så finner jeg det helt urimelig å kritisere foreldrene for deres valg.

På samme måten viser også hørende liten respekt for døve foreldre som tar det valget _de_ mener er det beste for sitt barn. Jeg ser ikke forskjellen ;)

Skrevet

Ja, det er også et problem dersom man bor på mindre steder.

Psst: Det heter tegnspråk, ikke døvespråk ;)

Unnskyld!

Skrevet

På samme måten viser også hørende liten respekt for døve foreldre som tar det valget _de_ mener er det beste for sitt barn. Jeg ser ikke forskjellen ;)

Det har du helt sikkert rett i , men synes du ikke det er en målsetning at man forsøker å vise respekt for de valgene som tas av hvert enkelt foreldrepar i disse situasjonene? Jeg forestiller meg at dette er vanskelige valg for mange, og vi andre etter beste evne bør forsøke å vise respekt for de valgene folk har tatt.

En helt annen sak, er at dette programmet enda mer enn før gjør meg ettertenksom i forhold til det å velge vekk tegnspråkopplæringen de første årene. Noen må snart klare å hoste opp noen veldig sikre funn før jeg tenker at det er forsvarlig å la barn være såpass språkløse i mange år. Språk handler ikke bare om kommunikasjon med andre, det handler også om tenkning. Dette er et aspekt som jeg synes blir borte i en del debatter; jeg synes det er en tendens til at språk i for stor grad fremstilles som nærmest en form for "teknisk ferdighet" .

Skrevet

Jeg ser ikke på henne som døv fordi hun ikke er oppvokst i et døvemiljø og hun identifiserer seg nok heller ikke med døve ;)

Hun er nok medisinsk døv, men ikke sosialt og lingvistisk døv;)

Hun er døv, men ikke Døv (tenker du kanskje har hørt om denne betydningsforskjellen?;))

Det var et elegant svar, og du har helt rett i at jeg kjenner til forskjellen på å være døv og Døv :-)

Håper at det i løpet av ikke altfor mange år vil fremkomme gode forskningsresultater som gir bedre grunnlag for konklusjoner. Også håper jeg selvfølgelig at CI-utviklingen vil gå med rekordfart, slik at CI i økende grad gir reelle muligheter til å utvikle gode språkferdigheter.

Egentlig var tv-programmet et eksempel på en dårlig forenkling av et komplisert tema (men det er jo ikke noe nytt). For meg var det absurd med fokuset på antall timer som blir gitt med spesialpedagog, da jeg er overbevist om det ikke er hovedproblemet for disse barna. Alle barn med spesialpedagogiske behov bør selvfølgelig gis den hjelpen de trenger for å utvikle seg optimalt (hva nå det er...). Jeg synes debatten i programmet bidrar til å flytte fokus fra den vanskelige problemstillingen rundt hva som er de beste oppvekstvilkår for hørselshemmede barn og over til å bebreide myndighetene for manglende rettigheter i forhold til spesialpedagogisk hjelp.

Skrevet

Det rare er jo at forskningsresultatene er så ulike, avhengig av hvem som forsker ;)

Jeg venter spent på en doktoravhandling om dette som skal komme ut nå i vår.

Gidder du å si fra til meg når du har sett avhandlingen? Eller tipse meg om hvem det er som er i ferd med å avslutte sitt prosjekt.

Skrevet

Det har du helt sikkert rett i , men synes du ikke det er en målsetning at man forsøker å vise respekt for de valgene som tas av hvert enkelt foreldrepar i disse situasjonene? Jeg forestiller meg at dette er vanskelige valg for mange, og vi andre etter beste evne bør forsøke å vise respekt for de valgene folk har tatt.

En helt annen sak, er at dette programmet enda mer enn før gjør meg ettertenksom i forhold til det å velge vekk tegnspråkopplæringen de første årene. Noen må snart klare å hoste opp noen veldig sikre funn før jeg tenker at det er forsvarlig å la barn være såpass språkløse i mange år. Språk handler ikke bare om kommunikasjon med andre, det handler også om tenkning. Dette er et aspekt som jeg synes blir borte i en del debatter; jeg synes det er en tendens til at språk i for stor grad fremstilles som nærmest en form for "teknisk ferdighet" .

Jo, du har rett i det. Det er bare det at jeg blir så sinna ;-)

Det siste avsnittet ditt er jeg helt enig i og det er vel dette vi døve går og kjenner på...

Skrevet

Gidder du å si fra til meg når du har sett avhandlingen? Eller tipse meg om hvem det er som er i ferd med å avslutte sitt prosjekt.

Jeg vet den ene er Patrick Kermit. Den andre er jeg usikker på navnet til. Kan prøve å huske å si fra når oppgaven er ferdigstilt :)

hidi, the scorpion
Skrevet

'' Noen må snart klare å hoste opp noen veldig sikre funn før jeg tenker at det er forsvarlig å la barn være såpass språkløse i mange år. ''

Kan ikke tenke meg at de klarer å hoste opp slike sikre funn...Å være språkløs må være, som å være i limboland!

I stedet, kunne barnet ha lært seg tegnspråk som ett-åring, og greit kunne kommunisere, ihvertfall med foreldre og nærmeste familie. Det kan, for pokker, ikke være så vanskelig for oss å lære tegnspråk.

Samtidig som man prater, og kan få CI-implantat, når barnet er stort nok til denne operasjonen.

Tenk å aldri skulle få gitt utrykk for følelser eller sinne, for et eller annet.....

Nei, jeg forstår ikke foreldre som ikke vil lære barna to språk, når de er små og mottagelige!

Skrevet

Det var et elegant svar, og du har helt rett i at jeg kjenner til forskjellen på å være døv og Døv :-)

Håper at det i løpet av ikke altfor mange år vil fremkomme gode forskningsresultater som gir bedre grunnlag for konklusjoner. Også håper jeg selvfølgelig at CI-utviklingen vil gå med rekordfart, slik at CI i økende grad gir reelle muligheter til å utvikle gode språkferdigheter.

Egentlig var tv-programmet et eksempel på en dårlig forenkling av et komplisert tema (men det er jo ikke noe nytt). For meg var det absurd med fokuset på antall timer som blir gitt med spesialpedagog, da jeg er overbevist om det ikke er hovedproblemet for disse barna. Alle barn med spesialpedagogiske behov bør selvfølgelig gis den hjelpen de trenger for å utvikle seg optimalt (hva nå det er...). Jeg synes debatten i programmet bidrar til å flytte fokus fra den vanskelige problemstillingen rundt hva som er de beste oppvekstvilkår for hørselshemmede barn og over til å bebreide myndighetene for manglende rettigheter i forhold til spesialpedagogisk hjelp.

Enig med deg der også :)

Skrevet

'' Noen må snart klare å hoste opp noen veldig sikre funn før jeg tenker at det er forsvarlig å la barn være såpass språkløse i mange år. ''

Kan ikke tenke meg at de klarer å hoste opp slike sikre funn...Å være språkløs må være, som å være i limboland!

I stedet, kunne barnet ha lært seg tegnspråk som ett-åring, og greit kunne kommunisere, ihvertfall med foreldre og nærmeste familie. Det kan, for pokker, ikke være så vanskelig for oss å lære tegnspråk.

Samtidig som man prater, og kan få CI-implantat, når barnet er stort nok til denne operasjonen.

Tenk å aldri skulle få gitt utrykk for følelser eller sinne, for et eller annet.....

Nei, jeg forstår ikke foreldre som ikke vil lære barna to språk, når de er små og mottagelige!

Hvis dette hadde vært så enkelt at vi kun kunne drive og synse i vei om det, og således finne fasiten, så hadde jo det vært hyggelig. Situasjonen i dag er slik at i allefall noen svært seriøse forskere synes det er vanskelig å gi absolutte råd.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvis dette hadde vært så enkelt at vi kun kunne drive og synse i vei om det, og således finne fasiten, så hadde jo det vært hyggelig. Situasjonen i dag er slik at i allefall noen svært seriøse forskere synes det er vanskelig å gi absolutte råd.

Og hvis forskere hadde vært som deg, hadde vi aldri kommet noen vei!

Idiotisk kommentar, frosken.

Her svarer du, som du har vett til, ikke vett i det hele tatt...!

Skrevet

Og hvis forskere hadde vært som deg, hadde vi aldri kommet noen vei!

Idiotisk kommentar, frosken.

Her svarer du, som du har vett til, ikke vett i det hele tatt...!

Den kommentaren skjønte jeg ingenting av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...