Gjest sameflagg Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner denne debatten. Hva eregentlig galt med et fargerikt felleskap også på 17. mai? Hva bunner denne frykten for andre lands flagg i? Jeg synes det er positivt at innvandrere og turister orker å være med på 17. mai feiringen som jo er en meget nasjonalistisk dag. Kan de ikke få lov til å vise at jepp - Pakistan ønsker Norge til lykke med dagen osv.... 0 Siter
Luska Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Jeg syns ikke det hadde vært naturlig å springe rundt med norske flagg i Pakistan, så hvorfor skal pakistanere bruke pakistanske flagg i Norge? Har ikke noe med rasisme å gjøre. Selvsagt kan folk fra alle nasjonaliteter være med å feire 17. mai, men hvorfor bruke utenlandske flagg på nasjonaldagen til Norge? Hva ville poenget vært, liksom? Hadde jeg bodd i Sverige, og vært der på deres nasjonaldag, så hadde jeg da ikke troppet opp med norsk flagg! Hva hadde det flagget hatt med saken å gjøre, liksom? 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Vi ønsker hele verden velkommen til å delta i feiringen av Norges nasjonaldag! Med norske flagg. Fordi det er Norge vi feirer. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Jeg syns at ettersom det er den norske nasjonaldagen, så skal vi bruke norske flagg for å markere dette. Egne flagg kan folk fra andre land bruke for å markere egne nasjonaldager. Er vokst opp på et sted der det amerikanske flagget hang under det norske på flaggstanga i prestegården 17. mai, og jeg syns ikke det gjorde noe den gang. Men nei, norsk nasjonaldag = norske flagg. Ikke for det, jeg hadde neppe blitt så veldig opprørt om jeg hadde fått øye på andre flagg i 17. maitoget. :-D 0 Siter
Gjest sameflagg Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Vi ønsker hele verden velkommen til å delta i feiringen av Norges nasjonaldag! Med norske flagg. Fordi det er Norge vi feirer. Hva bunner frykten for andres flagg i? 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Hva bunner frykten for andres flagg i? Det har ingenting med frykt å gjøre, vet du. Hvorfor tror du det? 0 Siter
Gjest Spekepølse Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Egentlig tror jeg det er litt som med motstanden mot den nye ekteskapsloven. Man har en tradisjon som man ikke liker å bryte ut av. ikke frykt, Bare sterk motstand mot forandringer. 0 Siter
fineline Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Nå har ikke samene en annen nasjonalitet enn nordmenn. De har vært minoritet i Norge i flere århundrer. Å sammenligne dem med pakistanere i år 2008 er historieløst. Ellers synes jeg at det er norsk flagg som skal brukes på 17. mai. Hva skal vi med andre flagg den dagen? Samene kan gjerne lage, eller har sikkert noen tradisjoner til sitt flagg. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Det har ingenting med frykt for andre lands flagg å gjøre, heller ikkje noe å gjøre med at fks. folk fra Pakistan ikkje skal kunne være med på å feire den NORSKE nasjonaldagen. Men da må vi alle selvfølgelig bruke det norske flagget, om der ikkje er andre land som også har sin nasjonaldag den 17 mai. Amerikanere i Norge kan feire sin nasjonaldag 4 juli, med det ameriaknske flagget osv. "Psyk av alt" har gitt gode svar, utover det så er det ingenting å diskutere, det er snakk om å "bruke hodet" ! :-) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Det har da ingenting med frykt å gjøre! Det handler om at 17. mai er dagen da vi feirer NORGES nasjonaldag. Da virker det jo logisk å bruke NORGES flagg - ikke sant. Vi hyller landet vårt og friheten vår ved å bruke vårt flagg. At det er nasjonalistisk høres jo så negativt ut, men hvorfor ikke feire at vi bor i et fritt land? Andre gjør jo også det 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Jeg synes 17. mai nettopp er dagen det er fint å demonstrere at vi har et fint fargerikt fellesskap, og dette kan gjerne komme frem ved bruk av også andre nasjoners flagg. Det er ikke dermed snakk om at dette ikke er Norges nasjonaldag, men Norge i dag _er_ jo nettopp et sammensatt land. 0 Siter
Gjest sameflagg Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Jeg synes 17. mai nettopp er dagen det er fint å demonstrere at vi har et fint fargerikt fellesskap, og dette kan gjerne komme frem ved bruk av også andre nasjoners flagg. Det er ikke dermed snakk om at dette ikke er Norges nasjonaldag, men Norge i dag _er_ jo nettopp et sammensatt land. Godt sagt! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.