Gå til innhold

Hvilke muligheter har en sosionom?

Anbefalte innlegg

Gjest nuselini
Skrevet

Har snart fullført sosionom-studiet, men er allerede langt frem i tankene.Ville jo egentlig bli psykolog, og vil derfor gjerne vite hvlke videreutdannings-muligheter jeg har her...

kan noen informere? (og jada, jeg vet jeg kan spør studieveileder...men har ikke kommet så langt :))

Skrevet

En sosionom har jo en haug med muligheter, de kan jobbe innenfor de fleste instaser i dette landet.

Om du vil videre innpå psykriatrien så kan du jo jobbe noen år som sosionom på psykpol. er jo endel som går til terapitimer til sosionomer, men tviler på at en helt nyutdannet sosionom kan få en slik stilling. Så man må nok jobbe seg oppover her som alle andre plasser.

Men du har jo ikke begynt å jobbe ennå, så muligheten er jo stor for at du rett og slett liker den første jobben du får, og ut i fra det ta spranget videre...

Men som sagt, man bør jobbe noen år FØR man begynner å tenke på videreutdanning, for nyutdannede folk er det nok av, men ikke erfarne folk...

Gjest du har gjort noe dumt
Skrevet

Dersom du ville bli psykolog men startet på sosionomstudiet har du enkelt og greit gjort noe dumt. Det finnes en del sosionomer som jobber i psykiatrien som liksompsykologer nå, men de er utdannet for ørten år siden. Du får ikke en slik stilling som sosionom nå. Det skulle du nok ha tenkt på bør du begynte. Du kan selvfølgelig ta videreutdanning i psykisk helsearbeid (må ha to år direkte klienrettet praksis først) men det vil nok heller ikke gi deg noen liksom-psykolog-jobb.

Gjest nuselini
Skrevet

Dersom du ville bli psykolog men startet på sosionomstudiet har du enkelt og greit gjort noe dumt. Det finnes en del sosionomer som jobber i psykiatrien som liksompsykologer nå, men de er utdannet for ørten år siden. Du får ikke en slik stilling som sosionom nå. Det skulle du nok ha tenkt på bør du begynte. Du kan selvfølgelig ta videreutdanning i psykisk helsearbeid (må ha to år direkte klienrettet praksis først) men det vil nok heller ikke gi deg noen liksom-psykolog-jobb.

Har overhode ikke gjort noe dumt, da jeg vurderte dette sterkt før jeg begynte. Joda, jeg ville i utg.pkt bli psykolog MEN jeg ville ikke studere i så mange år, ei ha halve studiet på engelsk. Dessuten fant jeg ut at en sosionom har et vidt spekter av muligheter etter endt utdanning....

Likevel er jeg nå interessert i de videreutdanningene som finnes, i retning av psykologi eller terapi. Tror familieterapeut er midt i blinken :)

Gjest du har gjort noe dumt
Skrevet

Fint for deg :)

(Dessverre tror jeg det er mange som ikke tenkte så grundig som deg, og ble sosionom fordi det var færre år, mulig å komme inn på studiet, og man trodde man ville kunne jobbe med terapi(/"som psykolog light") likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...