Gå til innhold

Angående flytteforbud for alenemø...foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Din tillit til rettsvesenet er imponerende.''

Vi har nå tross alt valgt å ha det rettssystemet som vi har, og da må vi enten endre det om det ikkje er godt nok eller stole på at det ivaretar folkets interesser, spesielt den svake part som i denne sammenheng er barna. (det er mitt "prinsippielle" syn!)

Utifra mine personlige erfaringer med saker gjennom (nesten) alle rettsinnstanser, fra heradsrett, lagmannsrett og til høyesteretts kjæremålsutvalg (til sammen 6 runder) så er eg ikkje fullt så positiv, men fremdeles gir eg det norske rettssystemet en tjangs...

Ps! En god latter forlenger livet. :-)

Tja, jeg er redd en god latter kommer til kort overfor de livsforkortende mulighetene jeg har.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• GeirB

11

• Atene

6

• sant å si

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nå har vi diskutert dette med årsaker til at mor tar med barna tidligere, så det ripper vi ikke opp i.

Men jeg tror nok at i de tilfellene der det IKKE er snakk om at en av foreldrene har oppført seg på en ugrei måte (eks. mishandling/misbruk osv.), så er ikke dette med flytting ut av barnets lokalmiljø det store diskusjonstemaet.

Da handler man gjerne litt på tross av egne ønsker en periode over noen år, og blir boende i nærområdet.

Problemet er de forhold som overhode ikke har livets rett, der mor faktisk må komme seg unna far, f.eks., for å beholde livet. Det er da denne loven blir ekstremt feil, og som flere har sagt her før - det hjelper ikke nødvendigvis med offentlige instanser.

Ut over det er jeg veldig enig med deg - såfremt begge foreldre har bidratt og deltatt like mye i barnas hverdag før skilsmissen også.

''Men jeg tror nok at i de tilfellene der det IKKE er snakk om at en av foreldrene har oppført seg på en ugrei måte (eks. mishandling/misbruk osv.), så er ikke dette med flytting ut av barnets lokalmiljø det store diskusjonstemaet.''

Der tror eg (desverre) du tar feil, mange får ett akutt flyttebehov etter en skillsmisse og tar gjerne ungene med på flyttelasset, det er mitt inntrykk.

''Problemet er de forhold som overhode ikke har livets rett, der mor faktisk må komme seg unna far, f.eks., for å beholde livet. Det er da denne loven blir ekstremt feil, og som flere har sagt her før - det hjelper ikke nødvendigvis med offentlige instanser.''

Det finnes helt klart tilfeller der det beste for barna er å komme seg lengst mulig unna en far eller en mor som er til skade for barnet, ingen tvil om det.

Men eg mener en mor eller far er innhabil, og kan lett komme til å missbruke dette ved å ta på seg "offerrollen" bare for å komme seg vekk og å starte med blanke ark uten å se barnas behov for en mor eller far som blir ofra på "bekvemmelihetens" alter!

Har du forresten hørt noen andre her på DOL enn "Lillemus" som snakker positivt om deres barns far, og sin eks.? :-)

Gjest sånnrdet
Skrevet

Hvis (noe jeg vil se før jeg tror det) en slik lov blir vedtatt, må den selvfølgelig gjelde begge parter, ikke bare den som har daglig omsorg.

Går ut fra at det må være like slitsomt for barna å reise fra A til B og tilbake til A igjen, som omvendt?

Jeg uttrykte meg nok litt uklart. Det må selvfølgelig gjelde begge parter. Det jeg mente var den av partene som velger å flytte fra lokamijøet til barnet, enten det er den som har hovedansvaret, eller samværsrett.

Jeg tror heller ikke at denne loven kommer til å gå igjennom.

Skrevet

I likhet med deg, kan jeg ikke vise til annet enn egen gjetting når det gjelder hvem av foreldrene som flytter. Sannsynligheten er dog stor for at mødre som flytter med barna er i flertall - ganske logisk, iom. at det er flere mødre enn fedre som har hovedomsorgen.

Dette er imidlertid saken uvedkommende - lovforslaget er kommet for å sikre barna gode, trygge forhold. Om de reiser x antall mil fra mor for å besøke far, eller fra far for å besøke mor, er likegyldig. Hvis det er barnas beste som skal gjelde, så har det lite å si hvem av foreldrene som "gladelig flytter i vei" som du sier det. Strekningen er og blir den samme.

Skal det være til barnas beste, må en slik lov gjelde begge foreldre, uavhengig av hvem som har omsorgen.

(- Og hvis det egentlige motivet er "SAMVÆRSSABOTASJE" (for å sitere deg igjen), så ser jeg virkelig fram til både å se lovforslaget formulert, og til å høre hvilke sanksjoner de ser for seg både når det gjelder saboterende mødre som reiser langt pokker i vold med ungene, OG saboterende fedre som gir blaffen i samvær med ungene både før og etter bruddet.)

''Sannsynligheten er dog stor for at mødre som flytter med barna er i flertall - ganske logisk, iom. at det er flere mødre enn fedre som har hovedomsorgen.''

Poenget mitt var at eg ville vite om det var samværsforelder (som regel far) som flytter bort fra sine barn (og som regel mor), eller om det var mor som flytta bort i fra far (sammen med barna).

''Dette er imidlertid saken uvedkommende - lovforslaget er kommet for å sikre barna gode, trygge forhold. Om de reiser x antall mil fra mor for å besøke far, eller fra far for å besøke mor, er likegyldig. Hvis det er barnas beste som skal gjelde, så har det lite å si hvem av foreldrene som "gladelig flytter i vei" som du sier det. Strekningen er og blir den samme.''

Det har du helt rett i selvfølgelig!

Da kan dette forslaget ha en prevantiv virkning på de "flyttekåte" enslige mødre og enslige fedre (for den del), men _om_ far/mor allikevel velger å flytte så mener eg de tar ett bevisst valg der de "velger bort barna" og det er det lite å gjøre med!

''Skal det være til barnas beste, må en slik lov gjelde begge foreldre, uavhengig av hvem som har omsorgen.''

Er litt usikker på hva du mener, men om det er far som har den daglige omsorgen så må det selvfølgelig også gjelde han.

''(- Og hvis det egentlige motivet er "SAMVÆRSSABOTASJE" (for å sitere deg igjen), så ser jeg virkelig fram til både å se lovforslaget formulert, og til å høre hvilke sanksjoner de ser for seg både når det gjelder saboterende mødre som reiser langt pokker i vold med ungene, OG saboterende fedre som gir blaffen i samvær med ungene både før og etter bruddet.)''

Det blir nok formulert og fremma, men det blir garantert ikkje vedtatt! (det føler eg meg temmelig overbevist om).

Foreldre (av begge kjønn) som "driter i ungene", er ungene kanskje best tjent med å ha minst mulig kontakt med, inntil disse foreldrene har blitt kurset, lokket, skolert og motivert til å forstå barnets behov for en god, trygg og kjærlig mor/far og til å føle gleden ved å være en god far/mor.

Dette kan vi ikkje påtvinge gjennom lover o.l. (desverre), det er heller ikkje barna tjent med...

Skrevet

Tja, jeg er redd en god latter kommer til kort overfor de livsforkortende mulighetene jeg har.

Eg kjenner ikkje situasjonen din (bortsett i fra "små drypp" og hint innimellom) men eg mener uansett kor gale situasjonen skulle være så er barna best tjent med at vi som foreldre tar best mulig vare på oss sjøl, slik at vi er mest mulig ressurssterke og tilgjengelige når behovet melder seg !

Om du skjønner kor eg vil...?

Gjest ViViola
Skrevet

''Men jeg tror nok at i de tilfellene der det IKKE er snakk om at en av foreldrene har oppført seg på en ugrei måte (eks. mishandling/misbruk osv.), så er ikke dette med flytting ut av barnets lokalmiljø det store diskusjonstemaet.''

Der tror eg (desverre) du tar feil, mange får ett akutt flyttebehov etter en skillsmisse og tar gjerne ungene med på flyttelasset, det er mitt inntrykk.

''Problemet er de forhold som overhode ikke har livets rett, der mor faktisk må komme seg unna far, f.eks., for å beholde livet. Det er da denne loven blir ekstremt feil, og som flere har sagt her før - det hjelper ikke nødvendigvis med offentlige instanser.''

Det finnes helt klart tilfeller der det beste for barna er å komme seg lengst mulig unna en far eller en mor som er til skade for barnet, ingen tvil om det.

Men eg mener en mor eller far er innhabil, og kan lett komme til å missbruke dette ved å ta på seg "offerrollen" bare for å komme seg vekk og å starte med blanke ark uten å se barnas behov for en mor eller far som blir ofra på "bekvemmelihetens" alter!

Har du forresten hørt noen andre her på DOL enn "Lillemus" som snakker positivt om deres barns far, og sin eks.? :-)

''Har du forresten hørt noen andre her på DOL enn "Lillemus" som snakker positivt om deres barns far, og sin eks.? :-)''

Ikke i farten, men jeg har heller ikke sett noe særlig til skilte menn som omtaler sin x særlig positivt heller... Men det ligger jo litt i foraets natur, det er jo her man stiller spørsmål om livets problemer.

Forøvrig er det ikke så veldig mange skilte her heller, har jeg inntrykk av, men der kan jeg absolutt ta feil.

Skrevet

''Har du forresten hørt noen andre her på DOL enn "Lillemus" som snakker positivt om deres barns far, og sin eks.? :-)''

Ikke i farten, men jeg har heller ikke sett noe særlig til skilte menn som omtaler sin x særlig positivt heller... Men det ligger jo litt i foraets natur, det er jo her man stiller spørsmål om livets problemer.

Forøvrig er det ikke så veldig mange skilte her heller, har jeg inntrykk av, men der kan jeg absolutt ta feil.

''Ikke i farten, men jeg har heller ikke sett noe særlig til skilte menn som omtaler sin x særlig positivt heller...''

Nå er det jo ikkje så mange menn igjen her heller, i forhold til for noen år tilbake.

De eneste faste de siste månedene som eg kan huske i farten er meg, Kåre Kruttlapp, Mrxx og eventuellt Jølsen, eg kan pr. dags dato si med 99.9% sikkerhet at eg aldri har lest at noen av disse har skrevet noe negativt om sine xèr!

Har du eksempler på det motsatte så kom med de...:-)

Skrevet

''Ikke i farten, men jeg har heller ikke sett noe særlig til skilte menn som omtaler sin x særlig positivt heller...''

Nå er det jo ikkje så mange menn igjen her heller, i forhold til for noen år tilbake.

De eneste faste de siste månedene som eg kan huske i farten er meg, Kåre Kruttlapp, Mrxx og eventuellt Jølsen, eg kan pr. dags dato si med 99.9% sikkerhet at eg aldri har lest at noen av disse har skrevet noe negativt om sine xèr!

Mrxx har vært godt gift i mange år og har ingen planer om å skille seg fra sin flotte kone såvidt jeg vet. :o)

Skrevet

Mrxx har vært godt gift i mange år og har ingen planer om å skille seg fra sin flotte kone såvidt jeg vet. :o)

Joda det vet eg, men eg går utifra at han har en x eller tre han også! :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Neida, jeg har ikke noe å komme med, men jeg tenkte i litt lenger "DOL-perspektiv" - det har vært endel menn innom her gjennom årene.

Nå var ikke det hovedpoenget, da, hvem som omtaler sine x'er penest/verst.

Poenget var forslaget til ny lov, og dette med hvor barna skal bo om den ene parten velger å flytte. Jeg har ikke vært i en slik situasjon, og jeg er heller ikke på vei dit. Men OM vi kommer til det punktet, så er det slettes ikke gitt at ungene skal følge meg - fordi de har en far som har vært deltaktig i deres hverdag.

Riktignok vet ikke hva de skal ha på seg i bursdager, men til gjengjeld vet han hva de skal ha i matpakkene - så der har vi hver våre sterke sider. :-)

I løpet av årene har jeg derimot sett endel skilsmisser, og jeg er sjokkert over hva enkelte fedre presterer i kampens hete hva barna gjelder. Menn som har prioritert livet på byen, livet med gutta og hobbyen, og som har tatt det for gitt at kona har styrt hus og heim. Så er skilsmissen et faktum fordi HUN ikke lenger vil være hushjelp/elskerinne, og DA finner han ut at det perfekt maktmiddel er ungene.

Jeg har sett ett eksempel på at kona har vært bitch.

Dermed drar jeg naturlig nok med meg mine egne "setter" inn i diskusjonen, akkurat som du drar med deg dine erfaringer. Samtidig vil jeg vel påstå hardnakket at det er flere voldelige menn enn kvinner, og altså flere kvinner som må rømme fra mishandling og fare for eget liv enn motsatt.

Og det er flere kvinner som burde ha reist, jfr diverse konedrap.

Skrevet

Joda det vet eg, men eg går utifra at han har en x eller tre han også! :-)

I hans tilfelle er det vel da snakk om tenåringskjærester... ;o)

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Spør meg! jeg har gitt deg ris før og gjør det igjen! åpne horisonten din å se "utover" så mange herlige pappaer som finnes! Som ivaretar og gjør en like god jobb med ungene etter brudd som mamsene!

Skrevet

Neida, jeg har ikke noe å komme med, men jeg tenkte i litt lenger "DOL-perspektiv" - det har vært endel menn innom her gjennom årene.

Nå var ikke det hovedpoenget, da, hvem som omtaler sine x'er penest/verst.

Poenget var forslaget til ny lov, og dette med hvor barna skal bo om den ene parten velger å flytte. Jeg har ikke vært i en slik situasjon, og jeg er heller ikke på vei dit. Men OM vi kommer til det punktet, så er det slettes ikke gitt at ungene skal følge meg - fordi de har en far som har vært deltaktig i deres hverdag.

Riktignok vet ikke hva de skal ha på seg i bursdager, men til gjengjeld vet han hva de skal ha i matpakkene - så der har vi hver våre sterke sider. :-)

I løpet av årene har jeg derimot sett endel skilsmisser, og jeg er sjokkert over hva enkelte fedre presterer i kampens hete hva barna gjelder. Menn som har prioritert livet på byen, livet med gutta og hobbyen, og som har tatt det for gitt at kona har styrt hus og heim. Så er skilsmissen et faktum fordi HUN ikke lenger vil være hushjelp/elskerinne, og DA finner han ut at det perfekt maktmiddel er ungene.

Jeg har sett ett eksempel på at kona har vært bitch.

Dermed drar jeg naturlig nok med meg mine egne "setter" inn i diskusjonen, akkurat som du drar med deg dine erfaringer. Samtidig vil jeg vel påstå hardnakket at det er flere voldelige menn enn kvinner, og altså flere kvinner som må rømme fra mishandling og fare for eget liv enn motsatt.

Og det er flere kvinner som burde ha reist, jfr diverse konedrap.

Klart du tar med deg dine erfaringer, ditt kjennskap til andre saker osv. på lik linje med det eg gjør.

''''Samtidig vil jeg vel påstå hardnakket at det er flere voldelige menn enn kvinner, og altså flere kvinner som må rømme fra mishandling og fare for eget liv enn motsatt.''''

Tjaaaa...Det ville vel i utgangspunktet _alle_ være enige i i utgangspunktet, men når det gjelder vold generellt så er nok bildet mer nyansert enn hva vi i alle år har trodd og da må vi holde oss til forskningen:

Sett under ett viser det seg at mor slår oftere enn far, sier Svein Mossige.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/26/519278.html

Så kan du være så hardnakket som du vil. :)

Gjest ViViola
Skrevet

Klart du tar med deg dine erfaringer, ditt kjennskap til andre saker osv. på lik linje med det eg gjør.

''''Samtidig vil jeg vel påstå hardnakket at det er flere voldelige menn enn kvinner, og altså flere kvinner som må rømme fra mishandling og fare for eget liv enn motsatt.''''

Tjaaaa...Det ville vel i utgangspunktet _alle_ være enige i i utgangspunktet, men når det gjelder vold generellt så er nok bildet mer nyansert enn hva vi i alle år har trodd og da må vi holde oss til forskningen:

Sett under ett viser det seg at mor slår oftere enn far, sier Svein Mossige.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/26/519278.html

Så kan du være så hardnakket som du vil. :)

Og far dreper mor oftere enn mor dreper far...

Igjen - det er ikke så stort poeng for oss å "synse" om hvem som er verst mot hvem. Ungene skal ikke lide mer enn nødvendig ved brudd.

Gjest ViViola
Skrevet

Spør meg! jeg har gitt deg ris før og gjør det igjen! åpne horisonten din å se "utover" så mange herlige pappaer som finnes! Som ivaretar og gjør en like god jobb med ungene etter brudd som mamsene!

Vet du, så lenge du ikke kan lese innleggene mine, så driter jeg faktisk i om du deler ut ris eller ros.

Skrevet

Igjen - det er ikke så stort poeng for oss å "synse" om hvem som er verst mot hvem. Ungene skal ikke lide mer enn nødvendig ved brudd.

Mitt siste innlegg hadde ingenting med synsing å gjøre, derimot viste eg til en rapport fra NOVA-forskeren Svein Mossige og NOVA driver lite med synsing (forhåpentligvis).

http://www.nova.no/

Og statistikken når det gjelder drap er helt klar på at far dreper oftere mor enn omvendt, det er riktig!

Gjest Spekepølse
Skrevet

nei de fleste har aldri vært gift. de har bare blitt fyrt på tjukka av en eller annen psyko fyr som de skal gnåle i det vide og det breie over;)

Gjest Spekepølse
Skrevet

og mor driver far til selvmord oftere enn far driver mor til selvmord.

Og sånn kan man fortsette. Vil ingen innse at psykisk terror er vel så ille som fysisk?

Skrevet

Har dere valgt å få barn sammen, så skal og bør barnets beste gå foran...

Jeg ser jo problemet i de tilfellene hvor foreldrene ikke klarer å samarbeide, men vil en slik lov bidra til at foreldre må strekke seg litt lenger for faktisk å klare å samarbeide, så er den jo verdt det i seg selv. Voksne som har barn sammen bør ofre mye før de motsetter seg samarbeid, er mitt syn. Barnets beste er det viktigste...

Gjest kineermindrediktatorisk
Skrevet

Dette håper jeg aldri går igjennom. Det blir nærmest som fengsel. Hva vi man skal videreutdanne seg og det ikke finnes studiemuligheter på hjemstedet? Hva med jobbmuligheter? Hva med sosialt nettverk?

Ja, ja, da mitt barn var yngre flyttet vi to ganger nærmere barnefaren, men da ga jeg opp for han flyttet for tredje gang. Hvordan har de tenkt å hindre at fedrene flytter? Er det bare foreldre med hovedomsorg som får flytteforbud?

Synes det er trist at vi har politikere som ikke tror at de fleste voksne mennesker gjør så godt som mulig for sine barn etter et samlivsbrudd. De fleste vet at barn trenger både far og mor. Skal det lages lover fordi det er noen som ikke klarer å samarbeide?

Hvordan blir det for et barn å bo i en krigssone hele sin barndom? Hvis mor og far virkelig ikke klarer å samarbeide vil ingen lover gjøre et samarbeid bedre. Ved et høyt konfliktnivå mener jeg at det i noen tilfeller kan være godt for barna at mor og far bor langt fra hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...